در حالی كه دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از جمع‌آوری تدریجی قلیان‌ها در استان‌های مختلف كشور و پیگیری شدید قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی خبر می‌دهد، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام كرد كه تا تدوین برنامه راهبردی جامع، جمع‌آوری قلیان‌ها در دستور كار این وزارتخانه قرار ندارد.

دكتر معدنی، دبیر اجرایی جمعیت در گفت‌وگو باایسناگفت: به دنبال همكاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و چند ارگان دیگر، مقرر شده كه قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی، به شدت پیگیری و اجرایی شود. بر این اساس جمع آوری قلیان‌ها نیز مجددا در دستور كار قرار گرفته است.

به گفته وی، جمع آوری قلیان‌ها كه در سال گذشته اجرایی و به علل مختلفی متوقف شد، از پایان سال گذشته مجددا ابلاغ شده و با دستور قاطع ریاست جمهوری، اجرای آن توسط وزارت بهداشت، شدت گرفته به طوری كه جمع‌آوری قلیان‌ها به صورت تدریجی در استان‌های مختلف كشور در حال انجام است و در بسیاری از استان‌ها از جمله استان یزد نیز به طور كامل جمع‌آوری صورت گرفته است.

معدنی با بیان این كه این امر در برخی مناطق تهران نیز در حال انجام بوده و به تدریج به كل شهر اشاعه می‌یابد در توضیح علت جمع آوری تدریجی قلیان‌ها، گفت: اغلب عرضه كنندگان قلیان در اماكن عمومی، از این راه امرار معاش می‌كنند؛ از طرف دیگر فرهنگ عرضه قلیان به عنوان محصولی برای درآمدزایی، به تدریج شكل گرفته و به تدریج هم باید ریشه كن شود. در مجموع جمع آوری قلیان‌ها در حال اجرا شدن است؛ اما اجرای كامل این طرح، زمان بر است.

اظهارات دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در حالی است كه وزرات بهداشت طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام كرده است: چون هنوز بخشنامه دولت مبنی بر مهلت دادن به قهوه‌خانه‌های سنتی با مجوز عرضه قلیان، لغو نشده، وزارت بهداشت هم فعلاً برنامه‌ای برای جمع‌آوری قلیان‌ها در دستور كار ندارد.

برپایه این اطلاعیه، وزارت بهداشت، هم اكنون در حال رایزنی با نهادهای فرهنگی و اجرایی و تدوین برنامه راهبردی جامع است و تا پیش از به سرانجام رسیدن این برنامه‌ها اقدام خاصی برای جمع‌آوری قلیان‌ها ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha