شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی و مدرس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، از آغاز برنامه واکسیناسیون نوزادان علیه مننژیت نوع B برای نخستین بار در کشور انگلستان خبر داد و اهمیت واکسن های جدید علیه سروگروه های مختلف مننژیت را در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان تشریح کرد.

واکسیناسیون نوزادان علیه مننژیت برای نخستین بار در انگلستان

سلامت نیوز:شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی  و مدرس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، از آغاز برنامه واکسیناسیون نوزادان علیه مننژیت نوع B برای نخستین بار در کشور انگلستان خبر داد و اهمیت واکسن های جدید علیه سروگروه های مختلف مننژیت را در کاهش میزان مرگ و میر نوزادان تشریح کرد.
به گزارش سلامت نیوز واکسن مننژیت نوع B برای نوزادان دوماهه ، چهار ماهه و دوازده ماهه به عنوان بخشی از فرآیند ایمنی سازی رایج آنها باید مورد استفاده قرار گیرد.

نوزادان کمتر از یکسال به عنوان پرخطرترین گروه در مقابل عفونت ناشی از مننژیت نوع B قرار دارند که از هر ده نوزاد منجر به مرگ یکی از آنها می شود. با انجام چنین برنامه واکسیناسیونی می توان تا سال 2025 از 4000 مورد ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد اما نباید فراموش کنیم که والدین باید با اطلاع رسانی صحیح از علائم و نشانه های مننژیت کاملا آگاه باشند.

کودکان در حال حاضر واکسن علیه مننژیت نوع C را در سه ماهگی و دوز یادآور آن را در 12 ماهگی دریافت می کنند. پشنهاد می شود که دانش آموزان هم واکسن ترکیبی مننژیت علیه سوشهای مننژیتی A ,C, W,Y را دریافت کنند.


شکیب الحق افزود: صدها سوش از باکتری منگوکوکال نوع B وجود دارد. آزمایشات کارآزمایی بالینی نشان می دهد که واکسن جدید مورد استفاده شرکت گلاسکو اسمیت  می تواند علیه 88 درصد آنها مفید و تاثیرگذار باشد. این واکسن جدید می تواند زندگی نوزادان را حفظ نماید و مانع از فلج شدن دائمی آنها شود.


وی گفت : مننژیت یک بیماری عفونی است که به التهاب پرده اطراف مغز و نخاع ( مننژ) گفته می شود . باکتری های ایجاد کننده مننژیت به صورت رایج در بینی و حلق افراد وجود دارند که می توان به نسبت یک به ده در نظر گرفت. این میکروب های پاتوژن و بیماریزا از طریق تماس مستقیم نزدیک  نظیر بوسه یا استفاده از لیوان مشترک یا محیط های پر ازدحام نظیر سربازخانه ها یا دانشگاهها منتقل می شود. در هر سنی امکان ابتلا به مننژیت وجود دارد اما کودکان و نوزادان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف آنها بیشتر در معرض آلوده شدن قرار دارند. علائم مننژیت شامل تب بالا همراه با سرد بودن دست وپا ، سرگیجه ، نور هراسی ، سفتی گردن ، اسهال و استفراغ می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha