یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به افراد بالای 50 سال توصیه کرد: با مشاهده علائمی چون از دست دادن تعادل، اختلال تکلم و سردرد ناگهانی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر مژده قبایی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا، سکته مغزی را کم خون شدن بافت مغزی تعریف کرد و افزود: مهم‌ترین علت بروز سکته‌های مغزی در افراد، بیماری آرترواسکروز یا تصلب شرائین است.

وی در ادامه تصریح کرد: عواملی چون دیابت، فشار خون بالا، چاقی و چربی خون باعث ایجاد تصلب شرائین می‌شوند.

دکتر قبایی با اشاره به اینکه افراد بالای 50 سال بیشتر مستعد سکته‌های مغزی هستند، گفت: زنان قبل از دوران یائسگی در برابر سکته‌های مغزی مصونیت دارند اما بعد از یائسگی خطر بروز سکته‌های مغزی در زنان و مردان برابر می‌شود.

وی در خصوص ارتباط استرس با سکته‌های مغزی توضیح داد: گاهی اوقات استرس‌ها و ناملایمات روحی باعث افزایش فشار خون افراد می‌شود و این عامل خود سکته‌های مغزی را به همراه دارد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، سکته مغزی وابسته به فاکتورهای خانوادگی، جنسی و سنی را غیر قابل پیشگیری دانست و گفت: برخلاف این موارد، سکته مغزی ناشی از عواملی چون چربی، قند و فشار خون بالا، با تغذیه مناسب و ورزش منظم قابل پیشگیری است.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که اگر سکته مغزی دو سوم مغز را درگیر کند با مرگ مغزی همراه خواهد بود، افزود: عوارض سکته‌های مغزی بسته به مناطق و سلول‌های مختلف مغزیِ درگیر متفاوت است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفقیت درمان سریع را بیشتر دانست و تصریح کرد: بیمار دچار سکته مغزی در صورت مراجعه به بیمارستان در 3 تا 4 ساعت اول با داروهای حل کننده لخته قابل درمان است.

وی در پایان به سالمندان توصیه کرد: با مشاهده علائم اولیه سکته‌های مغزی شامل عدم تعادل، اختلال در حرکت اندام‌ها، اشکال در تکلم و سردردهای ناگهانی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید تا اقدامات درمانی مناسب و به موقع صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha