دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 156219

وزیر بهداشت نیز تجمیع بیمه ها را خواست مشترک وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهداشت جهانی برای اجرای موفق طرح تحول سلامت دانست و در جلسه هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت ،گفت:همان گونه که در گزارش هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت مطرح شد یکی از مشکلات عمده در اجرای این طرح بیمه ها هستند و ما نیز بر تجمیع بیمه ها تاکید می کنیم.تجمیع بیمه ها صرفا برای کاهش هزینه ها نیست بلکه برای داشتن خریداران واحد خدمت و نیز پرهیز از اتخاذ سیاست های موازی ضروری است.

مصوبه4ساله تجمیع بیمه ها همچنان روی کاغذ

سلامت نیوز: وزیر بهداشت نیز تجمیع بیمه ها را خواست مشترک وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهداشت جهانی برای اجرای موفق طرح تحول سلامت دانست و در جلسه هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت ،گفت:همان گونه که در گزارش هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت مطرح شد یکی از مشکلات عمده در اجرای این طرح بیمه ها هستند و ما نیز بر تجمیع بیمه ها تاکید می کنیم.تجمیع بیمه ها صرفا برای کاهش هزینه ها نیست بلکه برای داشتن خریداران واحد خدمت و نیز پرهیز از اتخاذ سیاست های موازی ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه زمان زیادی باقی نیست و این قانون که بیش از 4 سال از تصویب آن می گذرد تکلیف کرده که بیمه های پایه در هم ادغام شوند و 17 صندوق بیمه گر به شکل یک صندوق واحد درآید و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرد، اماهنوز این تجمیع صورت نگرفته سخن از منتفی شدن آن به میان آمده است.

علی حیدری نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به مهر گفت: طبق بند 42 سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه تجمیع بیمه ها عملا منتفی شده است. در این بند از سیاست های کلی برنامه ششم به بحث ارتقای کیفیت و اصلاح ساختار بیمه تامین اجتماعی پایه برای آحاد مردم تاکید شده و نکته مهمی که وجود دارد ملازمت بخش درمان و بیمه های بازنشستگی است به طوری که عنوان شده که بیمه های پایه شامل بیمه درمان و بازنشستگی شود و باید برای آحاد مردم باشد.

وزیر بهداشت نیز تجمیع بیمه ها را خواست مشترک وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهداشت جهانی برای اجرای موفق طرح تحول سلامت دانست و در جلسه هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت ،گفت:همان گونه که در گزارش هیئت ارزیاب سازمان بهداشت جهانی از طرح تحول سلامت مطرح شد یکی از مشکلات عمده در اجرای این طرح بیمه ها هستند و ما نیز بر تجمیع بیمه ها تاکید می کنیم.تجمیع بیمه ها صرفا برای کاهش هزینه ها نیست بلکه برای داشتن خریداران واحد خدمت و نیز پرهیز از اتخاذ سیاست های موازی ضروری است.

هاشمی تاکید کرد: یکی از نقاط آسیب پذیر ما در طرح تحول سلامت بیمه ها هستند چرا که سیاست گذاری برای اجرای این طرح در دو وزارتخانه متفاوت انجام می شود و قطعا این موضوع ما را با مشکل مواجه می کند.

رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت نیز به خراسان گفت: وضعیت بیمه های پایه در کشور خوب نیست، در حالی که بسیاری از کشورها حدود 90 تا 100 عنوان خدمات درمانی را تحت پوشش بیمه پایه قرار می دهند و اغلب کشورها تجمیع بیمه ها را برای ارتقای بهتر درمان و پیگیری در اولویت قرار داده اند بر این اساس منتفی شدن آن را رد می کنیم و مجلس هم به دنبال تجمیع بیمه هاست. رئیس گروه هماهنگی بیمه های سلامت وزارت بهداشت نیز یکی از مشکلات ادغام سازمان های بیمه گر را نداشتن بانک جامع اطلاعاتی یکسان و یکپارچه دانست و به رادیو گفت و گو اظهار داشت: هنوز هم تعدادی از بیمه شدگان هم‌پوشانی بیمه ای دارند. جاهایی که برای رفع این هم پوشانی وجود دارد، نمی توانیم قانون داشته باشیم و در جاهایی که قانون داریم اطلاعات کامل از این هم پوشانی نداریم. به طور کلی این مسئله به حوزه بیمه سلامت آسیب می زند.

دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت نیز در این باره گفت: با توجه به این که نهادهای مسئول در زمینه تجمیع بیمه ها همگی دولتی هستند به نظر می آید دولت نمی خواهد این قانون اجرا شود . نایب رئیس کمیسیون بهداشت نیز گفت: در برنامه ششم توسعه به تجمیع بیمه ها پرداخته شده است و به زودی بررسی این برنامه در مجلس آغاز می شود. در همه دنیا نیز به تجمیع بیمه ها پرداخته شده و سازمان های بین المللی در حوزه سلامت به تجمیع بیمه های پایه تاکید می کنند و باید همه بیمه های پایه در هم ادغام شود و شکل واحد به خود بگیرد. زیرا بهره مندی از بیمه های پایه حق قانونی آحاد مردم است و تاهنگامی که برنامه ششم توسعه بررسی نشود هرگونه اظهار نظر در خصوص لغو تجمیع بیمه های پایه بی اساس است.

سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس طرح وحدت رویه را به جای تجمیع بیمه ها مطرح کردند که براساس آن صندوق های بیمه ای استقلال شان را حفظ کنند اما سطح ارائه خدمات آن ها به مردم یکسان باشد. این طرح با مخالفت ها و موافقت هایی مواجه شد و مسکوت ماند. دکتر محمد نظری مهر عضو کمیسیون بهداشت در گفت و گو با جام جم اظهار کرد: هرگونه برداشت از قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر لغو تجمیع بیمه ها قابل قبول نیست زیرا قانون برنامه پنجم توسعه به تجمیع بیمه ها تاکید کرده و باید فقط یک متولی واحد در بخش درمان داشته باشیم. متاسفانه برخی از نمایندگان بحث وحدت رویه را مطرح کردند که در واقع این کار برداشت اشتباه از قانون بود.

اما صرامی فروشان عضو شورای عالی بیمه معتقد است: با اجرایی شدن وحدت رویه در بین بیمه های پایه به تجمیع بیمه ها دست خواهیم یافت زیرا دایره وحدت رویه وسیع تر از تجمیع بیمه ها خواهد بود و به عدالت نزدیک تر است و اگر وحدت رویه داشته باشیم مطمئنا به تجمیع بیمه ها هم می رسیم. وی به خراسان گفت: طرح وحدت رویه محاسنی دارد چون هزینه های خدمات درمانی در بخش های مختلف برای بیمه شدگان مشترک است و ارائه خدمات برای بیمه شدگان هیچ تفاوتی ندارد و بازنشستگی آن ها هم با این توصیه است که چون ما در یک جغرافیا زندگی می کنیم باید طرح یکسان و واحدی برای خدمات بیمه ای داشته باشیم. از وی سوال می کنیم طرح وحدت رویه در چه مرحله ای است؟ صرامی فروشان در پاسخ می گوید: هم اکنون این طرح در مجلس مسکوت است و هنوز مجلس آن را مصوب نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha