باز هم صفحه بچه‌پولدارهای ایرانی یا همان «Rich Kids of Tehran»، باز هم یک جنجال تازه. این بار این صفحه که در چندماه گذشته معروف شده، فیلتر شده و دوباره فعالیتش را در کنار تعدادی صفحه هم اسمش، شروع کرده، فیلمی را از یکی از «بچه‌پولدار»های تهران منتشر کرده که یک یوز ایرانی را نشان می‌دهد که روی یک کاناپه دراز کشیده و صاحبش به او می‌گوید: «توله‌سگ بلند شو».

سلامت نیوز: باز هم صفحه بچه‌پولدارهای ایرانی یا همان «Rich Kids of Tehran»، باز هم یک جنجال تازه. این بار این صفحه که در چندماه گذشته معروف شده، فیلتر شده و دوباره فعالیتش را در کنار تعدادی صفحه هم اسمش، شروع کرده، فیلمی را از یکی از «بچه‌پولدار»های تهران منتشر کرده که یک یوز ایرانی را نشان می‌دهد که روی یک کاناپه دراز کشیده و صاحبش به او می‌گوید: «توله‌سگ بلند شو».

به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار این فیلم در صفحه بچه‌پولدارهای تهرانی، این سایت دیده‌بان حقوق حیوانات بود که با منتشر کردن این فیلم، به آن اعتراض کرد و نوشت براساس بررسی‌های انجام شده، نقش و نگار این یوز، نشان‌دهنده این است که این یوزپلنگ، گونه به شدت در معرض خطر یوز ایرانی است.

  این سایت دراین‌باره نوشته است: «بچه‌پولدارهای تهرانی با حیات‌وحش در خطر انقراض فخر‌فروشی می‌کنند. فیلم ارسالی به تحریریه دیده‌بان حاکی از نگهداری یک یوز بالغ در محل زندگی یکی از هموطنان در مکانی نامعلوم در شهر تهران است. در بخشی از این فیلم کوتاه، فیلمبردار یوزپلنگی که ظاهرا خوابیده است را با حالتی ناسزاگونه «توله‌سگ» خطاب می‌کند.

پیگیری در رابطه با منبع انتشار این فیلم، حاکی است این فیلم در صفحه اینستاگرام «بچه‌پولدارها» یا Rich Kids of Tehran  که با نام اختصاری RKOT شناخته می‌شوند، منتشر شده است. صفحات اجتماعی بچه‌پولدارها که در آنها تصاویری از زندگی مرفه برخی از مردم به اشتراک گذاشته می‌شود، تاکنون محلی برای انتشار تصاویر خوش‌گذرانی‌های جوانان، خودروها و وسایل گرانقیمت فردی و مدهای پوششی و رفتاری جوانان بوده که پیش‌تر برخی رسانه‌ها از آن انتقاد کرده بودند.

فارغ از هرگونه قضاوت در این حیطه و با تأکید بر این‌که مسائل شخصی افراد قابل تجسس نیست، باید اعلام کرد اسارت یوزپلنگ و نگهداری با عنوان حیوان دست‌آموز یکی از بزرگترین تخلفات در حیطه قاچاق حیات‌وحش محسوب شده و در صورت صحت، نیازمند برخورد عاجل و بدون فوت وقت از طرف مسئولان است دیده‌بان حقوق حیوانات، صحت فیلم منتشره را تأیید کرده ولی قادر به تأیید وابستگی آن به فرد یا مکان خاص نیست.»

این فیلم بعد از آن منتشر شده که از نوروز امسال، دیده‌بان حقوق حیوانات با اعلام موجودیت کمپین «قاچاق حیات‌وحش نه» به همراه کمپین «تصادف با حیوانات نه» درحال برنامه‌ریزی و اجرای مراحل اولیه اقداماتی درباره قاچاق حیات‌وحش است.

حالا اما انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری واکنش‌هایی را در میان مردم برانگیخته است. «مجید» دراین‌باره نوشته است: «خدا لعنتشون کنه که به خاطر فخرفروشی به حیات‌وحش این مرز و بوم لطمه میزنن. این مسأله کاملا قابل رد گیریه. امیدوارم با عاملین این کار به شدت برخورد بشه.» «اسماعیل» اما نظر متفاوتی دراین‌باره نوشته است: «اینطوری كه بهتره، ازشون خوب نگهداری میشه. امكان حفظ نسلشون هم بیشتره، بره تو طبیعت كه بلافاصله شكارش می‌كنند.»

این هم نظر یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی است: «اگر یوز ایرانی باشد باید طرف را شناسایی کرده و در قفس شیر بیندازند.»

این نخستین‌بار نیست که صفحه بچه‌پولدارهای تهرانی خبرساز و البته حاشیه‌ساز می‌شود. همین چندماه پیش بود که تعدادی از سایت‌های خبری خبر فعالیت این صفحه را در اینستاگرام منتشر کردند؛ صفحه‌ای که در کمتر از دو هفته بعد از راه‌اندازی آن، نزدیک به صد‌هزار دنبال‌کننده پیدا کرد و بعد از معرفی آن در سایت‌های خبری، فلیتر شد. این اما آغاز ماجرا بود؛ بعد از فیلترشدن صفحه اصلی بچه‌پولدارهای تهرانی، چند صفحه به‌طور همزمان در اینستاگرام شروع به فعالیت کردند و حالا هر روز عکس‌هایی را از زندگی بچه‌پولدارها منتشر می‌کنند؛ مانند عکسی که همین چند روز پیش در یکی از آنها منتشر شد و تعدادی از جوانان تهرانی را نشان می‌داد که با «پورشه»هایشان دور هم جمع‌شده و عکس سلفی گرفته‌اند.

ایده ایجاد پیج بچه‌پولدارها برای نخستین‌بار در ‌سال۲۰۱۲ در یکی از صفحات خارجی اینستاگرام شکل گرفت و عده‌ای از بچه‌پولدارها از وسایل و لوازم شخصی و خانه و ماشین‌های لوکس خود عکس می‌گرفتند و در آن منتشر می‌کردند. بعد از آن عده‌ای از دختر و پسرهای پولدار تهرانی با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام و قرار دادن تصاویری از وسایل گرانقیمت ماشین‌های لوکس پارتی‌های خانگی و... عکس منتشر کردند. در آن زمان یکی از ادمین‌های این صفحه نوشت: «یکی از کاربران به فینگلیش نوشته است: «ما این صفحه را ایجاد کردیم تا نشان دهیم زندگی در ایران همیشه بد نیست.»

بعد از آن نشریه خارجی «المانیتور» در گزارشی از این صفحه نوشت: ‌«در اولین نگاه، وقتی عکس‌ها را در اینستاگرام مشاهده می‌کنید، ممکن است تصور کنید به تصاویری از ثروتمندان کشورهای عرب خلیج‌فارس برخورده‌اید یا شاید هم امارات‌متحده‌عربی.
ممکن است منطقه را صحیح تشخیص داده باشید اما کشور را اشتباه تشخیص داده‌اید چراکه آن کشور ایران است، نه یک کشور عرب. این تصاویر نشان‌دهنده زندگی پسران و دختران طبقه خاصی در ایران است که می‌توان آنها را یک‌درصدی‌های ایران نامید و این در شرایطی است که رسانه‌های غربی پر از کلیشه‌های عجیب‌و‌غریب از زندگی در ایران است. کسی که با ایران آشنا باشد، ‌می‌تواند به سادگی نماهایی از خیابان‌‌های فرشته، الهیه، فرمانیه، زعفرانیه ویلای‌های مجلل لواسان و البته در شمال ایران را در این تصاویر ببیند. خودروهای گرانبهای وارداتی که مخصوص مناطق خاصی از تهران است، با پلاک‌های فارسی در این تصاویر خودنمایی می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha