سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

بیش از ٤٧‌هزار زن در یک بازه زمانی ١٨ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کرده و از کار اخراج شده‌اند. اما آن‌گونه که مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، هیچ معلمی به خاطر استفاده از این مرخصی، از کارش اخراج نشده است.

سلامت نیوز: بیش از ٤٧‌هزار زن در یک بازه زمانی ١٨ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کرده و از کار اخراج شده‌اند. اما آن‌گونه که مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، هیچ معلمی به خاطر استفاده از این مرخصی، از کارش اخراج نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، او با اشاره به مشکلات مرخصی 9 ماهه بارداری برای زنان معلم تاکید می‌کند که افزایش مرخصی معلمان نیاز به بررسی دقیق و همه‌جانبه دارد.


این در حالی است که محمدحسن‌زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در میزگردی که برای بررسی علت اخراج زنان شاغلی که از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند، برگزار شده، گفته بود: «درحال حاضر به علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضر هستند با دستمزد کم مشغول به کار شوند، بنابراین اگر مرخصی زایمان به ٩ ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند، بسیار زیاد می‌شود. البته افراد زیادی به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند و از علت اجرایی نشدن قانون مرخصی زایمان ٩ ماهه می‌پرسند.» او درباره اخراج بیش از 47 هزار زن شاغل نیز گفته بود: «این موضوع مربوط به سال 1391 است که با اطلاع‌رسانی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله پیگیری و حل و فصل شد.»


همچنین شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری نیز گفت: «موضوع افزایش مرخصی زایمان توسط معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری پیگیری شده است. زیرا باید برای بانوان امنیت شغلی لازم ایجاد شود و بتواند با حفظ سمت پس از بازگشت از دوران مرخصی زایمان به‌کار خود مشغول شوند.»
به گفته او، برای اجرای قانون مرخصی زایمان از شش به 9 ماه اعتبار خاصی وجود ندارد اما در بودجه سال 1394 پیش‌بینی شده که در راستای سیاست افزایش جمعیت بتوان از بودجه و ردیف سرجمع بودجه سازمان یا دستگاه بهره‌برداری کرد.»


 هیچ معلمی اخراج نشده است
مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره احتمال اخراج معلمان زن پس از استفاده از مرخصی زایمان به فرهیختگان گفت: «هیچ معلمی به دلیل مرخصی زایمان اخراج نشده است. من بعید می‌دانم زنان اخراج شده معلم باشند.» او با بیان اینکه قانون 9 ماه مرخصی زایمان امسال وارد کار شده است، افزود: «تاکنون به دلیل اینکه ممکن بود 9 ماه مرخصی روی دانش‌آموزان تاثیر بگذارد، این قانون اجرا نمی‌شد؛ اما قطعا در حوزه آموزش و پرورش هیچ معلمی به دلیل مرخصی شش‌ماهه اخراج نشده است.»


گرد افزود: «زمانی که یک کارمند به مدت 9 ماه مرخصی زایمان می‌رود، می‌توان جای خالی او را پر کرد. اما در آموزش و پرورش اگر یک معلم به مدت 9 ماه مرخصی زایمان برود، جایگزین کردن نیرو دشوار است و نمی‌توان 40 شاگرد را به کلاس بغلی سپرد. از این جهت است که می‌گوییم افزایش مرخصی زایمان در‌ آموزش و پرورش نیاز به بررسی دقیق و همه‌جانبه دارد.» آنگونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند، تاکنون هیچ معلم زنی به خاطر استفاده از مرخصی 6 ماهه زایمان از کارش اخراج نشده است. آیا آموزش و پرورش می‌تواند از اخراج پس از مرخصی 9 ماهه نیز جلوگیری کند؟ این موضوع به گفته مرضیه گرد، نیاز به بررسی دقیق دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha