سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 160175

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به اینکه تنها 10 درصد آلودگی دریای خزر متعلق به کشور ما است، گفت: متاسفانه مجموعه منسجمی مشکلات خزر را مدیریت نمی‌کند.

سلامت نیوز: نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به اینکه تنها 10 درصد آلودگی دریای خزر متعلق به کشور ما است، گفت: متاسفانه مجموعه منسجمی مشکلات خزر را مدیریت نمی‌کند.

عبدالوحید فیاضی در گفت وگو با خانه ملت، با هشدار درباره افزایش آلودگی دریای خزر، گفت: بخشی از آلودگی دریای خزر یعنی حدود 10 درصد از آن مربوط به حوزه سرزمینی ایران بوده و مابقی آلودگی ها از سوی کشورهای همسایه صورت می گیرد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آلودگی‌هایی که از رود ولگا به دریای خزر می‌ریزد یکی از مهم ترین علت آلودگی دریا است و آسیب‌های جدی وارد می‌کند این در حالی است که هم‌اکنون آلودگی بالایی در دریا وجود دارد تا جایی که بیماری و ضررهایی را متوجه مردم، شناگران و حتی مصرف کننده آبزیان کرده است.

وی افزود: برای حفظ سلامت دریای خزر در گذشته کنوانسیون‌هایی برگزار شده اما در صورتی که نتیجه‌ این کنوانسیون‌ها به ثمر ننشیند از سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتظار می رود که پروتکل هایی بین کشور ما و کشورهای همسایه منعقد کند تا آلودگی دریای خزر کاهش یابد.

فیاضی یادآور شد: هرچند ایران تنها مسبب آلودگی دریای خزر نیست اما این آلودگی‌ها بیشتر تاثیر را بر کشور ما دارد.

وی با انتقاد از وجود متولیان متعدد دریای خزر در کشور، گفت: دریای خزر حدود 16 متولی از جمله شیلات به عنوان زیرمجموعه وزارت کشاورزی، بندر به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، جمعیت هلال احمر، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان، سازمان منابع طبیعی، وزارت نیرو و ...  دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، متولیان متعدد دریای خزر را مصداق همه هستند و در واقع همه نیستند خواند وگفت: در زمانی که باید دریا را ارزیابی و پایش کنند هیچ متولی پاسخگو نیست در واقع مجموعه‌ای به صورت منسجم مسائل مرتبط با دریا را مدیریت نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی باید دخالت و حساسیت بیشتری درباره دریای خزر داشته باشند، گفت: مجلس نیز به عنوان دستگاه تقنینی آمادگی هرگونه قانونگذاری در این خصوص را دارد، به خصوص مجمع نمایندگان شمال کشور و به ویژه استان مازندران نیز بر آسیب‌های این مشکل واقف هستند لذا از دولت هم انتظار می‌رود که در این خصوص مساعدت کند.

فیاضی یادآور شد: با انتقال حساسیت موضوع به سایر نمایندگان شمال و به ویژه استان مازندران پیشنهاد می‌کنم که مجمع نمایندگان استان مازندران جلسه‌ای با متولیان دریای خزر در خصوص آلودگی دریا برگزار کند تا به طور خاص به این موضوع رسیدگی شود.

فیاضی یادآور شد: مادامی که کشور خودمان در آلودگی دریای خزر سهیم باشد نمی توان به سازمان ملل علیه کشورهای همسایه دریای خزر شکایت کرد البته به نظر می رسد در محیط تفاهم و توافق بهتر بتوان به نتیجه رسید.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مذاکرات با کشورهای همسایه در خصوص آلودگی دریای خزر می تواند موثر باشد، در این زمینه باید به فکر درمان سریع بود چراکه آسیب بسیاری به آبزیان دریای خزر به ویژه به ماهی کفال در سال های اخیروارد شده است.

گفتنی است، پروین فرشچی، معاون سازمان محیط‌زیست با بیان این‌که ۱۰۰‌درصد فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود گفته است: این امر موجب آلودگی میکروبی آبزیان شده و در زنجیره غذایی تأثیر گذاشته است.

همچنین به گفته صیادان آب دریای مازندران به میزان بسیار بالایی آلوده شده به‌حدی که ماهی‌های کفال که یکی از منابع اصلی صید در فصل پاییز است و بیش از ۹۰‌درصد صید را در این فصل تشکیل می‌دهد مریض می‌شوند و صیادان در سال‌های گذشته شاهد مرگ دسته‌جمعی تعداد زیادی از این نوع ماهی‌های استخوانی در دریا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha