یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 157

متن زیر رونوشتی است از آنچه در کارگاه « زن در گذز از میان سالی » در موسسه غیر دولتی رهیاب برگزار شد.

یائسگی چیست؟

خانم موفقیان که مسئول کارگاه بود به حدود 20 نفری که در آن حضور داشتند نکته های جالبی را بیان کرد. نکته هایی که در 10 سال گذشته اندوخته بود. او کارگاه را براساس خواسته ها و صحبت های حاضران پایه ریزی کرد. زنانی که برخی در آستانه این اتفاق بود، برخی گذر کرده بودند و برخی برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد آمده بودند.

پس از آن که هر کدام از حاضران نکته هایی را از قبیل ترس از پوکی استخوان، سختی یا آسانی گذر از این مرحله، خوردن یا نخوردن دارو، گر گرفتن،کاهش میل جنسی، مسایل روحی موثر و مسایل دیگرمطرح کردند.

چند نفر از حاضران یائسگی را اتفاق خوبی می دانستند که آنان را از عذاب ماهانه نجات می دهد. حتی سبب می شود تا ارگاسم کامل بی ترس از حامله شدن پدید آید. یکی از حاضران کلمه یائسگی را از یاس می دانست. البته ترس از پیری.
اما به نظر خیلی از حاضران این دوران یعنی قطع عادت ماهانه.

با شروع کارگاه شرح داده شدكه متوقف شدن فعالیت تخم دان ها در خانم ها سبب این قضیه است. نداشتن رحم هیچ تاثیری در این زمینه ندارد.یائسگی نیز یک دوران دیگر از زندگی است.می گویند درباره این دوران روان شناس به افسردگی توجه می کند، پزشک زنان به پوکی استخوان و فرد به چین و چروک صورت.

تخمک ها و یائسگی
نوزادان دختر در بدو تولد بین 300 تا 400 هزار تخمک در درون بدنشان قرار می گیرد که پس از سن بلوغ در هر بار 1000 تا از آنها از بدن خارج می شود. از نیمه های ماه بدن زنان آماده برای پرورش یک تخمک است که با اسپرم ترکیب شده است، هربار که این اتفاق نمی افتد خونریزی رخ می دهد. بر این اساس می توان زمان یائسگی را حدس زد با این هشدار که نامرتب شدن عادت ماهانه هشدار می دهد که به آن توجه کنیم. هر چند ممکن است که این دوران «پیش یائسگی» 1 تا 3 سال طول بکشد. در این دوران طبق نظر پزشک می توان هورمون درمانی را آغاز کرد که به طور معمول داروی «پرمارین» است را در 2 دوز و معمولا بین 7 تا 10 سال تجویز می شود.

طبق آمار جهانی بین 30درصد از خانم ها قبل از 45 سالگی، 60 درصد تا 50 سالگی و 98 درصد تا 55 سالگی یائسه می شوند.
البته افرادی هم هستند که به صورت زود هنگام یائسه می شوند یعنی اگر کسی قبل از 40 سالگی این اتفاق برایش بیفتد که این به بدن و ژنتیک و مسایل روحی ارتباط دارد .
موفقیان بر حالت روحی این دوران بسیار تاکید داشت و تمی فت:«حرف ها و فکرهایی مثل من دیگر پیر شدم، به درد نمی خورم، مادربزرگ شدم را بگذارید کنار.»
در این کارگاه درباره تاثیرات این دوران در مسایلی نظیر : افسردگی،پوکی استخوانفزندگی جنسی،گر گرفتگی،پوست،سوخت و ساز، تغییرات دستگاه ادرار ، نامنظمی خواب وتعریق شبانه بررسی شد.

مسئله روحی
بسیاری از زنان با رسیدن به این مرحله که مانند مراحل دیگر زندگی است بر مسئله پیری تاکید دارند، درحالی که با یک حساب سرانگشتی زن تازه به نیمه راه زندگی رسیده است و حداقل 30 سال تا پایان عمر دارد. پس باید از زنانگی اش استفاده کند اما باید در نظر داشت که از نظر جسمی این یائسگی نیست که سبب افسردگی نمیب شود بلکه ایتن تغییرات هورمون ها هستند که سبب بسیاری از اتفاقات می شوند که با هورمون درمانی می توان آنها را تامین و کنترل کرد.

پوکی استخوان
مهم ترین عارضه ای که در دوران یائسگی پدید می آید پوکی استخوان است، یعنی عدم جذب کلسیم در بدن. 95 درصد کلسیم در استخوان ها قرار دارد. برای جذب ویتامین D که واسطه این اتفاق با پرزسترون است که در ایام یائسگی کاهش پیدا می کند روزانه یک ساعت در معرض آفتاب قرار گرفتن کافی است. البته خوردن قرص برای ویتامین هایی نظیر A, E,وِ D فقط با تجویز دکتر ممکن است.
پوکی استخوان در 3 نقطه ستون فقرات، لگن و مچ دست و پاها بیشتر خود را نشان می دهد. در این نقاط بیشترین تراکم استخوانی وجود دارد و هر سال پس از یائسگی بین 1 تا 2 درصد از این تراکم کمک می شود. به همین دلیل قوز، خمیدگی،شکستگی ها و ترک های خود به خود به وجود می آید. که خیلی باید مراقب بود. با خورد بین 1 تا 2 لیوان شیر روزانه می تواند از این موضوع پیش گیری کرد و یا کاهش سرعت کم شدن تراکم استخوانی شد.

زندگی جنسی
میل جنس خود به خود کاهش پیدا می کند. نزدکی دردناک و خشکی واژن پدید می آید. که می توان با استروژن های موضعی و یا ژل ها و پمادهای موضعی این دردها را کم کرد و سبب طراوت شد. حتی می تواند ارتباط جنسی بهتر از قبل باشد و یک زنانگی پایدار داشت. بدن می تواند بهتر از قبل باشد اگر شخص به دنبال بهانه نگردد.

گر گرفتگی
در حدود 1 تا 2 سال اول یائسگی گر گرفتگی بسیار رخ می دهد. در مواردی از شب یا روز عروق باز می شوند و خون جریان شدیدی پیدا می کند. هجوم خون در نقطه هایی مانند سر و گردن سبب این اتفاق بین 30 ثانیه ای تا 5 دقیقه ای می شود. حالت های روحی در این اتفاق خیلی مهم هستند. اما در عین حال تمام ترکیباتی که سویا دارند می توانند به کم شدن این اتفاق نمبادرت کنند. به خصوص اکنون که حتی شیرهای سویا دار هم آمده است. اما از هر چیز خوشایندی که سبب آرامش می شود می توان استقبال کرد. اما این حالت پس از 5 سال برطرف خواهد شد.

تغییر سوخت و ساز
توزیع چربی تحت تاثیر هورمون ها قرار دارد که با کم شدن برخی هورمون هایی نظیر استروژن و پروژسترون این چربی ها دیگر به مانند قبل نمی شوزتند و در یک جا قرار می گیرند. مثلا در شکم یا سینه ها جمع می شوند به همین خاطر بزرگی این نقطه ها پدید می آید.
البته نبود این دو هورمون اشکالات قلبی و عروقی هم ایجاد می کند و hdl – چربی مفید -خون را پایین می آورد. مواد در خون رسوب می کنند و تصلب شرایین و به دنبال آن سکته های قلبی پدید می آید که در زنان 8 برابر مردان است.

تغییر دستگاه ادراری
دفع قطره ای ادرار ، بی اختیاری در حالت های هیجانی پیش می آیدچرا که ماهیبچه های کنترل کننده شل می وند. که می توان با تمرین حرکت جمع شدگی کامل مانند وقتی که می خواهید جلوی ادرار را گرفت در روز سبب تقویت عضلات شد. حداقل 80 تا 100 تا از این حرکت باید در روز انجام داد. این حرکت به سادگی در حالت های گوناگون از ایستادن ، نشستن، آشپزی و جارو کردن می تواند انجام شود تا سبب قوام عضلات واژن شد.

نامنظمی خواب و تعریق
در هنگامی که hot flesh یا گر گرفتگی پدید می آید زنان از خواب بیدار می شوند و در بد خوابی امکان رفتن به خواب عمیق وجود ندارد. این سبب خستگی مزمن می شود که می توان با استراحت کردن هی 1 تا 2 ساعته در طول روز خواب جبرانی داشت. البته می توان قبل از خواب از ورزش کردن و خوردن مواد کافئین دار خودداری کرد تا خواب راحت تر پیش آید.

درمان
به خصوص در 2 سال اول یائسگی زنان با این مسایل سر کار دارند که می توان با صبر کردن از آن گذر کرد. اگر به یاد داشته باشند که خود را در هر سنی دوست داشته باشند.
- تمام مشکل هورمونی را می توان از خارج تعیین کرد. اکنون هورمون ها مطابق نیاز های بدن ساخته اند و در اختیار قرار می دهند. « پریمارین» در2 دوز تهیه شده و توسط پزشک متخصص در اختیار زنان قرار می گیرد. زنانی که ناراحتی کبد، پیشینه سرطان ، لختگی و خونریزی داشتند کاملا تحت نظر پزشک باید از آن استفاده کنند.
- البته تغذیه صحیح بهترین راه است.
- بدن روزانه 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارد که مصرف مدام 250 گرم شیر چاره ساز است.
- گردش خون نیز باید به خوبی انجام شود باید ورزشی انجام داد که ضربان قلب بین 20 تا 40 دقیقه در مقدار معینی قرار گیرد.
ضربان قلب = % 70 * (سن زن – 220)
یعنی یک زن 45 ساله باید ضربنش به 122 تا برسد و یک زن 50 ساله به 119 تا کمتر از این فایده ندارد. الته ورزش هایی مثل یوگا و حرکات اروبیک ، یا کارهای فانتزی مثل باغبانی خیلی مفید است.
این ورزش ها گاه جبران دارو را هم می کنند.
- ما در روز 100 گرم پروتئن نیاز داریم در ضمن پروتئن زیاد سبب کاهش جذب کلسیم می شود. بنابراین در گیاهخواران درصد ماندگاری کلسیم بیشتر است.
- مصرف مواد کافئین دار،نوشیدنی های بسیار داغ،نمک و ادویه و سس و سیگار همه مضر هستند.
- همه تا آخر عمر به کلسیم نیاز دارند.
- ویتامین ها ی تجویز پزشک را باید صبح تا ظهر خورد بعد از ظهر سبب کم خواب ی می شوند. قرص ها را حداقل با فاصله 20 دقیقه ای باید خورد.
- ماموگرافی را نیز نباید فراموش کرد.

نکاتی درباره پوست
یکی از نکات مورد توجه برای زنان پوست آنان است. در این کارگاه نکات جالبی درباره پوست بیان شد.
خانم موفقیان با نشان دادن 2 آلو که یک در آب و دیگری در روغن قرار گرفته به یک نکته مهم توجه ها را جلب کرد: آن چه پوست نیاز دارد رطوبت است نه چربی .
آسیب پوست از کم شدن پروتینی به نام کلاژن است که کمبود آن سبب می شود ارتجاع پوست کم شود. اما نباید زودتر از موعد از کرم های کولاژن دار استفاده کرد.
- برای رطوبت داشتن پوست حتی می توان بر روی آرایش به صورت اسپری آب پاشید تا رطوبت پوست تامین شود.
- آفتاب دشمن اصلی است، حتما کرم ضد آفتاب روزانه استفاده باید کرد.
- خواب کم هم همین طور. روزانه حداق 8 ساعت خواب نیاز هست.
- آرایش طولانی بسیار آسیپ زننده است.
- خوردن هر منبعی که ویتامین سی داشته باشد برای حفاظت و شادابی و جوانی پوست مفید است.
- برای پاک کردن پوست می توان ازتمام موادی که ویتامین سی دارند نظیر آب لیمو ترش، آب گوجه فرنگی استفاده کرد.
- محلول های دارای گلاب و سفیداب هم برای تمیز کردن پوست بسیار مفید هستند.
- ماسکی که از ترکیب یک قاشق چایی خوری عسل،یک استکان عصاره آب خیار درست شود و به مدت 10 دقیقه بر پوست بماند از راهنمایی هایی است که در این کارگاه شد. البته توجه باید کرد که سر کاملا به عقب باید باشد چون پوست در حالت کشیده قرار گیرد و به دور چشم و زیر چشم هم نباید از این ماسک زد.
- هم چنین بخور آویشن،گلاب و بابون هم بسیار مفید است. البته باید توجه کرد که حداقل نیم ساعت پس از آن در هوای آزاد نرفت. چرا که منافذ پوست باز است و باعث آلودگی می شود.
- خیاربرای پوست بسیار مفید است به دلیل نزدیکی ph آن به ph پوست بدن.
 
منبع:زنان ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha