چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 157414

پشت میزنشین‌ها در معرض خطر

سلامت نیوز:چاقی و اضافه وزن یكی از معضلات جامعه مدرن در حوزه سلامت به شمار می‌رود، به عبارتی این روزها داشتن وزن ایده‌آل برای بسیاری از افراد به آرزویی تبدیل شده است كه زن و مرد حتی گروه سنی نمی‌شناسد و شامل حال بیشتر افراد می‌شود.

جالب اینكه این روزها پشت میز نشین‌ها بیشتر از سایر اشخاص در معرض چنین آسیبی هستند و در بیشتر مواقع از مشكلاتی كه نشستن طولانی مدت پشت میز برای آنها ایجاد كرده است به ویژه اضافه وزن گله می‌كنند.

وجود انواع غذاهای فوری یا همان فست فودها و ورود آنها به برنامه غذاهایی خانواده‌ها در تمام طبقات شاید متهم ردیف اول افزایش وزن افراد باشد، این در حالی است كه در دنیای مدرن امروز بی‌تحركی هم دلیل دیگری برای برهم خوردن توازن وزن تبدیل شده است.

مكانیزه شده مشاغل و از بین رفتن جایگاه فعالیت‌های بدنی در حرفه‌ها و مشاغل مختلف باعث شده تا پدیده‌ای به نام پشت میز نشینی به آفتی برای داشتن تناسب اندام مناسب تبدیل شود تا به آنجا كه اشتغال در دنیای صنعتی دغدغه‌ای به نام اضافه وزن را نیز با خود به همراه آورده است.

معضلی كه راه فرار از آن داشتن برنامه دقیق برای مقابله با بی‌تحركی در ساعات متمادی است كه فرد پشت میز می‌نشیند و به وظایفی كه برعهده وی گذاشته شده ‌است عمل می‌كند.

همه آنهایی كه برای لاغر شدن تلاش می‌كنند، می‌دانند كه حفظ وزن مطلوب بسی سخت‌تر و دشوارتر از گرفتن رژیم‌های سخت و طاقت فرسا و انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین است.

محیط كار یكی از مكان‌هایی است كه در به هم زدن رژیم لاغری نقش بسزایی ایفا می‌كند. بیشتر افرادی كه تصمیم به كاهش وزن می‌گیرند وقتی به محیط كار می‌روند، نمی‌توانند رژیم و برنامه غذایی‌شان را ادامه دهند و خود را به وزن دلخواه برسانند، به همین خاطر پشیمان شده و روند قبل از رژیم را ادامه می‌دهند.

حال آنكه می‌توان تنها با رعایت برخی موارد خود را از اضافه وزن در محیط كار در امان داشت.


 تنقلات ممنوع
یكی از عادات تغذیه‌ای رایج در محیط‌های كاری به ویژه فضاهایی كه افراد به صورت گروهی دور یك میز می‌نشینند، مصرف تنقلات در ساعات مختلف روز است كه چون در شكل دست جمعی مصرف می‌شود هم دچار تعدد دفعات شده و هم افراد را به خوردن ترغیب می‌كند. به عبارتی می‌توان گفت، مصرف تنقلات كه در گذشته میان بچه‌ها رایج بود، اكنون به یكی از عادت‌های غذایی بزرگسالان تبدیل شده است. بنابراین اگر از افزایش وزن خود گله دارید كمی به آنچه در محیط كار می‌خورید فكر كنید. متوجه می‌شوید كه باید خوردن تنقلات و كیك و شیرینی را در ساعت‌های كاری كاهش داده و برای جبران نیروی از دست رفته بدن تان از میوه، آبمیوه، غلات و لبنیات استفاده كنید.


 این‌گونه غذا نخورید
توصیه بعدی كه برای شما داریم این است كه هنگام كار با رایانه هرگز غذا نخورید، زیرا در این شرایط متوجه میزان مصرف خوراكی كه در حال خوردن آن هستید، نمی‌شوید و بیش از میزانی كه بدن‌تان به مواد غذایی نیاز دارد غذا مصرف می‌كنید. موضوع دیگری كه باید به آن توجه داشته باشید این است كه برای جلوگیری از پرخوری و ناراحتی‌های گوارشی نباید ایستاده و با عجله غذا بخورید.

متاسفانه در بسیاری از محیط‌های كاری یا در خیابان مشاهده می‌شود افرادی كه به هر دلیل عجله دارند ایستاده و در حین حركت غذا مصرف می‌كنند كه این رفتار ضمن اینكه ممكن است موجب از بین رفتن سلامت دستگاه گوارش آنها شود ممكن است اضافه وزن را نیز برای آنها به همراه داشته باشد. دیگر اینكه كه بعد از خوردن غذا بلافاصله به میزكارتان بازنگردید و كمی به خودتان زمان دهید.

البته نه به معنای این‌كه به این بهانه وقت زیادی را هدر دهید و موجب نارضایتی مدیران خود‌ شوید، فقط چند دقیقه به خود زمان دهید و بعد، كار را از سر بگیرید. این را هم مد نظر داشته باشید تا زمانی كه در محل كار هستید از خوردن نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیرین پرهیز كنید.


 نشستن به‌اندازه
اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه بیشتر وقت خود را روی صندلی اداره می‌گذرانید و شب‌ها هم روی مبل راحتی خانه‌تان می‌نشینید یا لم می‌دهید، بد نیست بدانید به همین راحتی خود را در معرض چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، حتی مرگ زودرس قرار داده‌اید. در واقع حتی اگر اهل ورزش كردن هم باشید، نشستن طولانی شما را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.

جالب اینكه مطالعات نشان می‌دهد اندازه دور كمر افرادی كه بیش از دیگران روی صندلی می‌نشینند، بیشتر از دیگران بوده و این افراد بیش اشخاصی كه چنین رفتاری ندارند، از ابتلا به فشار و قند خون رنج می‌برند.

محققان همچنین معتقدند نشستن طولانی مدت آن‌قدر مضر است كه حتی تاثیر تمرینات ورزشی را از بین می‌برد، به‌طوری كه اگر فردی هر روز ورزش كند و در عین حال روزانه سه ساعت در مقابل تلویزیون بنشیند، هیچ تفاوتی با فردی كه ورزش نمی‌كند از نظر وزن و سایز نخواهد داشت. شاید جالب باشد بدانید كه عده‌ای از متخصصان تغذیه برای نشان دادن مضرات نشستن این حالت را با رفتاری مانند جویدن مقایسه كرده و می‌گویند؛ بدن در حالت نشسته حتی از هنگامی كه مشغول جویدن آدامس هستید، انرژی كمتری می‌سوزاند.

منبع :روزنامه ارمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha