شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 159021

یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: جوانه‌های گیاهان دارای ویتامین E فراوان هستند و به این دلیل به عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شوند که در حفظ و شادابی پوست، درمان یبوست و کاهش سرطان موثر هستند.

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: جوانه‌های گیاهان دارای ویتامین E فراوان هستند و به این دلیل به عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شوند که در حفظ و شادابی پوست، درمان یبوست و کاهش سرطان موثر هستند.


علی اشرف رشیدی، در گفت‌‌وگو با سینا درباره نقش جوانه‌های گیاهان مختلف بر سلامتی گفت: جوانه‌های گیاهان در گروه سبزی‌ها قرار می‌گیرند و از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزش غذایی بالایی دارند؛ در هرم غذایی نیز سبزیجات جزء دومین گروهی است که از نظر مقدار در رژم غذایی باید مورد استفاده قرار گیرد.

خانواده‌ها جوانه‌ها را در سبد غذایی روزانه جای دهند
وی در ادامه افزود: در اکثر کشورهای دنیا رژیم غذایی دچار اشکال و مصرف چربی بالا است، مواد معدنی کمتری دریافت می‌شود، کمیت مواد دریافتی بالا اما دارای کیفیت نیستند؛ در این باره جوانه‌ها می‌توانند نقش موثری در کیفیت غذا ایفا کنند پس خانواده‌ها باید جوانه‌ها را در سبد غذایی روزانه جای دهند.

رشیدی تاکید کرد: وجود آنزیم‌ها در جوانه‌ها باعث هضم و جذب بهتر غذا می‌شود همچنین جوانه‌ها جذب بیشتر کربوهیدرات، پروتئین و لیپیدها را به دنبال دارند.

نقش جوانه گندم در کاهش سرطان
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان این‌که انسان به دنبال این است که روند پیری را به تعویق بیاندازد و جوانه گندم به دلیل دارا بودن ویتامین E بالا در رفع چین و چروک پوست کمک کننده است، ابراز کرد: جوانه گندم سلنیوم و منیزیوم دارد و در کاهش ابتلا به سرطان نیز موثر است.

تاثیر جوانه‌ها بر بهبود عقب ماندگی ذهنی
وی در ادامه تصریح کرد: تمامی سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر در کنترل دیابت، بیماری قلبی، درمان ریزش مو، رفع ناراحتی پوستی موثر هستند همچنین منبع خوبی از اسید گلوتامیک محسوب می‌شوند و برای کسانی که عقب ماندگی ذهنی دارند مفید است همچنین به رفع سوء تغذیه و درمان یبوست کمک می‌کند.

افزایش شیردهی زنان با جوانه ماش
رشیدی درباره تاثیرات جوانه ماش بر سلامتی گفت: جوانه ماش سبزی است که پروتئین، ویتامین و کربوهیدرات بالا دارد و به زنان شیرده در افزایش شیر کمک می‌کند همچنین جوانه ماش مُدر و برای رفع مشکلات کلیه کمک کننده است؛ جوانه ماش در سلامت پوست به رفع کک و مک کمک می‌کند.

از بین رفتن ویتامین‌ گروه C در جوانه‌ها با حرارت دادن
وی درباره شیوه مصرف جوانه‌ها اذعان کرد: توصیه می‌شود که جوانه‌ها به شکل خام مصرف شوند در ابتدا می‌توان جوانه‌ها را با آب سرد شست و در مخلوط ماست، سالاد و یا در غذاهایی که با نان خورده می‌شوند مصرف کرد اما اگر قرار است که به شکل پخته باشد باید حرارت کمی به آن داده شود، به این دلیل که ویتامین‌ها به ویژه در گروه C با حرارت دچار مشکل می‌شوند و آسیب پذیرترین ویتامین‌ها هستند که نه تنها در برابر حرارت بلکه در برابر اکسیداسیون نیز دچار مشکل می‌شود.

اکسیر جوانی عاملی مهم برای شادابی پوست
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان متفاوت بودن انرژی در جوانه‌های مختلف تصریح کرد: ویتامین E به عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شود که در جوانه‌ها به وفور یافت می‌شود، که در حفظ پوست و شادابی کمک کننده هستند و به دلیل فیبر بالایی که دارند در پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون، کنترل وزن کمک کننده هستند؛ به این شکل که به دلیل جذب آب در دستگاه گوارش ما حجیم می‌شوند و کمتر غذا خوردن فرد را به دنبال دارد همچنین باعث کاهش اشتها می‌شود.

استفاده از جوانه شبدر برای زنان یائسه
رشیدی تاکید کرد: به دلیل تغییرات هورمونی در زنان یائسه جوانه شبدر می‌تواند در کاهش گرگرفتگی و بد خلقی موثر زنان ناشی از یائسگی باشد.

استفاده از جوانه نخود برای ورزشکاران
وی ادامه داد: جوانه گندم، ماش، شبدر، یونجه، عدس، لوبیا، نخود، آفتابگردان قابل استفاده هستند و جوانه آفتابگردان طعم مطلوبی را به سالاد می‌دهد همچنین جوانه نخود نیز انرژی بالایی دارد و برای ورزشکاران مناسب است.

سمنو، غذایی تاریخی از جوانه گندم
این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌که در طول تاریخ مردم ایران از جوانه‌ها استفاده کرده‌اند و سمنو یکی از این موارد است، اظهار کرد: در منزل می‌توانیم جوانه گیاهان را مانند سبزه عید بکاریم سپس آن جوانه را با آب سرد شست‌وشو داده استفاده کنیم حتی می‌توان آن را خشک کرد در سوپ و غذای کودکان یا خردسالان بالای یک سال استفاده کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha