وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود 48 هزار نفر به علت سوختگی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند كه برای خدمت‌رسانی مناسب‌تر به این بیماران از سال آینده قطب‌های سوختگی فوق تخصصی در كشور ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت: سالانه 48 هزار نفر در كشور دچار سوختگی می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، كامران باقری لنكرانی صبح امروز در جلسه كمیته كشوری سوختگی در محل وزارت بهداشت افزود: سالانه حدود 48 هزار نفر در كشور دچار سوختگی می‌شوند و به بیمارستان مراجعه می‌كنند كه حدود 70 درصد آن‌ها زیر 40 سال هستند.
وی ادامه داد: بخش عمده سوختگی‌ها به علت بی‌احتیاطی در منزل و به خصوص با مایعات داغ صورت می‌گیرد كه با یكسری اقدامات بسیار ساده و رعایت نكات ایمنی در نصب بخاری و اجاق گاز در محل مناسب قابل پیشگیری است، بخش دیگری از سوختگی‌ها نیز سوختگی‌های صنعتی است كه برای پیشگیری از آن‌ها باید اصول ایمنی و بهداشت محیط كار رعایت شود.
وزیر بهداشت گفت: بخش دیگری از سوختگی‌ها به خودسوزی‌ها اختصاص دارد كه عمدتاً خودكشی هستند و برای كنترل آن‌ها باید نظام مرافبت و بهداشت سلامت روان در كشور آگاهی بخشی به مردم را گسترش دهد و به هر حال روش برخورد با هر كدام از این پدیده‌ها متفاوت است.
باقری لنكرانی اضافه كرد: از نظر درمان و مراقبتهای پس از سوختگی وزارت بهداشت از یكسال پیش با تشكیل كمیته كشوری سوختگی اقدامات مختلفی را انجام داده است، كه افزایش 30 درصدی تخت‌های سوختگی در كشور از حدود 600 تخت به نزدیك هزار تخت سوختگی از آن جمله است.
وی گفت: با این وجود بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، افزایش تخت‌های سوختگی با توجه به اینكه حجم بار سوختگی در طول سال همیشگی نیست و موجب اتلاف منابع می‌شود، روش درستی نیست به همین علت به دنبال ایجاد قطب‌های فوق تخصصی سوختگی در كشور با ایجاد تخت‌های burn icu هستیم كه در این مراكز مراقبت‌های لازم برای سوختگی‌های حاد و مزمن، بازتوانی، نوتوانی، جراحی‌های ترمیمی و كشت سلولی از طریق پیوند سلول‌های اپیتریال انجام می‌شود.
وزیر بهداشت اضافه كرد: محاسبه ما نشان می‌دهد به حدود 300 تخت مراقبت ویژه سوختگی در كشور نیاز داریم كه تلاش می‌كنیم برای استقرار این تعداد تخت ویژه در كشور منابع لازم را تهیه كنیم.
وی گفت: مرگ و میر ناشی از سوختگی در كشور ما سالانه حدود 7/0 نفر در صد هزار نفر است و علاوه بر مرگ و میر ناشی از این حوادث به همین میزان ناتوانی و نقص عضو ناشی از سوختگی هم در كشور داریم.
وی اضافه كرد: با وجود كمبود منابع برای خدمت‌رسانی به حوادث سوختگی باید ارتقای مدیریت این بخش را هم جدی بگیریم زیرا از همین پول موجود هم می‌شود با مدیریت بهتر بیش‌تر استفاده كرد.
وزیر بهداشت همچنین به نوسازی 80 درصد بیمارستان سوانح سوختگی مطهری تهران در سال گذشته اشاره كرد.
وی همچنین با اشاره به حوادث سوختگی در چهارشنبه سوری گفت: مراسم چهارشنبه آخر سال یك سنت است كه قرار بوده برای ایجاد نشاط و شور جوانانه باشد اما امروز ما با كارهایی كه به دست خودمان انجام می‌دهیم، مشكل ایجاد می‌كنیم.
وی اضافه كرد: آمدن تكنیك‌های جدید برای ساخت مواد محترقه فضا را خطرناك‌تر كرده است، امسال هم ترقه‌ها سنگین‌تر و نگران كننده تر از سال‌های گذشته است، علاوه بر این مواد شاهد آتش‌بازی در پاركینگ خانه‌ها هستیم كه می‌تواند منجر به خفگی شود.
باقری‌لنكرانی گفت: حوادث آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال علاوه بر سوختگی، مرگ و میر و نقص عضو آثار مخرب روحی، روانی، افزایش سكته، فشار خون، حملات قلبی و سقط جنین هم در پی‌دارد كه بسیاری از آن‌ها آسیب به دیگران است و از نظر حقوقی هم قابل پیگیری است.
‌بر اساس آمار موجود چهارشنبه‌سوری سال 83، از هر 100 هزار نفر در كشور 97/1 نفر دچار حادثه سوختگی شدند، كه 36 درصد حادثه دیدگان در گروه سنی 16 تا 23 سال بودند و 58 درصد آنان دانش‌آموز بودند، بیش‌ترین عضو آسیب دیده دست بود و 23 نفر از این آسیب دیدگان دچار قطع عضو شدند.
در سال 84 نیز آمار موجود نشان می‌دهد 8/53 درصد حادثه دیدگان چهارشنبه‌سوری دانش‌آموز بودند، 5/65 درصد مواد محترقه ترقه بود و 5/34 درصد آسیب‌ها به دست و 27 درصد به چشم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha