دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 157862

چندی است در زمینه افزایش حقوق محیط‌بانان اقدامات فراوانی از جمله ارتقای جایگاه سختی محیط‌بانان از یك هزار به سه هزار انجام شده است كه حقوق افراد در شش ماه دوم سال با تامین اعتبار و تأیید مجلس به همراه حقوق معوقه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

سلامت نیوز:چندی است در زمینه افزایش حقوق محیط‌بانان اقدامات فراوانی از جمله ارتقای جایگاه سختی محیط‌بانان از یك هزار به سه هزار انجام شده است كه حقوق افراد در شش ماه دوم سال با تامین اعتبار و تأیید مجلس به همراه حقوق معوقه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.


به گزارش سلامت نیوز، حمیدرضا خیلدار- فرمانده یگان محیط زیست كشور در روزنامه آرمان نوشت: چند سالی است اخبار متعددی در زمینه عدم امنیت جانی و شغلی محیط‌بانان به گوش می‌رسد؛ با توجه به اهمیت محیط زیست به عنوان ثروت ملی شاهد اقدامات مناسبی از سوی مسئولان امر برای ارتقای شغل محیط‌بانان در سال‌های اخیر بوده‌ایم. این در حالی است كه هم‌اكنون دستورالعمل حمایت قضائی از محیط‌‌بانان در دستور كار قرار گرفته است. این دستورالعمل در حالی ابلاغ می‌شود كه توسط یگان حفاظت به تصویب ستاد كل نیروهای مسلح رسیده و توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ آن انجام شده است. با توجه به اینكه ابلاغ شرح ماموریت در حوزه زیست محیطی كاملا مشخص است اما در این راستا اگر محیط‌بان درخواست به كارگیری سلاح را داشته باشند، بالطبع سازمان محیط زیست از آنها حمایت می‌كند.

بر اساس این دستورالعمل اقدامات اساسی در زمینه محافظت از محیط‌بانان لحاظ می‌شود تا جلوی وقوع مشكلات عدیده برای آنها گرفته شود. برای ارتقای امنیت شغلی محیط‌بانان شرایط سختی كار آنها از هزار به سه هزار امتیاز به تصویب هیات دولت و مجلس رسیده است. افزایش سختی كار محیط‌بانان باعث ارتقای امنیت شغلی آنها نیز شده است.

بر اساس طرح‌های متعدد دوره‌های آموزشی برای این افراد برگزار می‌شود كه بر اساس آزمون پایان دوره درجه محیط‌بانان به این ترتیب مشخص می‌شود؛ حتی بنابر دستور ریاست سازمان محیط زیست حقوق محیط‌بانان نیز  بر اساس كسب درجه در این دوره‌های آموزشی مشخص می‌شود. باید توجه داشت در دو سال گذشته شاهد اتفاق‌های مطلوبی برای محیط‌بانان بوده‌ایم. من به عنوان فرمانده یگان ویژه در دولت گذشته و فعلی هم‌اكنون شاهد اتفاق‌های مناسب در زمینه بهبود شرایط محیط‌بانان هستم، برای مثال طرح آموزش برای محیط‌بانان حدود هشت سال در دستور كار قرار گرفته بود كه بالاخره در سال گذشته یك هزار محیط‌بان تحت آموزش قرار گرفتند كه این امر خود گواه نگاه ویژه نسبت به اهمیت شغل آنها از سوی مسئولان امر است. با توجه به اینكه در گذشته برخی نارسایی‌ها در بخش حفاظت وجود داشت، این كم و كاستی‌ها باعث شد تا در حوزه مركزی توانایی حفاظت مناسب در این زمینه وجود نداشته باشد. با وجود این، در هفته گذشته بنابر ابلاغ حوزه مركزی در پی تكمیل تجهیزات محیط‌بانان بودیم تا هرچه سریع‌تر این افراد به تجهیزاتی همچون دوربین‌های مداربسته مجهز شوند و به این ترتیب بتوان با اخذ بودجه آنها را به وسایل مورد نیاز تجهیز كرد. در حال حاضر دو نفر از محیط‌بانان یكی در كهگیلویه و بویراحمد و دیگری از استان كرمان در حبس به سر می‌برند. با توجه به اینكه حكم این افراد آمده است، اما مسئولان امر به رضایت اولیای دم امیدوارند.

چندی است در زمینه افزایش حقوق محیط‌بانان اقدامات فراوانی از جمله ارتقای جایگاه سختی محیط‌بانان از یك هزار به سه هزار انجام شده است كه حقوق افراد در شش ماه دوم سال با تامین اعتبار و تأیید مجلس به همراه حقوق معوقه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. در ضمن افزایش جایگاه شغلی محیط‌بانان از یك هزار به سه هزار شامل محیط‌بانان مسلح می‌شود. كمبود محیط‌بان یكی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست بوده است كه بنابر آن نیروی اجرایی یگان باید رقمی حدود هشت هزار نفر باشد. در حال حاضر فقط سه هزار نفر محیط‌بان وجود دارد. با توجه به اینكه كمبود نیرو كاملا در این حوزه احساس می‌شود امید است با لغو تحریم‌ها، استفاده از شرایط پساتحریم و كسب اعتبار از دولت بتوان در یك فرایند سه ساله پنج هزار نیرو جذب کرد. باید به این نكته توجه داشت كه محیط‌بانان براساس مدرك تحصیلی دیپلم یا فوق دیپلم جذب می‌شوند و بعد از استخدام تحت آموزش‌های ضمن خدمت در زمینه شغل خود و ارتقای مهارت‌های مربوطه قرار می‌گیرند. به دلیل حساسیت کار محیط‌بانان سازمان محیط زیست و دیگر نهاد‌های مرتبط همه تلاش خود را برای ارتقای امنیت شغلی آنها انجام می‌دهند. باید به این واقعیت توجه كرد كه اگر قرار است محیط زیست ما حفظ شود نیازمند محیط‌بانان هستیم. رابطه مستقیمی میان بهبود وضعیت كاری محیط‌بانان و حفظ محیط زیست وجود دارد. محیط‌بانان آموزش‌دیده در صورتی كه از حمایت‌های لازم نیز برخوردار باشند می‌توانند كمك شایانی به محیط زیست داشته باشند. شكار یا تخریب محیط زیست هشدار‌دهنده است و در این زمینه نیازمند كمك محیط‌بانان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha