یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 158382

یک متخصص پزشکی هسته‌ای با اشاره به اینکه این رشته شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی است که از خواص هسته‌ای مواد برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند، گفت: محدود بودن اثرات منفی و عوارض جانبی برای بیماران، از ویژگی‌های اصلی پزشکی هسته‌ای است.

سلامت نیوز:یک متخصص پزشکی هسته‌ای با اشاره به اینکه این رشته شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی است که از خواص هسته‌ای مواد برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند، گفت: محدود بودن اثرات منفی و عوارض جانبی برای بیماران، از ویژگی‌های اصلی پزشکی هسته‌ای است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بابک نیک‌خلق گفت: پزشکی هسته‌ای توانایی ارائه اطلاعات تصویری از فرآیندهای متابولیک و فیزیولوژیک بدن را دارد در حالی که سایر روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌ای اغلب اطلاعاتی از ساختار بدن ارائه می‌کنند.
وی به سابقه 80 ساله پزشکی هسته‌ای در جهان اشاره کرد و گفت: این رشته شاخه‌ای نوین در علم پزشکی است و در ایران سابقه‌ای حدود 50 سال دارد.
نیک‌خلق با بیان اینکه تصویربرداری هسته‌ای در ابتدا شامل اسکن تیروئید با ید رادیواکتیو بوده، افزود: با پیدایش تکنزیوم m99 که در حال حاضر پرکاربردترین ماده رادیواکتیو در تصویربرداری است، گستره فعالیت پزشکی هسته‌ای نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده و در موارد متعدد کاربرد دارد.
وی به شناخت کم و نگرش منفی افراد در رابطه با پزشکی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این باور غلط حتی در جامعه پزشکان نیز وجود دارد؛ این درحالیست که میزان اشعه در تصویربرداری هسته‌ای بسیار کمتر از سی‌ تی اسکن است.


نیک‌خلق با بیان اینکه تابش اشعه در اسکن‌های هسته‌ای ممکن است کمتر از میزان اشعه دریافتی از تابش‌های ‌کیهانی یا یک سفر هوایی باشد، افزود: بی‌خطر بودن، ویژگی اصلی این نوع تصویربرداری است.


وی با اشاره به اینکه در پزشکی هسته‌ای مقدار بسیار کمی از رادیودارو استفاده می‌شود، گفت: رادیو داروی تکنزیوم نیمه عمری 6 ساعته دارد و بیشترین میزان اشعه آن در طول 24 ساعت از بدن دفع می‌شود.


این متخصص پزشکی هسته‌ای به انواع اسکن‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اسکن قلب، استخوان و تیروئید پرکاربردترین و اسکن‌های پرفیوژن- ونتیلاسیون ریه جهت بررسی آمبولی و اسکن بیضه جهت بررسی تورشن (چرخش) از موارد اورژانسی این روش تشخیصی هستند.
وی همچنین به حساسیت و دقت بالای اسکن‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این روش غیرتهاجمی و قابل قبول و در بسیاری از بیماری‌ها برای بیمار و پزشک کمک‌کننده است.
نیک‌خلق با بیان اینکه در اسکن‌های‌ هسته‌ای به دلیل تزریق رادیودارو، بیمار منبع پرتوهای انرژی‌زا است خاطرنشان کرد: دستگاه این انرژی را ثبت می‌کند و تصویر را ارائه می‌دهد و بر خلاف رادیولوژی، در صورت نیاز به تصویر اضافی میزان پرتو دریافتی بیمار افزایش نمی‌یابد.
این متخصص پزشکی هسته‌ای افزود: در حال حاضر اکثر مراکز استان‌ها و همچنین شهرستان‌های درجه یک و دو به پزشکی هسته‌ای مجهز هستند و هر روز با پیدایش دارو یا روش‌های جدید به کارایی این روش افزوده می‌شود.
نیک‌خلق در پایان به روند رو به رشد پزشکی هسته‌ای با توجه به راه‌اندازی و فعالیت سه مرکز پت‌اسکن در کشور اشاره کرد و گفت: پت اسکن روشی جدید و با قابلیت‌های فراوان است ولی در ایران هنوز کاربرد همگانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha