یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 159073

میزان بالای ویتامین D در نوجوانان مبتلا به چاقی، بیماری های قلبی و خطر ابتلا به دیابت را کاهش نمی دهد، بلکه موجب افزایش ذخیره سازی کلسترول و تری گلیسیرید نیز می شود.

سلامت نیوز: میزان بالای ویتامین D در نوجوانان مبتلا به چاقی، بیماری های قلبی و خطر ابتلا به دیابت را کاهش نمی دهد، بلکه موجب افزایش ذخیره سازی کلسترول و تری گلیسیرید نیز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «سما کومار»، پزشک غدد اطفال در کلینیک مایو، به مدت ۱۰ سال در زمینه تاثیرات مکمل های ویتامین D بر روی کودکان مطالعه کرده است. تا به امروز او و تیم تحقیقاتی اش تمرکز خود را بر روی منافعی که ویتامین D برای کودکان دارد متمرکز ساخته است. آخرین پژوهش آنها نیز معطوف به  تاثیراتی است که درمان به وسیله ویتامین D۳ بر روی عملکرد اندوتلیال نوجوانان مبتلا به چاقی می گذارد.


بر اساس اطلاعات منتشر شده بیش از یک سوم جمعیت نوجوانان اضافه وزن دارند. مطالعات مشاهده ایی دیگری که در این زمینه انجام گرفته نیز به ارتباط بین کمبود ویتامین D و مجموعه ای از بیماری های عوارض با اضافه وزن اشاره کرده است. از این عوارض می توان به انواع بیماری های قلبی و عروقی و همچنین مقاومت به انسولین اشاره کرد. به همین منظور نیز در برخی از موارد، مسئولین برای کاهش یا معکوس کردن عوارض جانبی ناشی از چاقی مصرف میزان بالای مکمل های ویتامین D را توصیه می کنند.


دکتر کومار در این باره بیان می کند که مطالعات پیشین به رابطه میان میزان ویتامین D در خون و بهبود کارکرد قلبی اشاره دارند به این ترتیب اغلب والدین، کودکان چاق را در رژیمی سرشار از ویتامین D قرار می دهند. گاهی مصرف روزانه این ویتامین به بیش از ۵ الی ۱۰ برابر مقدار نرمال آن می رسد. به این ترتیب می توان گفت که مصرف زیاد این ویتامین نه تنها برای بدن مفید نخواهد بود بلکه مضرات فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha