دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 158501

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، از نظارت وزارت بهداشت بر سلامت اسباب بازی های وارداتی و تولیدی در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، از نظارت وزارت بهداشت بر سلامت اسباب بازی های وارداتی و تولیدی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسین رستگار اظهارداشت: اسباب بازی ها یکی از وسایلی هستند که در کودکی و نوزادی مورد استفاده قرار می گیرند و از همین رو، سلامت این وسایل از اهمیت ویژه برخوردار است.


مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عادت کودکانه باعث می شود که اسباب بازی ها را در دهان قرار دهند، گفت: اسباب بازی ها می بایست از استانداردهای لازم برخوردار باشند. از همین، اسباب بازی ها از جنبه شیمیایی و فیزیکی، تحت آزمایش قرار می گیرند.


وی به برخی استانداردهای اسباب بازی ها برای کودکان زیر ۳ سال اشاره کرد و افزود: اندازه اسباب بازی که این کودکان استفاده می کنند می بایست بزرگتر از دهان آنها باشد تا امکان خطر بلعیدن وجود نداشته باشد. همچنین نخ یا طنابی که در این اسباب بازی ها استفاده می شود نباید بیش از ۳۰ سانتی متر باشد تا مبادا خطر پیچیدن دور گردن وجود نداشته باشد که منجر به خفگی کودک شود
رستگار با اشاره به خمیرهای بازی و رنگ هایی که استفاده می شود، گفت: رنگ هایی که برای خمیر بازی کودکان زیر ۳ سال استفاده می شود، باید درجه غذایی داشته و از رنگ های خوراکی باشد.


وی بر استفاده از برچسب اسباب بازی تاکید کرد و افزود: این برچسب ها باید واضح و مشخص باشند که نشان بدهند برای چه سنی قابل استفاده هستند. همچنین، هشدارهای قابل اشتعال و سمی بودن نیز در این برچسب ها به وضوح مشاهده شوند.
رستگار با عنوان این مطلب که برچسب اسباب بازی ها باید اطلاعات کافی را داشته باشند، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت مردم، مسئولیت نظارت بر اسباب بازی ها را بر عهده دارد.


مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت وظیفه نظارت بر اسباب بازی های وارداتی و تولید داخل را بر عهده دارد، افزود: متاسفانه برخی اسباب بازی ها توسط مسافران وارد می شود و یا قاچاق می آید که ما هیچ نظارتی بر این قبیل اسباب بازی ها نداریم.
رستگار با اشاره به تعامل سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد در تدوین استانداردهای اسباب بازی ها، اظهارداشت: تدوین گواهی بهداشتی سلامت محصول، همان سیب دو رنگ سبز و آبی است که می بایست بر روی برجسب اسباب بازی ها قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha