پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه ها، همکاری محیط زیستی با آموزش و پرورش، همکاری با وزارت کشور در زمینه پسماندها، تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل ها و تخصیص اعتبار برای حفاظت از تالاب ها برخی از مهمترین فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته است.

گزارش عملکرد دو ساله سازمان حفاظت از محیط زیست

سلامت نیوز:پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه ها، همکاری محیط زیستی با آموزش و پرورش، همکاری با وزارت کشور در زمینه پسماندها، تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل ها و تخصیص اعتبار برای حفاظت از تالاب ها برخی از مهمترین فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مقوله محیط زیست یک موضوع فراملی، فرا منطقه ای و جهانی است زیرا به اعتقاد کارشناسان هر عملی در هر نقطه ای از دنیا به محیط زیست آسیب وارد کند بدون شک بعد از مدتی بر روی محیط زیست منطقه ای دیگر در گوشه دیگر دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

بر این اساس امروزه حفظ محیط زیست و حفاظت از داشته ها و منابع طبیعی به دغدغه اصلی دولتمردان در جهان تبدیل شده است.

مباحث محیط زیستی در ایران نیز از خرداد 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و نخستین جلسه هیات دولت با حضور دکتر روحانی در مورد دریاچه ارومیه بود که بارقه ای از امید را در دل دوستداران محیط زیست ایجاد کرد.

بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان متولی محیط زیست کشور اقدامات داخلی و بین المللی سازنده ای را در راستای کاهش آسیب به منابع طبیعی انجام داده است.


*** پیگیری ارزیابی زیست محیطی پروژه ها
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: داشتن ارزیابی زیست محیطی برای اجرای پروژه ها الزامی است از این رو بازنگری دقیق این روند با استفاده از دانش روز و اطلاعات علمی یکی از کارهایی است که در سازمان در حال انجام است.


وی تاکید کرد: ما ناگزیر به توسعه هستیم و این توسعه باید پایدار باشد و ساز و کار مهم آن نیز ارزیابی است که در این زمینه در صدد ارتقای توانمندی شرکت های مشاور و دانشگاه ها هستیم زیرا تمام پروژه ها ملزم به رعایت اصول محیط زیستی هستند در غیر اینصورت سازمان محیط زیست اجازه فعالیت به آنها را نمی دهد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این زمینه برنامه های زیادی در دست داریم گفت: دراین دوره هیچ پروژه ای بدون ارزیابی محیط زیستی مصوب نمی شود، در 20 ماه گذشته هیچ پروژه ای در کشور مصوب نشده است مگر این که گزارش ارزیابی زیست محیطی آن مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته باشد.


وی افزود: اکنون تعداد زیادی پروژه مربوط به دولت گذشته در کشور وجود دارد که بدون در نظر گرفتن ارزیابی زیست محیطی وارد اجرا شده اند که برخی از آنها 60 درصد و برخی تا100 درصد مشکل زیست محیطی دارند و اثرمخرب آنها را امروز می بینیم.


ابتکار ادامه داد: در سال 93 ، 46 پروژه مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گرفت که از این تعداد 9 پروژه تایید ، 10 پروژه مشروط و 18 پروژه رد شد یعنی بیش از 50 درصد پروژه ها شرایط زیست محیطی را نداشتند.


وی ادامه داد: در سال 90 ، 208 طرح مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گرفت که از این تعداد 165 طرح تایید، 18 طرح مشروط و فقط 2 طرح رد شد.


*** جریمه شکار جانوران وحشی به بیش از پنج برابر افزایش یافت
علی تیموری مدیرکل دفتر مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: جریمه شکار جانوران وحشی با توجه به ماده سه قانون شکار و صید به طور متوسط حدود پنج برابر و برخی از گونه ها تا بیش از 10 برابر افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: بازدارنده بودن جریمه ها یکی از اهداف این افزایش است از این رو افزایش جریمه ها جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست بود که بعد از تهیه مورد تایید و تصویب شورای عالی محیط زیست نیز قرار گرفت.

تیموری اظهار کرد: در تعرفه های جدید برخی از جریمه ها تا 16 برابر نیز افزایش یافته است که نشان از اهمیت حفظ گونه های جانوری دارد.
وی ادامه داد: در تعرفه جدید جریمه پلنگ کشی از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان و شکار یوزپلنگ از 20 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جریمه شکارگوزن زرد ایرانی از 5 میلیون تومان به 60 میلیون تومان، مرال و شوکا از 3 میلیون و 200 هزار تومان به 35 میلیون تومان و قوچ و میش و کل و بز و جبیر به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: همچنین انواع نهنگ ها از 15 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت و فک خزری در دوره قبل جریمه ای نداشت اما در جدول جدید جریمه 15 میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

تیموری ادامه داد: گاندو یا تمساح پوزه کوتاه که گونه بومی ایران و در خطر انقراض است نیز در دوره قبل جریمه ای نداشت اما اکنون شکار آن 20 میلیون تومان جریمه به همراه دارد.

وی گفت: جریمه شکار لاک پشت های پوزه عقابی، سبز و زیتونی 10 میلیون تومان تعیین شد در حالی که در دوره قبل جریمه ای 3 میلیون تومانی داشتند، همچنین جریمه سمندر لرستانی که گونه اندمیک ایران و در خطر انقراض است از 200 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافت.

تیموری افزود: همچنین جریمه شکار پرندگانی شامل شاهین، بحری ، بالابان ، لاچین و طرلان از 20 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت و جریمه شکار عقاب های شاهی، دریایی و تالابی نیز 20 میلیون تومان تعیین شد در حالی که در دوره قبل یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: هوبره که پرنده ای در خطر انقراض است نیز از 2 میلیون تومان جریمه به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.


*** لایحه خاک منتظر تصویب در مجلس شورای اسلامی
ابتکار گفت: اکنون لایحه خاک و هوا تدوین شده و برای تصویب به مجلس ارایه شده است که در صورت تصویب شاهد تحولی درحوزه خاک و هوا خواهیم بود.
وی درباره جزییات لایحه خاک اظهار کرد: این لایحه به اهمیت خاک، ارزش و بهره برداری صحیح از آن اشاره دارد همچنین به جلوگیری از فرسایش، تخریب و آلودگی خاک نیز می پردازد.


ابتکار با مثبت ارزیابی کردن لایحه خاک، تصریح کرد: این لایحه در صورت تصویب مجلس می تواند به قانون خوبی تبدیل شود زیرا در جهت حفاظت از خاک کشور اعم از خاک های کشاورزی و منابع طبیعی بوده و اجازه نخواهد داد تا خاک با ارزش کشور از بین رود.


*** لایحه هوا در مجلس
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره لایحه هوا گفت: لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شامل 29 ماده است که به بخش های مختلف آلوده کننده هوا از جمله جریمه و چگونگی جلوگیری از آلودگی وسایل نقلیه ای که آلودگی اشاره شده است.


*** تدوین فصل محیط زیست در برنامه ششم توسعه
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است و به زودی ابلاغ می شود.
وی گفت: سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست نیازمند بررسی و روند خاصی است که این کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال اجرا است و بر این اساس فصل محیط زیستی در برنامه ششم توسعه تدوین شده است.


*** حذف بنزین پتروشیمی
سوخت پتروشیمی یکی از چالش های زیست محیطی بود که حذف آن از چرخه تولید و مصرف در روزهای ابتدایی ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست مطرح و با جدیت پیگیری و حذف آن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم ثبت شد.
ابتکار گفت: کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران یکی از برنامه های اولیه دولت یازدهم بود که با اقدامات انجام شده امروز تا حد زیادی شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم.


وی افزود: توزیع بنزین پتروشیمی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا بود که با اقدامات انجام شده و دریافت مجوز از دولت برای واردات کمبود بنزین، این نوع سوخت از چرخه تولید و توزیع حذف شد.

معاون رییس جمهوری گفت: با اجرای این اقدامات اکنون حدود 30 تا 35 میلیون شهروند هوای بهتری تنفس می کنند.


*** سوخت نیروگاه ها، گاز طبیعی می شود
سوخت مازوت در نیروگاه ها یکی دیگر از دلایل بروز آلودگی هوا بود که سازمان محیط زیست در این زمینه رایزنی هایی سازنده با وزارت خانه های صنعت معدن و تجارت و نیرو انجام داده است.
ابتکار گفت: بر اساس توافقی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو داشتیم، سوخت تمام نیروگاه ها تا پایان سال جاری گاز طبیعی می شود.
وی گفت: از ابتدای سالجاری میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه ها به زیر 10 درصد رسید که این میزان هم مربوط به نیروگاه هایی است که سوخت دیگری نمی توانند استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکنون تقریبا تمام نیروگاه ها از گاز استفاده می کنند به جز برخی نیروگاه ها که در شرایط خاص مجبور به استفاده از مازوت هستند، سال گذشته و امسال نیروگاه منتظر قائم، توس خراسان، تهران و اصفهان بیشتر گاز مصرف کردند و یا سوخت ترکیبی داشتند.


*** همکاری محیط زیستی با آموزش و پرورش
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه آموزش مسایل زیست محیطی تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده ایم که دستاوردهای خوبی داشته است.

وی افزود: وارد شدن مطالب محیط زیستی در کتاب های درسی، گنجاندن جغرافیا و مسایل زیست محیطی هر منطقه در کتاب های درسی و ایجاد مدارس سبز برخی از دستاوردهای این تفاهم نامه است.


*** همکاری با وزارت کشور در زمینه پسماندها
حجم بالای پسماند در کلان شهرها به ویژه شهرهای ساحلی معضلی است که محیط زیست و سلامت مردم را تهدید می کند.
ابتکار دراین باره گفت: در زمینه مدیریت پسماندها با وزارت کشور تفاهم نامه ای امضا کردیم تا برنامه مدیریتی برای پسماندهای کشور به ویژه در کلان شهرها و استان های ساحلی تدوین شود.


وی افزود: حجم بالای پسماند در شهرهای ساحلی به معضلی محیط زیستی تبدیل شده است که بر اساس تفاهم نامه دو جانبه ای با وزارت کشور، قرار است سازمان شهرداری ها در استان ها در این زمینه همکاری کنند که ایجاد کارخانه های تولید کمپوست یکی از این اقدامات است که ساخت آنها در استان های شمالی کشور در حال پیگیری است.


*** تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل ها
سازمان محیط زیست در بخش محیط طبیعی و تنوع زیستی نیز اقداماتی اساسی در زمینه حفا ظت از جنگل ها و تالاب ها انجام داده که نتیجه قابل قبولی داشته است.


ابتکار گفت: در بخش محیط طبیعی دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به گذشته همکاری های خوبی دارند که یکی از زمینه های همکاری، تدوین لایحه توقف بهره برداری از جنگل ها است که کار مشترکی بین دو دستگاه است.


وی افزود: وضعیت جنگل های کشور بسیار نگران کننده است از این رو مقرر شد تا طرح تنفس جنگل در قالب لایحه حفاظت از جنگل ها تهیه شود که این کار با همکاری دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها مراتع و آبخیزداری انجام شده و اکنون آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین دو سازمان در زمینه های دیگری مانند جلوگیری از تغییر کاربری ها، تصرف جنگل و زمین خواری در مناطق حفاظت شده با هم همکاری می کنند.


وی به دیگر اقدامات سازمان محیط زیست در بخش محیط طبیعی اشاره کرد و گفت: آزاد سازی هزاران هکتار زمین تصرف شده در مناطق حفاظت شده ورجین و میانکاله از دیگر کارهای انجام شده است.


معاون رییس جمهوری تاکید کرد: به معنای واقعی میانکاله و ورجین خورده شده بودند که با تلاش های بی وقفه این هزاران هکتار اراضی تصرف شده آزاد شد.


*** تخصیص اعتبار برای حفاظت از تالاب ها
ابتکار گفت: تالاب ها اکوسیستم های آبی بسیار ارزشمندی هستند که نقش موثری در کاهش بروز ریزگردها دارند و از آنجا که چند سالی است شاهد خشک شدن تالاب ها و تبدیل آنها به منشا ریزگرد هستیم، دولت برای اولین بار در بودجه های استانی ردیف اعتباری برای حفاظت از تالاب ها تخصیص داده است.
وی افزود: این ردیف اعتباری برای برخی تالاب ها از جمله انزلی، بختگان و پریشان تعیین شده است، همچنین برنامه های مدونی با هدف آبرسانی به تالاب گاوخونی انجام شده که موجب شد بعد از 10 سال این تالاب احیا شود.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: زمانی که در یک دوره آب به تالابی برسد می تواند تا مدتی رطوبت را حفظ کند از این رو از کانون گرد و غبار خارج می شود.


وی درباره تالاب هامون گفت: در تالاب هامون هم اقداماتی زیادی انجام شده است از جمله برداشتن دایک های مرزی که موجب سرازیر شدن آن به این تالاب شد و سال گذشته هامون 7 ماه آبدار بود و امسال نیز بخش های مهم آن آب دارد.


ابتکار افزود: تالاب هورالعظیم هم از دیگر تالاب های اصلی کشور است که نقش بسزایی در بروز و یا عدم بروز ریزگرد در منطقه دارد که امسال با باز شدن دریچه آب بند میان تالاب با همکاری وزارت نیرو، بخش های زیادی از تالاب آبگیری شده است.


*** برگزاری دومین اجلاس بین المللی دین فرهنگ و محیط زیست
معاون رییس جمهوری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید حضوری موثر و قوی در عرصه های بین المللی دارد و توانستیم از امکانات برنامه محیط زیست ملل متحد ( یونپ ) در زمینه آموزش و توانمند سازی کشور استفاده کنیم.


وی افزود: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملل و یونسکو برنامه مشترکی دارند که بر این اساس قرار است با همکاری مراکز علمی پژوهشی قم دومین اجلاس بین المللی دین فرهنگ و محیط زیست سال آینده در کشور برگزار شود.


ابتکار گفت: همچنین همکاری های دوجانبه ای را با کشورهای منطقه و همسایه آغاز کرده ایم و تفاهم نامه های مشترکی به امضا رسیده است، سعی کردیم با وجود تنش های امنیتی که در منطقه وجود دارد، اجرای کارهای مشترک را پیش ببریم.


وی افزود: همچنین در این دوره با کشورهایی مانند ارمنستان، ترکیه ، عراق ، افغانستان ، کویت و ترکمنستان تفاهم نامه همکاری امضا کردیم، علاوه بر این با ایتالیا، نروژ، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی همکاری های دو جانبه ای را آغاز و مقدمات تفاهم نامه های مشترک را فراهم کرده ایم.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با ژاپن نیز همکاری های خوبی داریم از جمله همکاری در احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی که همچنان ادامه دارد.
ابتکار تاکید کرد: همکاری های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست در این دوره روبه رشد است و نتایج آن به زودی مشخص می شود.


*** احیای شورایعالی محیط زیست
ابتکار گفت: یکی از اولین اقدامات دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن احیای شورایعالی محیط زیست بعد از هفت سال توقف است که تاکنون تصمیمات سازنده ای در زمینه محیط زیست کشور در این شورا اخذ شده است.


*** اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: احیای دریاچه ارومیه یکی از اقدامات اصلی و اولیه دولت تدبیر و امید است که برای این منظور برنامه ریزی های علمی زیادی را اجرا کرده است که یکی از آنها اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار در روستاهای حاشیه این دریاچه است.
وی ادامه داد: این طرح اکنون در بیش از 70 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال اجراست که بر اساس آن روستاییان نیز به طور مستقیم به آبرسانی به دریاچه کمک می کنند زیرا در این طرح نحوه استفاده از منابع آبی، نوع محصول برای کشت و روش آبیاری به کشاورزان آموزش داده می شود.


*** توقف عملیات راهسازی در جنگل ابر و اقدام به اعلام جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده
معاون رییس جمهوری گفت :یکی دیگر از اقدامات اساسی و تاثیر گذار سازمان حفاظت محیط زیست اعلام جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده است که بر این اساس هرگونه عملیات راهسازی در این جنگل متوقف شد.

وی افزود: جنگل ابر که یکی از اکوسیتسم های طبیعی و ارزشمند است در جلسه روز 29 دیماه 93 شورای عالی محیط زیست که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد که با این تصمیم عملا تهدید ایجاد جاده در این طبیعت بکر کشور و آثار سوء زیست محیطی ناشی از آن رفع شد.


*** تصویب تغییر مسیر جاده میانگذر پارک ملی گلستان و تعیین جاده جایگزین
ابتکار گفت: عبور جاده از میان پارک ملی گلستان سالانه خسارات زیادی به حیات وحش منطقه وارد می کند بر این اساس با بررسی علمی موضوع و برگزاری جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی و مسوولان محلی مقرر شد جاده جایگزینی احداث شود که مسیر آن تعیین شده و کارهای مطالعاتی در حال انجام است.


*** بازبینی جاده میان گذر دریاچه ارومیه
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از تصمیماتی که در راستای احیای دریاچه ارومیه گرفته شد ، بازنگری جاده میان گذر دریاچه ارومیه است که مقرر شد گروهی علمی نحوه چرخش آب در این منطقه را بررسی کنند.


*** توزیع گازوییل با 157 قسمت گوگرد در میلیون
وی گفت: گازوییل یکی از سوخت های آلاینده در کلان شهرها از جمله تهران است که استاندارد کردن آن یکی از برنامه های سازمان محیط زیست بود که موفق به این کار شد.
ابتکار افزود: استاندارد شدن گازوییل موجب کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است زیرا قبلا گازوییل با 7 هزار قسمت در میلیون گوگرد تولید می شد اما اکنون با 157 قسمت گوگرد در میلیون توزیع می شود.

*** خودروهای دیزلی ملزم به نصب فیلتر دوده شدند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تولید کنندگان خودروهای دیزلی موظف شده اند از سال 94 فیلتر دوده نصب کنند، همچنین از سال 95 فقط موتورهای انژکتوری شماره گذاری می شوند.

*** توقف تولید پیکان وانت از سالجاری
ابتکار ادامه داد: خودروهای غیر استاندارد نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند از این رو حذف آنها از چرخه تولید یکی از برنامه های سازمان محیط زیست است که بر اساس مصوبه کاهش آلودگی هوا خودروسازان موظف به تولید خودرو با استاندارد یورو 4 هستند در غیر اینصورت سازمان محیط زیست نسبت به عدم شماره گذاری این تولیدات اقدام می کند.


*** موتورسیکلت ها از ابتدای سال 97 با استاندارد روز اروپا تولید می شوند
ابتکار گفت: یک موتورسیلکت استاندارد 5 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می کند از این رو تولید موتورسیکلت ها مطابق با استاندارد روز اروپا جزو مصوبات هیات دولت در کاهش آلودگی هوا است که سازمان محیط زیست با جدیت موضوع را پیگیری می کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت قرار شد از اول مهر 93 تا اول فروردین 97 موتورسیکلت ها با استاندارد یورو 3 تولید شوند که اجرا می شود، بر اساس این مصوبه از اول فروردین 97 موتورسیکلت ها باید بر اساس استاندارد روز اروپا تولید شوند.


*** راه اندازی صندوق ملی محیط زیست
معاون رییس جمهوری ازگفت: راه اندازی صندوق ملی محیط زیست اقدام دیگر دولت یازدهم است که این کار فرصت استفاده از امکانات بین المللی بیشتری را برای ایران فراهم کرده است.
وی ادامه داد: حفظ محیط زیست از مسایل بسیار مهمی است که با سیاستگذاری صحیح، امکان عملیاتی شدن دارد، اقدامات تشویقی و تنبیهی از ابزارهای مناسب برای کمک به حفظ محیط زیست به شمار می رود.

*** تهیه فهرست سرخ ملی گونه های جانوری در معرض تهدید
وی گفت: فهرست سرخ گونه های جانوری در معرض تهدید در کشور در حال تهیه است، بر اساس این فهرست مراقبت و تهیه برنامه عمل برای حفاظت از برخی گونه های در خطر تهدید در سازمان محیط زیست آغاز شد و در نظر داریم در برنامه ششم توسعه با تمرکز بیشتری آنرا دنبال کنیم.

*** الزام تمام دستگاه ها به ایجاد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار زیر نظر بالاترین مقام سازمان
ابتکار افزود: با توجه به اهمیت شکننده بودن محیط زیست کشور و لزوم داشتن تایید محیط زیستی برای اجرای پروژه های توسعه ای، مقرر شد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار زیر نظر بالاترین مقام آن دستگاه ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha