سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد: در سال 2009، روز جهانی سلامت بر روی ترمیم پذیری و ایمنی تسهیلاتی بهداشتی و كاركنان بهداشتی كه قربانیان سوانح و بلایا را درمان می‌كنند، متمركز شده است.

بر اساس پیام این سازمان به مناسبت روز جهانی سلامت، حوادث در سراسر جهان رو به افزایش است و این امر نیاز به طراحی و ساخت تسهیلات ایمنی و ارائه یادداشت تفاهمی برای آماده سازی‌های گسترده و اورژانسی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مراكز بهداشتی و كاركنان سلامت خطوط حیاتی برای افراد آسیب پذیر در بلایا و سوانح هستند كه ماموریت آنها درمان زخمی‌ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و نیز رسیدگی به نیازهای بهداشتی مردم است. هم چنین برای مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جوامع نیز این افراد نقش كلیدی ایفا می‌كنند؛ به طوری كه در زمینه تامین نیازهای روزانه از جمله خدمات رسانی امنیتی كودكان،‌ مصون سازی و مراقبت از بیماریهای مزمن تلاش می‌كنند. امسال در روز جهانی سلامت، سازمان جهانی بهداشت و شركای بین‌المللی روی اهمیت سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت سلامت متمركز خواهند شد. از سوی دیگر دكتر مارگارت چان، دبیر كل سازمان جهانی بهداشت نیز به مناسبت این روز بیانیه‌ای را ایراد كرد.

وی اظهار داشت: وقتی یك حادثه یا بلای طبیعی رخ می‌دهد مردم روی بیمارستانها و تسهیلات بهداشتی برای پاسخگویی موثر و مداوم به نیاز مردم حساب می‌كنند. وقتی تسهیلات بهداشتی كار خود را به خوبی انجام ندهد تراژدی یك حادثه بزرگ وخیم تر و دردناك‌تر می‌شود. در حوادث بزرگ مانند سیل و زلزله برخی كشورها 50 درصد از ظرفیت بیمارستانی خود را از دست می‌دهند.علاوه بر افزایش تلفات جانی، ناتوانی خدمات رسانی و تسهیلات بهداشتی در این شرایط می‌تواند فریاد اعتراض عمومی را تشدید كند. در چنین اوضاعی این نگرانی عمومی كاملا منطقی است.

چان افزود: امسال در روز جهانی سلامت سازمان جهانی بهداشت مجموعه‌ای از بهترین عملكردها و آموزشهای خود را به اقدامات تسهیلاتی در موقعیتهای اورژانسی و بروز حوادث جمعی اختصاص می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha