وقتی صحبت از كودكان بازمانده از تحصیل می‌شود كه براساس سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارقامش به شدت اختلاف دارد، كمتر كسی شاید ذهنش به سمت كودكان اتباع خارجی برود كه به خاطر نداشتن مدارك معتبر و یا مشكلاتی دیگر، بازمانده از تحصیل شده‌اند.

سلامت نیوز: وقتی صحبت از كودكان بازمانده از تحصیل می‌شود كه براساس سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارقامش به شدت اختلاف دارد، كمتر كسی شاید ذهنش به سمت كودكان اتباع خارجی برود كه به خاطر نداشتن مدارك معتبر و یا مشكلاتی دیگر، بازمانده از تحصیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، سال گذشته، فاطمه اشرفی،  رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) گفت: «به رغم اظهارنظر نهاد ریاست جمهوری مبنی بر حذف شهریه برای دانش‌آموزان افغان، هم‌اکنون 300 تا 450 هزار نفر از کودکان پناهنده افغان در کشورمان، بازمانده از تحصیل هستند.» این یعنی، از 4 میلیون كودك بازمانده از تحصیل، یك هشتم‌شان، كودكان افغانی هستند.

گرچه به گفته اشرفی این كودكان به دلیل مبلغ بالای شهریه ثبت‌نام از تحصیل بازمانده‌اند از بسیاری از آنها هم به دلیل نداشتن مدارك معتبر نتوانسته‌اند در مدارس ثبت‌نام كنند.در این میان، فعالان حقوق كودكان تلاش زیادی كردند برای اینكه این كودكان را به مدرسه برگردانند اما موانع قانونی زیادی باعث می‌شد این نیت‌ها به عمل نرسد. تا اینكه روز گذشته اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران از آغاز صدور معرفی‌نامه تحصیلی برای اتباع افغانستانی فاقد مدرک خبر داد. گرچه تلاش‌های خبرنگار قانون برای ارتباط با خلیل‌ا...  بابالو، قائم‌مقام وزیر و رئیس مركز امور بین‌الملل و مدارس خارج از كشور، برای گرفتن توضیحات بیشتر درباره این معرفی‌نامه به جایی نرسید، اما در هرصورت این خبر، خبر خوشی برای دانش‌آموزان اتباع بیگانه است.

صدور معرفی‌نامه تحصیلی از صبح دیروز در محل‌هایی که از سوی دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایات محل سکونت مهاجرین تعیین شده است، آغاز می‌شود. براساس اعلام وزارت داخله ایران، نحوه ثبت‌نام و دریافت معرفی‌نامه در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ مرحله نوبت‌دهی و گام دوم ثبت‌نام در دفتر كفالت و صدور برگه معرفی‌نامه تحصیلی. براساس گام اول، خانوارها طبق ظرفیت معینی در دفاتر مشخصی که توسط دفاتر اتباع ولایات اعلام می‌شود، در روزهای تعیین‌شده، نوبت دهی می‌شوند. در گام دوم، نشانی مراکز تعیین‌شده و یا دفاتر کفالت در هر ولایت برای نوبت‌دهی از طریق اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی هر ولایت اعلام می‌شود. بر اساس دستور اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت داخله ایران، دفاتر کفالت موظفند فرآیند ثبت‌نام را در عرض ۵ روز کاری انجام دهند. این مهلت از روز گذشته آغاز و در ساعت ۱۴ روز جمعه ۱۶/۵/۹۴ پایان می‌یابد. معرفی‌نامه تحصیلی فقط برای خانوارهای فاقد مدرک قانونی یا دارای مدارک فاقد اعتباری که دارای فرزند یا فرزندان در سن تحصیل بین ۷ الی ۱۸ سال هستند، صادر می‌شود.

طرح ثبت‌نام از دانش‌آموزان فاقد مدرک صرفا برای این گروه برنامه‌ریزی شده است و دولت جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای شناسایی و ثبت‌نام از اتباع افغانستانی که مرتکب ورود و اقامت غیرقانونی شده‌اند، ندارد. در طول مدت نوبت‌دهی که از مورخ ۱۲ الی ۱۶ ماه اسد ادامه دارد، صرفا ولی دانش آموز شامل پدر یا مادر با در دست داشتن سه قطعه عکس خود و ۳ قطعه عکس فرزند یا فرزندان در سن تحصیل خود به دفاتر کفالت مربوطه، مراجعه كنند. برای امر نوبت‌دهی هیچ هزینه‌ای از مراجعین دریافت نخواهد شد. در این طرح و در مرحله نوبت‌دهی علاوه بر برگه تعیین نوبت مراجعه به دفتر کفالت، برگه معرفی دانش‌آموز به مرکز بهداشتی نیز انجام می‌شود. انجام واکسیناسیون و معاینات پزشکی جزئی از فرآیند ثبت‌نام به شمار می‌آید و لازم است حتما دانش‌آموز برای طی مراحل بررسی وضعیت سلامت در اسرع وقت به مرکز بهداشتی تعیین شده در برگه مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha