دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 157888

ماجرای کیفیت آب معدنی‌ها چند سالی است که در فصل گرما بحث‌برانگیز می‌شود؛ بحث‌هایی که هیچ‌گاه تکلیف شهروندان را برای مصرف این‌گونه آب‌های بسته‌‌بندی شده روشن نکرد. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند چه آبی بنوشند که آلودگی‌ها و بیماری‌ها دور شوند. دیروز نیز وزیر بهداشت، سازمان غذا را موظف کرد درباره کیفیت آب‌های بسته‌بندی شده و آب معدنی گزارشی ارائه کند.

سلامت نیوز:ماجرای کیفیت آب معدنی‌ها چند سالی است که در فصل گرما بحث‌برانگیز می‌شود؛ بحث‌هایی که هیچ‌گاه تکلیف شهروندان را برای مصرف این‌گونه آب‌های بسته‌‌بندی شده روشن نکرد. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند چه آبی بنوشند که آلودگی‌ها و بیماری‌ها دور شوند. دیروز نیز وزیر بهداشت، سازمان غذا را موظف کرد درباره کیفیت آب‌های بسته‌بندی شده و آب معدنی گزارشی ارائه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، این نخستین‌بار نیست که به غیرقابل اطمینان بودن این دسته از آب‌های آشامیدنی اشاره می‌شود. در سال 89 زمانی که مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت وقت، از وجود نیترات بالا در آب تهران پرده برداشت و توصیه کرد مادران باردار و کودکان این آب را مصرف نکند، استفاده از آب‌های بسته‌بندی‌شده افزایش قابل توجهی پیدا کرد و در این میان شرکت‌های جدیدی متولد شد که هرکدام از آنها مدعی بودند آب‌هایشان از یکی از چشمه‌ساران پاکیزه کوهستان است؛ ادعایی که شایعه‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت و از اطمینان مشتری‌ها در خوردن آبی گوارا کم کرد به‌طوری که همان زمان وحیددستجردی، وزیر بهداشت درباره مصرف این‌گونه آب‌ها نیز هشدار داد.
تطابق نداشتن اطلاعات درج‌شده روی بسته‌بندی‌های آب معدنی‌ها و از سوی دیگر شرایط نگهداری و توزیع بد این محصولات اصلی‌ترین مواردی بود که نگرانی درباره کیفیت آب‌های معدنی را از سوی کارشناسان بهداشت و تغذیه زیر سوال می‌برد به‌طوری که چند سال پیش وزارت بهداشت بحث رتبه‌بندی آب‌های بسته‌بندی شده را مطرح کرد که بعد از گذشت چند سال هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
حتی این موضوع در ابتدای دولت یازدهم نیز مورد توجه قرار گرفت اما نتیجه آن اعلام نشد و حال سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سازمان غذا را موظف کرد درباره کیفیت آب‌های بسته‌بندی شده و آب معدنی نمونه‌برداری کند و آزمایش‌های لازم را انجام دهد.
او به این سازمان دستور داد حداکثر در یک ماه آینده از تمامی آب‌های معدنی تولیدی کشور نمونه‌برداری کند تا نسبت به ارزیابی سلامت و کیفیت آنها اقدام شود.
حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در این باره به فرهیختگان می‌گوید: «بررسی‌ها هم از نمونه‌های در بازار و هم از نمونه‌های کارخانه‌ای انجام می‌شود تا هم مشخص شود اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی کالا با کیفیت محصول ارائه شده مطابقت دارد و هم شکل توزیع آب‌ها روی کیفیت آبی که در اختیار مردم برای نوشیدن قرار می‌گیرد، تاثیر نگذارد.»
گرچه به نظر می‌رسد یکی از دلایل وزیر بهداشت برای مطرح کردن دوباره وضعیت کیفیت آب‌های بسته‌بندی ارائه شده در بازار وجود نگرانی‌هایی است، اما رستگار عنوان می‌کند، همه این نگرانی مربوط به وجود آلودگی در آب نیست و گاهی تطابق نداشتن ادعای تولید‌کنندگان آب‌ها در وجود املاح در آب نیز می‌توانند دلیل نگرانی وزیر باشد.
البته تنها آب‌های بسته‌بندی شده در بازار مربوط به آب معدنی‌ها نیست. این آب‌ها دو نوع هستند: یکی آب‌های معدنی و دیگری آشامیدنی؛ آب‌های معدنی باید طی چهار فصلی که از منابع برداشت می‌شود از لحاظ شرایط مواد معدنی، کیفیت و دیگر عوامل یکسان باشد و این آب‌ها در چهار فصل بررسی می‌شود که نباید شرایط آن تغییری داشته باشد اما آب آشامیدنی آبی است که می‌تواند تغییر فصلی داشته باشد. همین‌طور تغییراتی را در آب‌های آشامیدنی ایجاد می‌کنند و می‌توانند مقداری املاح به آن اضافه یا کم کنند؛ بنابراین آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت‌هایی دارند.
به گفته رستگار، نظارت‌ها و بازدید‌ها از کارخانه‌های تولید آب معدنی به صورت برنامه‌ریزی شده توسط کارشناسان ما صورت می‌گیرد و علاوه‌بر آن، مسئول فنی با حضور مداوم در کارخانه نیز وظیفه تایید کیفیت آب را از همه جنبه‌ها دارد.
البته او با بیان اینکه خودش از هر دو نوع آب لوله‌کشی شهری و بسته‌بندی شده مصرف می‌کند، اطمینان داد که اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما اعلام خواهد شد و برخوردها نیز از طریق مسیر قانونی صورت می‌گیرد و مردم در این باره هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha