چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
کد خبر: 159577

سلامت نیوز:محققان چینی می گویند که دود عود حاوی موادی است که برای سلول های بدن انسان بالقوه سمی تر از دود سیگار است.

به گزارش از هلث، معمولا از عود به دلیل بوی خوش آیندی که از آن در هنگام سوختن متصاعد می شود، در مراسم مذهبی استفاده می شود.

به گفته محققان، تا کنون مطالعات کمی در زمینه اثرات دود عود انجام شده است؛ دود عود حاوی ذرات بسیار ریز و نرمی است که برای سلامتی مضر است.

رانگ ژو محقق دانشگاه سوات چاینا در چین در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: مشخصا نیاز مبرمی به آگاهی های بیشتر و مدیریت خطرات سلامتی مرتبط با سوختن عود در محیط های داخل ساختمان، وجود دارد.

محققان در این مطالعه دو نوع عود را با هم مقایسه کردند؛ هر دو نوع این عودها حاوی agarwood و sandalwood از موادی بودند که بطور شایع در عودها وجود دارد.

این مطالعه نشان داد که 99 درصد دود ناشی از این عودها، حاوی ذرات بسیار ریز و نرمی هستند که برای سلامتی بسیار مضر است.

محققان با اشاره به اینکه دود عود حاوی 64 مولفه مختلف است ، گفتند برخی از این مولفه ها اندکی مضر هستند اما برخی دیگر بسیار سمی هستند.

سپس محققان اثرات دود عود را بر سلول های تخمدان همسترهای چینی آزمایش کردند.محققان متوجه شدند که مولفه های عود جهش زا هستند به این معنی که آنها می توانند بطور بالقوه باعث تغییر دی.ان.ای و بروز جهش ها شوند.

همچنین مشخص شد که مولفه های موجود در عود از نمونه های سیگار که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، سیتوتوکسیک و ژنوتوکسیک تر هستند.

در حالیکه مطالعات زیادی در مورد دود عود انجام نشده است اما برخی مطالعات سوزاندن چوب عود را با ابتلا به سرطان ریه، لوسمی در کودکان و تومورهای مغزی ارتباط داده اند.همچنین ترکیبات سیتوتوکسیک و ترکیبات ژنوتوکسیک با ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

این مطالعه در مجله Environmental Chemistry Letters منتشر شده است.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha