سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 158634

یک متخصص بیماری‌های عضلانی، طب فیزیکی و توانبخشی درباره عوامل دردهای اسکلتی - عضلانی و درمان آن‌ها توضیح داد.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های عضلانی، طب فیزیکی و توانبخشی درباره عوامل دردهای اسکلتی - عضلانی و درمان آن‌ها توضیح داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سید حسن نیک‌نژاد،اظهار کرد: خستگی، درد، بی‌حالی و سوزش، برخی از واژه‌هایی هستند که بیماران دردهای اسکلتی - عضلانی در توصیف بیشتر مشکل خود بیان می‌کنند.


وی با تقسیم‌بندی نوع درد بیماران مبتلا به مشکلات اسکلتی - عضلانی به حاد و مزمن، افزود: منشاء این دردها از عضلات، تاندون‌ها و لیگامان‌ها است.
نیک‌نژاد با بیان اینکه نوع حاد این بیماری شروعی سریع دارد و می‌تواند با علائم شدید و برجسته همراه باشد و در نوع مزمن، درد، بیشتر به صورت مبهم و دراز مدت است، تصریح کرد: این نوع دردها می‌تواند محدود به یک منطقه یا به صورت گسترده‌تر باشند و از انواع آن می‌توان به دردهای، ناحیه پشت، تاندونی و میوفاسیال اشاره کرد.


این متخصص بیماری‌های عضلانی، طب فیزیکی و توانبخشی، اضافه کرد: این نوع دردها که در هر سن یا هر گروه جنسی مشاهده می‌شود، می‌توانند به دلیل استفاده بیش از حد اندام‌ها، ضربات مستقیم به عضلات و حرکات تند و ناگهانی ایجاد شوند. نوع قرار گرفتن اندام‌ها نظیر بد نشستن یا بی‌حرکتی طولانی مدت بدن از دیگر عوامل ایجاد دردهای اسکلتی - عضلانی است.


نیک‌نژاد، با اشاره به اینکه درد می‌تواند محدود به یک ناحیه یا گسترده باشد یا پس از انجام حرکات بدنی، تشدید شود؛ احساس خشکی در بدن، احساس خستگی بیش از حد، احساس گرمی و سوزش در عضلات، اختلال در خوابیدن، احساس سفتی عضلات، کاهش قدرت فیزیکی، سردرد، احساس تورم دست‌ها و پاها، کوفته شدن بدن و احساس کشیدگی در عضلات را از دیگر نشانه‌های دردهای اسکلتی - عضلانی دانست.
این متخصص بیماری‌های عضلانی، طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص سندرم‌های تونلی تاکید کرد: این دردها در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن اعصاب اندام‌ها مانند، سندرم تونل کارپال، کوبیتال و تارسال ایجاد می‌شوند. این دردها به طور معمول به دلیل استفاده بیش از حد اندام ایجاد می‌شوند و تمایل به انتشار در مسیر عصب داشته و ممکن است با احساس گزگز و سوزش همراه باشند.


نیک‌نژاد انجام تست خون برای درمان بیماری‌های روماتولوژیک احتمالی مثل آرتریت روماتوئید، استفاده از اشعه ایکس و گرفتن رادیوگرافی ساده برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌های احتمالی استخوانی، انجام سی تی اسکن و همچنین انجام ام.آر.آی را اقداماتی در جهت تشخیص این نوع بیماری دانست.
این متخصص بیماری‌های عضلانی، طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه درمان مناسب با توجه به علت زمینه‌ای انجام می‌شود، گفت: روش‌های درمانی شامل اصلاح وضعیت شغلی یا فعالیت فیزیکی، به کار بردن آتل برای بی‌حرکتی مفصل یا اندام، استفاده از گرما و سرما برای کاهش درد، استراحت، کاهش استرس‌های روانی، طب سوزنی، فیزیوتراپی، تزریق مواد و بی‌حسی است.


وی با بیان اینکه باید به بیمار اطمینان داده شود که این نوع دردها ناشی از شکستگی یا تومور نیست، خاطرنشان کرد: دردهای با منشاء استخوانی، به طور معمول، عمیق و نفوذ کننده‌تر هستند، ولی دردهای عضلانی، شدت کمتری دارند.
نیک‌نژاد ادامه داد: باید توجه داشت که دردهای عضلانی می‌توانند واکنش ثانویه یک آسیب زمینه‌ای، واکنش التهابی بدن، کاهش خونرسانی به عضله، عفونت، تومور و اسپاسم عضلانی باشند. درد در ناحیه تاندون‌ها و لیگامان‌ها را اغلب ناشی از صدمات به آن‌ها می‌دانند. درد عضلانی که واکنش ثانویه به رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات باشد با حرکت دادن اندام درگیر، معمولا شدید می‌شود.


نیک‌نژاد با اشاره به اینکه فیبرومیالژی در گروه سندرم دردهای منتشر در سیستم اسکلتی – عضلانی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به طور معمول، این بیماری، در بزرگسالان شایع است و زنان بیشتر از مردان، در معرض این بیماری هستند و این بیماری با دردهای طولانی و منتشر در سیستم اسکلتی – عضلانی مشخص می‌شود که مناطق دردناک در این بیماری، عضلات و تاندون‌ها هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha