نتایج دو پژوهش جدید نشان داده است كه داروهای استامینوفن و كلسترول برای كمك به مقابله با سكته مغزی مفید هستند.

محققان دریافته‌اند استامینوفن و استاتین ها مزیت زیادی هم در زمینه پیشگیری و هم در درمان سكته مغزی دارند.

به گفته گروهی از محققان فرانسوی در پژوهش اول مشخص شد كه مصرف استاتین باعث كاهش خطر بروز اولین سكته مغزی می‌شود. از سوی دیگر در تحقیق گروه دیگری از متخصصان در هلند معلوم شد بیمارانی كه با دمای طبیعی بدن پس از سكته مغزی استامینوفن مصرف كنند بهتر از بیمارانی كه از این دارو استفاده نكرده‌اند سكته را پشت سر می‌گذارند و جان سالم بدر می‌برند.

شرح این پژوهش در نشریه «لانست اورولوژی» به چاپ رسیده است. در تحقیق اول، متخصصان فرانسوی 24 پژوهش قبلی را مورد بازبینی قرار دادند كه به طور كلی روی 165 هزار بیمار انجام شده بود.

آنها دریافتند كه هر یك میلی مول در لیتر كاهش كلسترول بد در پی مصرف استاتین خطر بروز سكته مغزی را حدود 21 درصد كاهش می‌دهد. بر اساس این تحقیق هم چنین مصرف استاتین سرعت مسدود شدن سرخرگهای گردن را كند می‌كند. این سرخرگ‌ها خون را از قلب به مغز می‌برند.

در پژوهش دوم نیز محققان روی داروی مسكن استامینوفن متمركز شدند كه در آمریكا با نام تجاری «تیلنول»شهرت دارد. بر اساس پژوهش‌های گذشته بسیاری از بیماران سكته مغزی دچار تب می‌شوند و در نتیجه روند بهبودی آنها كند می‌شود.

محققان بر این باورند كه سلولهای خاصی در مغز خون كافی دریافت نمی‌كنند و اگر دمای بدن بالا رود میزان متابولیسم این سلولها افزایش یافته و به خون و اكسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌كنند و در صورتی كه این امر امكان پذیر نشود، سلولها می‌میرند. به این ترتیب می‌توان با مصرف استامینوفن دمای مغز را كاهش داده و از مرگ سلولها جلوگیری كرد. هرچند محققان هشدار داده‌اند كه این دارو را نباید برای تمام بیماران تجویز كرد و باید با آزمایش و بررسی دقیق مصرف آن صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha