شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

فقر یک روی سکه اجتماعی است که توزیع عادلانه ثروت در آن نهادینه نشده است. سکه ای که روی دیگر آن ثروت های افسانه ای است و آنچه این فاصله را پر می کند دهها آسیب اجتماعی است که گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه می شود. فاصله طبقاتی ای که رنگ فقر را پر رنگتر می کند و باعث مقایسه دائمی افراد فرودست با سایرین در جامعه می شود.

سلامت نیوز: فقر یک روی سکه اجتماعی است که توزیع عادلانه ثروت در آن نهادینه نشده است. سکه ای که روی دیگر آن ثروت های افسانه ای است و آنچه این فاصله را پر می کند دهها آسیب اجتماعی است که گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه می شود. فاصله طبقاتی ای که رنگ فقر را پر رنگتر می کند و باعث مقایسه دائمی افراد فرودست با سایرین در جامعه می شود.

فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت

به گزارش سلامت نیوز، دکتر افسر افشار نادری جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با شفقنا زندگی درباره فقر موجود در جامعه امروزی ایران گفت: فقر موضوعی است که تعریف مشخصی ندارد بلکه این فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت است که باعث ایجاد مشکلات زیادی در جامعه می شود.

وی با بیان اینکه حقوق پایین برخی مشاغل در کشور باعث شکل گرفتن مقایسه های زیادی بین اقشار مختلف می شود، اظهار داشت: به طور مثال یک معلم یا استاد دانشگاه حقوق پایینی نسبت به بسیاری دیگر از شاغلان دارد در حالی که همه شاغلان دیگر از زیر دست این افراد رد می شوند و نمی توان گفت که زحمت زیادی برای شغل خود متحمل نمی شوند. اما زمانی که یک معلم حقوق خود را با بسیاری دیگر از شاغلان مقایسه می کند شاهد توزیع نابرابر ثروت است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه نمی توان نام این وضعیت را فقر گذاشت، افزود: این فاصله طبقاتی است که بر اثر توزیع نابرابر ثروت شکل گرفته و روز به روز هم در جامعه ما بیشتر می شود.

اختلاس های صورت گرفته و فشاری که بر مردم وارد شد

وی با اشاره به اختلاس های صورت گرفته در سال ها گذشته و در زمان تحریم های بین المللی، ادامه داد: اگر این پول ها در صندوق دولت می ماند فشار کمتری بر اثر تحریم ها به مردم وارد می شد. مثال دیگر در این زمینه مالیات پایینی است که طبقه بازاری و ثروتمند جامعه پرداخت می کند و این موضوع باعث شکل گرفتن مقایسه های زیادی بین مشاغل مختلف می شود.

وی با بیان اینکه شاید در حال حاضر فقر زیادی در جامعه نداشته باشیم و گواه این موضوع تعدد نذری پزان ها و حیف و میل هایی است که در برخی مراسم ها شاهدیم، گفت: وقتی افراد کم درآمد خود را با یک مغازه دار بازاری مقایسه می کنند احساس فقر می کنند و اینها مشکلاتی است که خود را در جامعه با احساس فقر نشان می دهد.

احساس فقر آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد

افشارنادری ریشه همه آسیب های اجتماعی را در فاصله طبقاتی و احساس فقر و محرومیت دانست و افزود: با افزایش احساس فقر ممکن است فرد به خاطر شانی که ندارد خود را به هر دری بزند و در این راه از گرایش به آسیب های اجتماعی نیز مصون نمی ماند.

لزوم اتخاذ سیاست های منجر به کاهش طبقاتی پس از لغو تحریم ها

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست های منجر به کاهش طبقاتی پس از لغو تحریم ها، اظهار داشت: اگر سیاست های پس از تحریم منجر به کاهش فاصله طبقاتی و افزایش رفاه اجتماعی شود می توان امیدوار بود اما اگر درآمدهایی که باز می گردد در دست عده ای قرار گیرد و بدون اینکه بازخواست شوند این ثروت ها را تصاحب کنند شرایط بدتر خواهد شد.

این جامعه شناس بر لزوم هوشیاری مسوولان و اتخاذ سیاست هایی برای افزایش رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند با لغو تحریم ها بیمه های اجتماعی بیشتر شود، متوسط زندگی مردم بالا رود، درآمد سرانه افزایش یابد و با شاخص ها رشد ارتقا پیدا کند نه اینکه پول ها به جیب عده ای خاص برود و رفاه مردم از آنچه امروز است هم کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha