پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

متاسفانه درصدی از خانواده‌های ایرانی اصلا نمی‌توانند با هم صحبت كنند كه این نشان می‌دهد فرهنگ گفت‌وگو، ارتباط و تعامل در جامعه ما در زمان جامعه‌پذیری افراد وجود نداشته است.

سلامت نیوز:متاسفانه درصدی از خانواده‌های ایرانی اصلا نمی‌توانند با هم صحبت كنند كه این نشان می‌دهد فرهنگ گفت‌وگو، ارتباط و تعامل در جامعه ما در زمان جامعه‌پذیری افراد وجود نداشته است.
 
به گزارش سلامت نیوز، عالیه شكربیگی-جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت: یكی از مسائلی كه باید به آن توجه كرد این است كه وقتی دو نفر در حالت خشم قرار می‌گیرند و برای طلاق اقدام می‌كنند، چیزی به جز ناراحتی، خشم و مشكلات خودشان را نمی‌بینند و فقط دنبال این هستند كه سریع‌تر ارتباط را قطع كنند. برای همین مشاوره در این زمان می‌تواند نقش موثر و كارسازی در ساماندهی تعاملات بین زوجین ایفا كند.

در شرایطی كه دو نفر سرشار از خشم هستند نمی‌توان از آنها توقع داشت كه بتوانند مشكلاتشان را حل كنند. در این شرایط مشاوران و به ویژه مددكاران اجتماعی می‌توانند در پیشگیری از طلاق موثر باشند البته به شرطی كه عملكرد درستی در خانواده‌ها داشته باشند و خانواده‌ها آنها را بپذیرند.

در حال حاضر مشكلی كه وجود دارد این است كه مسائل خانواده‌ها متعلق به خودشان است و آنها معمولا دوست ندارند مسائلی را كه بین خودشان پیش می‌آید، به دیگران اعلام كنند. برای همین لازم است كه در جامعه فرهنگ مشاوره رواج پیدا كند و مردم به اینكه مسائل و مشكلات خود را با مشاور در میان بگذارند تمایل پیدا كنند، زیرا در بسیاری از مواقع مسائلی كه باعث اختلاف و فاصله بین زوجین می‌شوند سطحی هستند. حتی ممكن است درصدی از زوجین بعد از طلاق وقتی كه خشم‌شان فروكش می‌كند دچار پشیمانی شوند. بنابراین اینجا مشاوره می‌تواند به مثابه اهرمی باشد كه به نگه داشتن زندگی كمك كند. بحث دیگری كه در مشاوره وجود دارد و باید به آن توجه كرد صحبت كردن است. انسان‌ها باید بتوانند با هم صحبت كنند.

متاسفانه درصدی از خانواده‌های ایرانی اصلا نمی‌توانند با هم صحبت كنند كه این نشان می‌دهد فرهنگ گفت‌وگو، ارتباط و تعامل در جامعه ما در زمان جامعه‌پذیری افراد وجود نداشته است. این در حالی است كه زمانی كه مشكلی به وجود می‌آید از طریق صحبت كردن می‌توان برای آن راه‌حلی پیدا كرد. بعضی اوقات ممكن است اعضای خانواده كدورتی از هم داشته باشند كه با مطرح نكردن آن باعث می‌شوند بزرگ‌تر شود. به همین دلیل لازم است فرهنگ صحبت كردن در خانواده‌های ما رواج پیدا كند تا زمانی كه مشكلی پیش می‌آید بتوان آن را از طریق یك ارتباط منطقی حل كرد. ابزار صحبت كردن هم یكی از موارد مهم در مشاوره‌های پیش از طلاق است كه تاثیر بسیاری دارد. بحث دیگری كه وجود دارد، ارزشمند بودن خانواده برای افراد است.

در بین عده‌ای از جوانان این دیدگاه رواج پیدا كرده است كه اگر در این ازدواج موفق نشدم ازدواج بعدی یا بعدی‌تر، كه این یك جور ضدارزش عمل كردن تلقی می‌شود. البته منظور من این نیست كه دو نفری كه نمی‌توانند با هم زندگی كنند را به زور كنار یكدیگر نگه داشت. زمانی كه مشكل دو نفر غیرقابل حل شدن است و مشكلات جدی هستند، با یك تنش كوچك ممكن است دو نفر علیه همدیگر اقداماتی صورت دهند، برای همین بهتر است در این مواقع طلاق بگیرند. اما در بعضی موارد دیگر ممكن است مشكل تا این حد جدی نباشد و افراد به دلیل اینكه در ذهنیت خودشان درباره طرف مقابل افكاری انباشته كرده‌اند بخواهند طلاق بگیرند كه با مشاوره و صحبت كردن این ذهنیت‌ها اصلاح می‌شوند و مشكل برطرف می‌شود. مشاوره بستری برای تعامل، اعتماد، مشاركت و افزایش سرمایه اجتماعی میان زوجین و اعضای خانواده است. درباره اینكه مشاوره‌هایی كه در كشور ما ارائه می‌شوند تاثیرگذار هستند یا نه، باید گفت مشاوره در كل می‌تواند تاثیرگذار باشد. در مشكلاتی كه بین دو نفر پیش می‌آید علاوه بر عامل فردی، عامل اجتماعی هم تاثیرگذار است به همین دلیل نقش مشاوره پررنگ‌تر می‌شود.

در سال‌های اخیر كه آمار طلاق سال به سال بیشتر شده است، بیشتر روانشناسان در كنار خانواده‌ها بوده‌اند و سعی كرده‌اند مسائل و مشكلات آنها را حل كنند، اما به نظر من الان در وضعیتی هستیم كه مددكاران اجتماعی و جامعه‌شناسان باید در كنار خانواده‌ها قرار بگیرند تا بتوانند مشكلات افراد را حل كنند، زیرا زمانی كه مشكلی پیش می‌آید فقط یك بعد آن فردی است و ابعاد دیگری نیز دارند كه باید از سایر متخصصان برای برطرف کردن آنها  كمك گرفت. مساله طلاق یك مساله فردی نیست و به خانواده و اجتماع هم مرتبط است، بنابراین باید برای بحث مشاوره و كمك به افراد، روانشناسان، جامعه‌شناسان و مددكاران اجتماعی در كنار همدیگر اقدام كنند. همكاری و تعامل بین‌رشته‌ای این متخصصان می‌تواند مساله طلاق را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و تا حدود زیادی در پیشگیری از آن موثر باشد. در كنار این موارد بحث رسانه‌ها و نقش موثر آنها هم باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا رسانه‌ها می‌توانند جامعه را برای استفاده از فرهنگ مشاوره آماده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha