موتور حركت سلول‌ها در واقع نیروهای مساعدتی و مشاركتی هستند كه فرایند جابه‌جایی و حركت دسته جمعی سلول‌ها را تقویت می‌كنند.

دانشمند‌ان اسپانیایی برای اولین بار در جهان یك پاسخ تجربه شده و عملی برای این سوال پیدا كرده‌اند كه سلولها در طول فرایندهای بیولوژیكی متنوع و گوناگون از جمله رشد و نمو، متاستاز یا همان تقسیم سلولی و یا تولید مثل بافتها چطور حركت می‌كنند و جابه‌جا می‌شوند.

این تحقیقات موضوع جابه‌جایی گروهی سلولها را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد كه به محققان نشان می‌دهد چطور سلولها در میان بافتها حركت می كنند و شكل نسبی این حركت در درون بدن ارگانیسمهای زنده چگونه است.

دكتر خاویر تری پت، محقق ارشد گروه بیومكانیك سلولی و تنفسی در دپارتمان علوم فیزیولوژیك دانشگاه بارسلونا در این باره تصریح كرد: تحقیق درباره جابجایی گروهی سلولی بسیار فعال است و علت آن كاربردهای مستقیم این تحقیقات در حوزه‌هایی از قبیل رشد جنینی، تولید مثل عضوی و سرطان می‌باشد.

برای مثال اگر ما بتوانیم راهی را برای كنترل حركت سلولی در طول تقسیم سلولی پیدا كنیم، سرطان در اكثر موارد ابتلاء به یك بیماری علاج شدنی تبدیل خواهد شد.

تاكنون دانشمند‌ان مكانیسم‌های گوناگونی را برای تشریح مهاجرت گروهی سلولی ارائه كرده‌اند.

برای نمونه یكی از این فرضیه‌ها می‌گوید سلول‌ها بر اساس وجود سلولهای لیدر یا راهنما به طور گروهی حركت می‌كنند .

در پژوهش دكتر تری پت معلوم شد حركت جمعی سلول حاصل یك پروسه مشاركتی و همیاری است كه در آن هر سلول برای حركت گروه همكاری و تلاش می‌كند و این كار را با كشیدن سلولهایی كه در اطرافش قرار دارند، انجام می‌دهد. درست شبیه به مسابقه طناب كشی كه در آن دو تیم دو طرف طنابی را می‌گیرند و با حداكثر توان می‌كشند و تیمی كه قوی‌تر این كار را انجام دهد برنده می‌شود.

در طول بازی، هر نفر نیرویی را انتقال می‌دهد و مجموع تمام نیروها، نیروی كلی است كه به طناب وارد می شود و در نهایت تیم قویتر را برنده می‌كند.

سلول‌ها هم در بافتها به همین شیوه عمل می‌كنند، یعنی هر سلول نیرویی تولید می‌كند كه سلولهای اطراف را در راستای حركت بكشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha