سلامت نیوز:47 هزار زن بعد از مرخصی زایمان 6 ماهه اخراج شده اند. تهدیدی جدی که باعث شده بسیاری از زنان از افزایش این مرخصی به 9 ماه استقبال نکنند. طبق آمار سازمان تامین اجتماعی تقریبا یک سوم زنان بعد از مرخصی زایمان اخراج می‌شوند. معاون زنان دولت یازدهم در مورد اینکه چرا برخی خانم‌ها حاضرند به این مرخصی بی بازگشت بروند به روزان گفته است که "زن‌ها در شرایط بارداری یا وقتی بچه‌اش به دنیا آمده دیگر برایشان مهم نیست که بعدش چه اتفاقی می‌افتد. فقط می‌خواهند از این زمان عبور کنند و این شرایط را به راحتی پشت سر بگذارند." پاسخی که به وضوح نشان می‌دهد بسیاری از زن‌ها مجبور می‌شوند بین اشتغال و فرزندآوری یکی را انتخاب کنند.

کارفرماها با شرایط فعلی از افزایش مرخصی ضرر می‌کنند

بر اساس مصوبه مجلس در سال 86، مرخصی چهار ماهه زایمان تحت عنوان "کمک بارداری" به 6 ماه افزاش یافت. بعد از سال‌ها و در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت کشور، در اردیبهشت 94، دوره مرخصی بارداری به 9 ماه رسید. در تمام این سال‌ها که قانونی به نام مرخصی زایمان اجرا شده تقریبا همیشه این حمایت فقط از زنان شاغل در بخش دولتی انجام شده است. در عین حال برای همین عده هم هیچ تضمینی برای بازگشت در نظر گرفته نشده است. همین موضوع باعث شده تا مخصوصا در سال‌های اخیر، در آزمون‌های استخدامی بخش دولتی تمایل چندانی به جذب کارکنان زن وجود نداشته باشد.

دولت و مجلس در حالی مرخصی زایمان را افزایش داده‌‌اند که هیچ نوع بسته تشویقی برای کارفرمایان این زنان در نظر گرفته نشده. معمولا در بقیه نقاط دنیا که چنین قوانینی وجود دارد، معافیت هایی از جمله بخشودگی‌های مالیاتی یا تخفیف‌های بیمه‌‌ای برای کارفرمایانی که زنان را استخدام می‌کند یا به آنها مرخصی زایمان می‌دهند وجود دارد. بسته‌های تشویقی که در عین کمک به مادران برای راحت سپری کردن چند ماه اول بعد از فرزند آوری، باعث می‌شود تا کارفرماها هم از نبود چند ماهه آنها متضرر نشوند و به فکر اخراج مادران نیفتند.

با افزایش مرخصی تعداد زنان اخراجی بیشتر می‌شود

بر اساس تحقیقی که سازمان تامین اجتماعی به آن استناد کرده، 47 هزار زن از 145 هزار زنی که در یک دوره 18 ماهه از مرخصی 6ماهه زایمان استفاده کرده بودند، بعد از بازگشت به کار اخراج شدند. این مقدار معادل 33 درصد از زنان به مرخصی رفته است. محمدحسین زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، دلیل اخراج این زنان را در شرایط بازار کار ایران می‌داند.

وی به خبرگزاری ایسنا گفته در حال حاضر افراد زیادی با تحصیلات عالی هستند که حاضرند با دستمزد کمتر همان کار را انجام دهند و به همین دلیل کارفرما تشویق می‌شود تا این زنان به مرخصی رفته را اخراج کند. زدا همچنین پیش بینی می‌کند با افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه تعداد زنانی که بعد از مرخصی اخراج می‌شوند بسیار بیشتر خواهد شد.

با وجود همه این نگرانی‌ها اما زنان زیادی هر روز به تامین اجتماعی می‌روند و از دلیل اجرا نشدن مرخصی زایمان 9 ماهه سئوال می‌پرسند. شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری، ضمن تایید این اتفاق می‌گوید: "بدون استثنا در تمام سفرهای استانی بخش زیادی از مکاتبات، مراجعات و تماس‌هایی که از طرف خانم‌های شاغل هست، به این موضوع مربوط می‌شود." وی معتقد است قانون افزایش مرخصی زایمان به صورت فعلی یک مصوبه ناقص الخلقه است که منافع زنان را در بلند مدت تامین نمی‌کند.

مشکل تامین اعتبار برای افزایش مرخصی زایمان

گرچه افزایش مرخصی بارداری به 9 ماه امسال به صورت قطعی تصویب شد اما این بند در راستای اصلاح قوانین جمعیت و تنظیم خانواده در خرداد 92 و در زمان دولت دهم تصویب شده بود. طبق مصوبه در دوره مرخصی، حقوق و مزایای کامل به خانم‌ها تعلق می‌گرفت. طبق این مصوبه دولت مجبور به اجرای این قانون نبود که در سال 94 این نقص بر طرف شد.

اما از روز اول مشکلات تامین اعتبار مالی این طرح باعث شد تا بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از زیر بار اجرای آن شانه خالی کنند. همین مسئله باعث شد زنان زیادی که تعداد آنها بیش از 5هزار نفر اعلام شده از اجرا نشدن این مصوبه شکایت کنند و در تمام موارد رای به نفع زنان صادر شد. تامین اجتماعی هم روز گذشته اعلام کرد اگر دولت 320 میلیارد تومان منابع مالی این طرح را به حساب سازمان واریز کند از فردا این مصوبه را اجرا می‌کنیم. البته معلوم نیست اگر روزی دولت موفق به تهیه این منابع مالی شود، بعد از 9 ماه مرخصی چند نفر از این زنان می‌توانند به محل کارشان برگردند.

برنامه دولت برای افزایش امنیت شغلی زنان

معاون زنان ریاست جمهوری با وجود نگرانی‌های که در مورد عواقب اجرای طرح افزایش مرخصی بارداری زنان دارد می‌گوید دولت به فکر است تا این عواقب را کاهش دهد. مولاوردی می‌گوید: "به موازات پیگیری این قانون بررسی کردیم به چه شکلی می‌توانیم امنیت شغلی زنان را حفظ کنیم. دنیا راه‌های مختلفی را در پیش گرفته است. یکی از آنها این است که مهد کودک‌ها به درون ادارات و یا جوار ادارات برگردند تا لازم نباشد مادر 9 ماه در درون خانه باشد؛ البته تمام این طرح‌ها بار مالی دارد؛ تمام پیشنهادهای ما الان به دلیل بار مالی و شرایط خاصی که دولت دارد متوقف شده است. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم پیشنهاد داده است که برای حمایت از زنان شاغل، بسته‌های حمایتی تعریف کنیم. بسته‌های حمایتی شامل تسهیلات و امتیازات برای استخدام زنان و حمایت از زنان شاغل است که جلوی حذف آنها از محیط کار را می‌گیرد.

منبع :روزان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha