پژوهشگران و متخصصان بین‌المللی دریافته‌اند كه مغز انسان خود را در برابر تخریب و تحلیل حافظه، بازسازی می‌كند.

نتایج یك پژوهش جدید نشان داد: هرچند حافظه انسان با بالا رفتن سن بتدریج تحلیل می‌رود و ضعیف می‌شود اما مغز با تلاش و كار سخت‌تر این تخریب را جبران می‌كند. یك گروه از محققان بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه سوئین برن این پژوهش را انجام داده و دریافته‌اند كه مغز وقتی موضوع بازده و كارآیی حافظه مطرح می‌شود، با افزایش سن حافظه را ترمیم می‌كند.

شرح این تحقیق در مجله «مغز و ادراك» منتشر شده است. دكتر هلن مك فرسون محقق اصلی این پژوهش خاطرنشان كرد: بدیهی است وقتی انسانها پیر می‌شوند، كارآیی حافظه آنها كم می‌شود. اما یافته جدید ما نشان داد كه برخی از تغییرات در فعالیت مغز ممكن است تلاش مغز را برای جبران این تحلیل منعكس كند. در این تحقیق متخصصان فعالیت مغز را در ارتباط با سن مورد بررسی قرار دادند و در عین حال از شركت كنندگان درخواست كردند كه كارهایی را مربوط به حافظه با سطوح مختلف دشواری و پیچیدگی انجام دهند.

محققان نتایج آزمایشات را بین گروهی از مردان 59 تا 67 سال با گروهی دیگر از مردان 20 تا 30 مقایسه كردند.

پژوهشگران دریافتند كه تمام شركت كنندگان در سطح مشابهی از دقت و صحت تست‌های حافظه را انجام داده بودند اما زمان لازم برای پاسخگویی در مردان سالمند طولانی‌تر از مردان جوان بود.

این تحقیق هم چنین نشان داد كه مردان سالمند و مردان جوان برای انجام این یك آزمایش یكسان از قسمتهای متفاوتی از مغزشان استفاده می‌كردند. به این ترتیب معلوم شد در مردان پیرتر هنگام انجام كارهای دشوار ذهنی فعالیت مغز بیشتر می‌شود اما مردان جوان می‌توانند با فعالیت كمتر مغزی حتی كارهای دشوارتر ذهنی را نیز انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha