پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 158100

معاون داوطبان جمعیت هلال احمر خوزستان از انجام پایش​ها و بازدید از شعب سراسر استان با هدف شناسایی و پیگیری مشکلات هر شهرستان از طریق داوطلبان هلال احمر خبر داد و گفت: در بازدید از شادگان مشاهده شد که مشکل کم‌آبی و آلودگی آب در این شهرستان بیداد می‌کند.

سلامت نیوز: معاون داوطبان جمعیت هلال احمر خوزستان از انجام پایش​ها و بازدید از شعب سراسر استان با هدف شناسایی و پیگیری مشکلات هر شهرستان از طریق داوطلبان هلال احمر خبر داد و گفت: در بازدید از شادگان مشاهده شد که مشکل کم‌آبی و آلودگی آب در این شهرستان بیداد می‌کند.

دکتر کاوه جاسب در گفت​وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این سرکشی​ها مشکلات داوطلبان هلال احمر همان شهرستان، کمبودها و انتظارات متقابل جمعیت هلال احمر و داوطلبان مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع مشکلات موجود در شهرستان​ها اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: نخستین بازدید سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر خوزستان از شهرستان شادگان انجام شد که در این سرکشی دریافتیم معضل آب یکی اساسی​ترین مشکلات این منطقه است. سالیان سال است که شادگان آب شرب خود را از پس‌مانده‌های فاضلاب بیمارستان‌های اهواز تامین می‌کند و با وجود تصفیه‌خانه‌های دارخوین که در مسیر لوله آب شرب این شهرستان وجود دارد ولی متاسفانه آب بعد از تصفیه جهت انتقال وارد لوله می‌شود که عمر این لوله فلزی بیش از 60 سال است و عمر بالای این لوله و مسیر طولانی آن موجب رسوب مجدد و جمع‌آوری انواع میکروب‌ها در آب می‌شود.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: دغدغه برخورداری از آب سالم در این شهرستان، حال و احوال امروز و دیروز مردم این خطه نیست و تا حدودی شهروندان به آن خو گرفته‌اند، چنان رابطه‌ای بین بشریت و آلودگی آب در شادگان برقرار است که اگر در شهرهای دیگر حضور یابند و به آنها بگویند از آب لوله برای نوشیدن استفاده کنند هاج و واج به این شکل از خدمات‌دهی مسئولان خیره می‌شوند!

جاسب اظهارکرد: در این شهرستان سال‌ها است که مراکز فروش آب و فروشنده‌های دستگاه‌های تصفیه آب شیرین‌کن با انواع مختلف چینی، ژاپنی و امریکایی سود می‌کنند و به ظاهر مردم را از شر میکروب و اقسام آلودگی‌های موجود در آب نجات می‌دهند. هیچگاه یادمان نمی‌رود روزی را که تانکرهای بزرگی در چند نقطه از شهر مستقر کرده و آب را به فروش می رساندند. امروز پس از چندین سال از این تراژدی تلخ چون جنگ‌زده‌ها، صدای موتور سه چرخه‌های آب‌فروشی کوچه و خیابان‌ها را پر و مردم را وادار به خرید بشکه‌ای آب می‌کند. حتی در بعضی از روستاها مردم برای تامین آب شرب خود مجبور به حمل آب با تانکرهای مخصوص فضای سبز شهرداری شده‌اند.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: این روزها در بیشتر منازل شهروندان، دستگاه‌های تصفیه آب با قیمت‌های بالای 400 و 500 هزار تومان نصب است و اگر توان مردم به خرید این دستگاه نرسد باید از بشکه‌های آبی که مشخص نیست چه نظارتی بر بهداشتی بودن آن ها است، استفاده کنند و خود را در مقابل آب لوله‌هایی که نه رنگشان به آب شبیه است و نه بو و مزه‌شان، ایمن کنند. اما به جرات می‌توان گفت این روزها دیگر تصفیه‌کن‌های آب نیز نه جوابگوی شوری آب است و نه بوی فاضلاب آنها.

معاون داوطبان جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: البته به جز شادگان، شهرهای آبادان و خرمشهر نیز با این وضعیت سخت دست به گریبان شده و مات و مبهوت مانده‌اند که چرا با وجود وعده و وعیدهایی مبنی بر افتتاح طرح انتقال آب غدیر، باز هم باید چنین بی‌آبی بکشند.

جاسب عنوان کرد: مردم برای تامین آب شرب می‌توانند آب تصفیه خرید و مصرف کنند اما برای استحمام، این وضعیت غیرقابل تحمل است و انتظارمی‌رود هرچه زودتر چاره‌ای برای این وضعیت از سوی مسئولان امر اندیشیده شود. نکته جالب توجه‌تر این است که اندکی پس از افتتاح آب‌رسانی غدیر توسط وزیر نیرو، شاهد جمع آوری قسمت‌هایی از لوله این طرح ملی غدیر و تزریق آب آن به همان لوله قدیمی 60 ساله بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha