سازمان غذا و داروی آمریکا، نخستین دارویی که با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه بعدی توسط کارخانه Aprecia Pharmaceuticals تولید شده است را تأیید کرد.

سلامت نیوز: سازمان غذا و داروی آمریکا، نخستین دارویی که با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه بعدی توسط کارخانه Aprecia Pharmaceuticals تولید شده است را تأیید کرد.

به گزارش  آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، قرص لوتیراستام یا SPRITAM به صورت حل شدنی برای درمان تشنج در افراد مبتلا به صرع مورد تأیید قرار گرفته است. سالانه حدود 150 هزار فرد مبتلا به صرع، در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده می‌شوند. 460 هزار نفر از 2.9 میلیون مبتلایان به صرع در آمریکا کودک هستند.صرع یک اختلال مغزی است که با تشنج شروع شده و می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و فردی مبتلا به صرع شناخته می‌شود که حداقل دو یا سه بار تجربه تشنج را داشته باشد.

داروی ضد تشنج شایع‌ترین درمان برای مبتلایان به صرع است و تاکنون دو نفر از هر سه نفر فرد مبتلا به صرع که به نحو صحیح از این دارو استفاده کرده‌اند پاسخ‌های خوبی را از آن دریافت کرده‌اند و بر روند درمان آنها موثر بوده است.اما نتایج مطالعه‌ای که در سال 2002 در مجله Epilepsy and Behavior منتشر شده است نشان می‌دهد که 71 درصد از بیماران مبتلا به صرع، مصرف داروی خود را فراموش کرده، و یا آن را سر وقت مصرف نکرده‌اند.

همچنین نیمی از بیماران پس از فراموش کردن مصرف دارو دچار حملات تشنجی شده‌اند.دکتر Marvin H. Rorick III متخصص مغز و اعصاب در مرکز مغز و اعصاب و مراقبت از ستون فقرات Riverhills Neuroscience واقع در ایالت اوهایوو می‌گوید: «من به تجربه دیده‌ام که اغلب بیماران در رعایت رژیم غذایی خود دچار مشکل هستند.

بسیاری از آنها با اختلال در بلع مواجهند و قانع کردن کودکان مبتلا برای مصرف داروی خود در سر وقت به یک چالش بزرگ برای والدین تبدیل شده است. لذا گزینه‌ای که بتواند در کهنسالان و خردسالان مبتلا، منجر به مدیریت مصرف صحیح دارو شود، از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.»

داروی مشوق افراد مبتلا به صرع برای رعایت رژیم درمانی و مصرف دارو

تیمی با عنوان Aprecia با استفاده از فناوری ZipDose که در ساخت داروهای سه بعدی و در اندازه کوچک به کار می‌رود، فناوری جدید خود را در جهت توسعه داروی SPRITAM به کار برده است.

این تکنیک در اصل توسط پژوهشگرانی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا ابداع شده است و اساس کار آن بر این است که دارو را بسیار فشرده، در اندازه کوچک و با قابلیت انحلال بالا (تنها با نوشیدن یک جرعه آب یا مایعات دیگر) تولید می‌کند.مزیت دیگر تولید دارو با این روش، بارگیری 1000 میلی گرم دارو در تنها یک دوز مصرفی است. این تکنولوژی و روش لایه‌بندی دارو، این اجازه را می‌دهد که دوز دارو از نزدیک کنترل و متناسب با نیاز هر بیمار و حتی بیماران خاص تولید و عرضه شود.


تولید کنندگان داروی SPRITAM امیدوارند که به واسطه تأیید آن توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، بهبود مبتلایان به صرع و همچنین درمان سایر اختلالات عصبی در آینده نزدیک به پشیرفت‌های قابل توجهی برسد.Don Wetherhold مدیر اجرایی کارخانه Aprecia می‌گوید: «با ترکیب فناوری چاپ سه بعدی و روش‌های درمانی با دوز بالا در مبتلایان به صرع، چالش بیمارانی با تجربه ناخوشایند از مصرف دارو برطرف شده است.»کارخانه Aprecia قصد دارد با ایجاد یک خط مستقیم از تولید داروهای اعصاب بخشی از تعهد خود را در تسهیل درمان این بیماران اجرا کند، ضمن آنکه داروی SPRITAM را از اوایل سال 2016 میلادی در دسترس بیماران قرار خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha