متخصصان چشم می گویند با نگاه کردن به چشم های هر فرد می توان اطلاعات زیادی درباره وضعیت چشم به دست آورد که در این مطلب از «نیوزویک» به آن می پردازیم.

بیماری های نهفته چشم

سلامت نیوز:متخصصان چشم می گویند با نگاه کردن به چشم های هر فرد می توان اطلاعات زیادی درباره وضعیت چشم به دست آورد که در این مطلب از «نیوزویک» به آن می پردازیم.

تراکم مایع زیر شبکیه چشم:

اگرچه ممکن است علت دقیق این امر مشخص نباشد، اما به استرس ارتباط داده شده است. تراکم مایع می تواند به تغییر در بینایی، تاری دید و کوچک تر به نظر رسیدن اشیا، بینجامد.

این حالت بسیار نادر است با این حال در مردان نسبت به زنان ۶ برابر شایع تر است.در اغلب افراد طی ۶ ماه این مشکل خود به خود رفع می شود؛ در غیر این صورت متخصص چشم برای بند آوردن نشت و بازگرداندن دید به حالت اولیه، از لیزر یا نور درمانی استفاده می کند.

*یکی از چشم ها به طور کامل بسته نمی شود:

فلج بل می تواند به فلجی عضلات صورت منجر شود. علت آن نیز می تواند بیماری لایم هم باشد که نوعی عفونت است اما ۱۵ درصد افراد مبتلا به عفونت لایم با مشکل سیستم عصبی مواجه می شوند. این نوع عفونت می تواند به التهاب چشم منجر شود که پزشک در یک معاینه معمولی می تواند تشخیص دهد. فلج صورت نیاز به آزمایش خون دارد از جمله برای ردیابی لایم. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که فلجی و لایم را رفع خواهد کرد.

*خشکی بیش از حد چشم:

خشکی چشم می تواند علت های زیادی داشته باشد از جمله هوای خشک، حساسیت، مصرف برخی داروها و به اندازه کافی پلک نزدن. اما برخی از پزشکان این موارد را دلیل خشکی چشم نمی دانند، به نظر آنها علت می تواند اختلال خود ایمنی سندروم شوگرن، نوعی اختلال التهابی مزمن باشد. این سندروم باعث می شود سلول های سفید به غدد تولید کننده رطوبت در بدن به ویژه در دهان و چشم حمله کند. از هر ۱۰نفر، ۹ نفر مبتلا به این سندروم، زن هستند.حالت های دیگر شامل آرتریت، لوپوس، مشکلات تیروئید و بلفاریت التهاب پلک هاست که احتمال ایجاد گل مژه دردناک را افزایش می دهد.در آزمایش با ریختن ماده مخصوص، زمان خشک شدن چشم اندازه گیری می شود. اگر ۱۰ثانیه یا کمتر باشد این بیانگر خشکی غیرعادی چشم هاست. اختلالات خودایمنی به سختی قابل تشخیص است بنابراین پزشک شما را به یک روماتولوژیست ارجاع می دهد تا علت دقیق آن مشخص شود.

*چشم ها کمی قرمز و به نور حساس است. این علامت می تواند علت التهاب بافت میانی چشم باشد.

شایع ترین نوع التهاب روی قسمت جلوی چشم تأثیر می گذارد و در ۲۰درصد موارد به بیماری خودایمنی ارتباط دارد. علت احتمالی می تواندآرتریت، لوپوس یا ام اس باشد.

*حلقه خاکستری رنگ دور قرنیه یا تراکم چربی روی پوست اطراف چشم:

نشانه افزایش کلسترول است. این تراکم زاتیلازما نام دارد و با بالا بودن میزان چربی خون به وجود می آید. حلقه های خاکستری رنگ، نشانه بالا بودن میزان کلسترول است.اگر تاکنون کلسترول بالا در شما تشخیص داده نشده است، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. شاید این تراکم چربی با کنترل بیماری رفع شود اما به احتمال زیاد نیاز به درمان با لیزر یا جراحی پیدا خواهید کرد.

*به وجود آمدن زود هنگام کاتاراکت:

اگر سیگاری هستید یا قبلاً سیگار می کشیده اید، باید بدانید مصرف سیگار خطر بروز کاتاراکت مربوط به سن را افزایش می دهد. کاتاراکت در هر سن به وجود می آید اما اغلب در دهه پنجم زندگی، فرد با علایم اولیه آن مواجه خواهد شد. افراد سیگاری در دهه چهارم با این مشکل مواجه می شوند. به دلیل آسیب رسانی دود سیگار به سیستم قلبی عروقی، چشم اکسیژن کافی دریافت نمی کند بنابراین، زودتر از موعد پیر می شود. کاتاراکت زود هنگام می تواند به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، ابتلا به دیابت یا مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها هم به وجود بیاید.به طور معمول، تا زمانی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد نشود، کاتاراکت مشکلی ایجاد نمی کند اما با بروز مشکل، متخصص چشم، عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

*آسیب دیدگی رگ های خونی در پشت چشم:

لازم است قند و فشار خون کنترل شود. بالا بودن قند خون باعث برآمدگی رگ های خونی در چشم و خون ریزی می شود.در صورت تشخیص به موقع و درمان، بلافاصله این حالت قابل رفع است.

*زخم در چشم:

این مشکل اگرچه نادر است اما می تواند نشانه سرطان باشد. سرطان هایی که به احتمال زیاد به چشم سرایت می کند، سرطان سینه و ریه است.خیلی وقت ها با متاستاز پیدا کردن سرطان، زخم در چشم ظاهر می شود.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha