هر کسی چیزی می گوید. حتی اطلاعیه شورای تامین استان و اظهارات دادستان اردبیل نیز پایان دهنده شایعات در خصوص قتل دکتر اصغر پیرزاده نیست. همه اطلاعات ناقص است و همین موضوع بازار شایعه را داغتر کرده است.

سلامت نیوز: هر کسی چیزی می گوید. حتی اطلاعیه شورای تامین استان و اظهارات دادستان اردبیل نیز پایان دهنده شایعات در خصوص قتل دکتر اصغر پیرزاده نیست. همه اطلاعات ناقص است و همین موضوع بازار شایعه را داغتر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مجید صفاری نیا، رئیس انجمن روانشناسان اجتماعی ایران ناهماهنگی شناختی را یکی از دلایل اصلی در بروز شایعات در اتفاقاتی از این دست دانست و در گفت وگو با شفقنا زندگی گفت: زمانی که افراد جامعه در مورد موضوعی شناخت ناهماهنگ پیدا کنند دچار اضطراب می شوند و برای رفع این اضطراب به شایعه سازی و گوش سپردن به شایعات می پردازند.

ناهماهنگی شناختی در قتل پزشک اردبیلی

وی در توضیح ناهماهنگی شناختی به قتل پزشک اردبیلی اشاره کرد و افزود: مردم در مورد یک پزشک شهر نظر مثبتی دارند و او را فردی شریف و توانا در کار خود می دانند که این یک نگرش است. اما ناگهان خبری مبنی بر قصور این پزشک در وظایف خود منتشر می شود که نگرشی در تضاد با نگرش قبلی در بین مردم ایجاد می کند. این تضاد باعث اضطراب در افراد می شود و مردم برای رفع این اضطراب به شایعه سازی روی می آورند و خود بر اساس این شایعات عمل می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید سابقه رفتاری و تفکری جوانی را که مرتکب چنین عملی شده مورد بررسی قرار داد، خاطر نشان کرد: در چنین اتفاقات تاسف باری که تعداد آن در کشور ما هم کم نیست باید به این نکته توجه کرد که این جوان که مرتکب چنین جرمی شده چه سابقه هیجانی و تفکرات ضد اجتماعی دارد که در آن لحظه از مغز خود فرمان نمی گرفته است.

وی با اشاره به پرخاشگری در اثر ناکامی، اضافه کرد: وقتی شخصی با بیماری لاعلاج یا فوت عزیزی روبرو می شود دچار ناکامی شده و همین ناکامی باعث رفتارهای پرخاشگرانه خواهد شد.

کاهش سلامت اجتماعی عامل اصلی در بروز رفتارهای ضد اجتماعی

صفاری نیا سطح پایین سلامت اجتماعی را یکی از دلایل اصلی در بروز خشونت در جامعه ذکر کرد و افزود: انسان یک موجود زیستی، روانی، معنوی و اجتماعی است و سلامت او در گرو سلامت همه این ابعاد است. اما در جامعه ای که سطح استانداردهای سلامت اجتماعی پایین است رفتارهای مغایر شهروندی بیشتر دیده می شود.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر سلامت اجتماعی، بیان کرد: فردی که در جامعه ای زندگی می کند که در آن مشکلاتی مانند فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق، طلاق عاطفی، کاهش روابط خانوادگی، کاهش شادی و نشاط، کاهش میزان سواد و افزایش افراد بازمانده از تحصیل، پارتی بازی، فساد اداری، پرونده های قضایی، تهدید خارجی و موضوعاتی از این دست زیاد است رفتارهای مغایر شهروندی و پرخاشگری بیشتری از افراد سر می زند در حالی که اگر افراد همین جامعه را در جامعه دیگری که از سطح استاندارد سلامت اجتماعی برخوردار است قرار دهید بسیار خوب و متعادل رفتار می کنند.

افت سلامت اجتماعی در دهه گذشته

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شعارهای دولت تدبیر و امید عموما بر پایه افزایش سلامت اجتماعی است، تاکید کرد: دولت تلاش می کند با طراحی و مدیریت برنامه ها سطح امید را در جامعه افزایش دهد و با توجه به افت سلامت اجتماعی که در دهه گذشته شاهد آن بودیم شاخص ها را در این زمینه ارتقا ببخشد.

وی مباحث اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی را یکی از شاخص های سلامت اجتماعی ذکر کرد و گفت: میزان درآمد، داشتن شغل و کمیت و کیفیت زندگی بر سطح سلامت اجتماعی تاثیرگذار است و دولت باید این شاخص ها را شناسایی و برای ارتقای آن برنامه ریزی کند.

صفاری نیا توسعه اجتماعی و طرح تحول سلامت را از جمله اقدامات مثبت دولت در بالا بردن استاندادردهای سلامت اجتماعی دانست و تاکید کرد: استانداردهای سلامت اجتماعی بر خلاف سایر کشورها در کشور ما در یک دهه گذشته سقوط چشمگیری داشته و همین موضوع باعث افزایش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه شده است. بنابراین از دولت انتظار می رود تمام تلاش خود را در جهت رفع این مشکلات و ارتقای شاخص های سلامت اجتماعی به کار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha