طی دولت نهم و دهم بیشتر اقشار جامعه به لحاظ اقتصادی شرایط دشواری را سپری کردند به ویژه بازنشستگان که در این مدت بیشترین ضربه را متحمل شدند زیرا افزایش تورم در دولت های نهم و دهم باعث شد تا قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش پیدا کند زیرا در دولت نهم یعنی ‌سال 86 تورم 40/18 ‌درصد بود اما حقوق‌ها 10‌درصد افزایش یافت همین موضوع باعث شد در دولت نهم و دهم قدرت خرید بازنشستگان 5/67 ‌درصد کم شود که البته با در نظر گرفتن یارانه پرداختی 20 درصد آن کاهش و در نهایت 50 درصد کاهش قدرت خرید داشته اند؛ این یعنی افول شرایط زندگی بازنشستگانی که بعد از30 سال خدمت دیگر نه یارای کار کردن داشتند نه حقوقشان به گرد پای تورم می‌رسید در نتیجه هرچه حجم هزینه و مخارجشان بالا می‌رفت به همان میزان جیبشان خالی و خالی‌تر می شد.

سلامت نیوز: طی دولت نهم و دهم بیشتر اقشار جامعه به لحاظ اقتصادی شرایط دشواری را سپری کردند به ویژه بازنشستگان که در این مدت بیشترین ضربه را متحمل شدند زیرا افزایش تورم در دولت های نهم و دهم باعث شد تا قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش پیدا کند زیرا در دولت نهم یعنی ‌سال 86 تورم 40/18 ‌درصد بود اما حقوق‌ها 10‌درصد افزایش یافت همین موضوع باعث شد در دولت نهم و دهم قدرت خرید بازنشستگان 5/67 ‌درصد کم شود که البته با در نظر گرفتن یارانه پرداختی 20 درصد آن کاهش و در نهایت 50 درصد کاهش قدرت خرید داشته اند؛ این یعنی افول شرایط زندگی بازنشستگانی که بعد از
30 سال خدمت دیگر نه یارای کار کردن داشتند نه حقوقشان به گرد پای تورم می‌رسید در نتیجه هرچه حجم هزینه و مخارجشان بالا می‌رفت به همان میزان جیبشان خالی و خالی‌تر می شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به کاهش چشمگیر تورم با بهبود قدرت خرید در بازنشستگان روبه‌رو شدیم چنانچه به گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری « در دو ‌سال اخیر به دلیل کاهش تورم و افزایش حقوق و دستمزد بیش از نرخ تورم یا به همان اندازه باعث شده که قدرت خرید مردم رو به افزایش برود و 3 تا 4‌ درصد این مقدار جبران شده و به حدود ۴۷ تا ۴۸‌درصد رسیده است.» اقدامی که هرچند شاید در زندگی بسیاری از بازنشستگان محسوس نباشد اما به اعتقاد یک اقتصاددان همین موضوع نشان می‌دهد تورم نجومی در دولت احمدی‌نژاد تا چه حد به طبقات متوسط و بازنشسته کشور ضربه زده و حال با کاهش نرخ تورم، چه محسوس باشد چه نباشد این یک واقعیت است که قدرت خرید بازنشستگان بهبود پیدا کرده است.

محسوس نبودن بهبود قدرت خرید بازنشستگان بعد روانی دارد
مهدی تقوی، می‌افزاید: بازنشستگان اگر متوجه این بهبود نمی شوند به این دلیل است که اثرات کوبنده دولت احمدی‌نژاد در زندگی‌شان آنقدر زیاد و تاثیرگذار بوده که با سه یا چهار درصد بهبودی در زندگی شان حاصل نمی‌شود زیرا در دولت نهم و دهم تورم حدود 40 درصد بود وقتی حقوق بازنشستگان 20درصد افزایش می‌یافت، هنوز 20درصد قدرت خرید پایین‌تر از تورم بود. در دولت یازدهم تورم به زیر 15درصد رسید و 15دردصد نیز بازنشستگان افزایش حقوق داشتند.این یعنی قدرت خرید هیچ کاهشی نداشته و مساوی با تورم بوده است. این استاد دانشگاه در توضیح اینکه چرا بهبود قدرت خرید بازنشستگان محسوس نیست، به بعد روانی موضوع اشاره می کند و می‌گوید: بازنشستگان چون در دولت احمدی‌نژاد 20درصد افزایش حقوق داشتند و در دولت روحانی 15درصد تصور می کنند قدرت خریدشان نه تنها بهبود نداشته که کاهش هم یافته است درحالی که تورم در دولت احمدی‌نژاد 40درصد بود و در این دولت به زیر 15درصد رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد: در دو سال باقی‌مانده دولت یازدهم امید می‌رود با صفر شدن نرخ بیکاری و کاهش نرخ تورم بهبود شرایط زندگی نه تنها بازنشستگان که بیشتر اقشار جامعه ارتقا پیدا کند.


پیشی گرفتن افزایش حقوق از تورم یعنی قدرت خرید بهبود یافته
هادی حق‌شناس دکترای اقتصاد نیز، در تایید اظهارات مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر افزایش 3تا 4 درصدی قدرت خرید بازنشستگان طی دولت یازدهم بیان می‌کند: دقیقا همین‌گونه است و علت این بهبودی نیز ناشی از بهبود وضعیت تورمی کشور است. در شهریور سال 92 تورم نقطه به نقطه 45درصد بوده و امروز این تورم به زیر عدد 13درصد رسیده است. این نماینده سابق مجلس همچنین در مقایسه تورم ماهانه در دولت قبل با دولت یازدهم خاطرنشان می‌کند: تورم ماهانه نیز قبل از شهریور 92 حداقل 3درصد بوده و امروز منفی شده است. این کارشناس اقتصادی در بیان تاثیرات این موضوع اظهار می‌کند: وقتی تورم ماهانه درتیرماه گذشته منفی شد مفهومش این است که برخی از کالاها دیگر رشد قیمت نداشته‌اند هرچند قیمت اقلام در بازار به صورت کلی 13درصد رشد داشته است. از سوی دیگر وقتی حقوق شاغلان و بازنشستگان بیشتر از نرخ تورم افزایش می یابد مفهومش این است که وضعیت چند درصدی بهبود یافته است.

وی در پاسخ به اینکه اما بسیاری از بازنشستگان این بهبود را در زندگی شان محسوس نمی‌دانند، بیان می‌کند: این موضوع کاملا درست است زیرا این بهبود در قدرت خرید با حداقل معیشت و حداقل استاندارد زندگی و اینکه رقم این استاندارد برای طبقات مختلف چه عددی است متفاوت است. به عبارت دیگر فاصله بین حداقل تامین معیشت با حقوق دریافتی بازنشستگان و حتی شاغلان ما امروز فاصله و تفاوت معناداری دارد. وی می‌افزاید: این فاصله امروز به عنوان خط فقر یاد می‌شود و همچنان به این لحاظ به پیشرفت آنچنانی و ایده‌آل دست نیافته‌ایم. حق‌شناس در این باره می‌گوید: ما تا نقطه مطلوب معیشت بازنشستگان یا شاغلان فاصله بسیاری داریم. اینکه کارشناسان اقتصادی از بهبود قدرت خرید مردم صحبت می‌کنند تنها برای مقایسه وضعیت گذشته با شرایط کنونی است که اتفاقا اقدام موثری نیز هست چراکه می‌توان پیشرفت آهسته اقتصادی در دولت یازدهم را فهمید. برای نمونه وقتی نرخ تورم سال جاری بسیار کمتر از نرخ تورم طی دولت نهم و دهم بوده است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه طی دوسال روی کار بودن دولت یازدهم ما شاهد 3تا4درصد پیشرفت در زمینه بهبود قدرت خرید بازنشستگان بوده‌ایم، آیا پیش‌بینی می‌کنید طی دوسال باقی‌مانده از دولت یازدهم شاهد کاهش فاصله بین حداقل تامین معیشت با حقوق دریافتی بازنشستگان در کشور باشیم، اظهار می‌کند: اگر دولت موفق شود طی دوسال باقی‌مانده از یک سو نرخ تورم را یک‌رقمی کند و از سوی دیگر حقوق شاغلان و بازنشستگان مثل دو سال پیش بالاتر از نرخ تورم باشد، مطمئنا شاهد بهبود محسوس و ملموس در زندگی افراد جامعه به ویژه بازنشستگان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha