نماینده مردم رشت در مجلس موضوعی تکان دهنده از فجایع زیست محیطی در استان گیلان را روایت کرد و گفت: روزانه 1700 متر مکعب فاضلاب‌های عفونی بیمارستان‌های گیلان وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود.

ورود روزانه 1700 متر مکعب شیرآبه عفونی بیمارستانی به خزر

سلامت نیوز: نماینده مردم رشت در مجلس موضوعی تکان دهنده از فجایع زیست محیطی در استان گیلان را روایت کرد و گفت: روزانه 1700 متر مکعب فاضلاب‌های عفونی بیمارستان‌های گیلان وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه در استان گیلان روزانه 2 هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود که این میزان در فصل گردشگری به بیش از 2500 تن در روز می‌رسد، افزود: استان گیلان دارای سه کارخانه تولید کمپوست است؛ در حال حاضر کمپوست رشت به دلیل مشکلات فنی و اقتصادی با یک خط به ظرفیت 200 تن در روز و کمپوست رودسر با ظرفیت 100 تن در روز و کمپوست انزلی نیز با ظرفیت 100 تن در روز فعال است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمپوست رشت و رودسر دارای سیستم تصفیه شیرآبه است اما به دلیل نقص فنی کارایی لازم را ندارد  و دارای آلودگی است همچنین کارخانه کمپوست انزلی فاقد سیستم تصفیه بوده که درحال مطالعه برای احداث است.

 

روزانه هزار متر مکعب شیرآبه وارد آب‌های زیرزمینی استان گیلان می‌شود

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: از 2 هزار پسماند عادی در روز هزار مترمکعب شیرآبه وارد آب‌های زیرزمینی استان می‌شود که به دلیل ادغام پسماند عفونی با پسماند عادی شیرآبه مراکز دفن بسیار خطرناک بوده و از عمده دلایل بیماری در استان تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سراوان مرکز دفن زباله است، یادآور شد:‌ حدود 20 سال است که روزی 600 تن زباله به سروان منتقل می‌شود و این مقدار به یک میلیون زباله‌ای که از قبل وجود داشته اضافه شده و کوهستانی از زباله و رودخانه‌ای شیرآبه در این منطقه وجود دارد به گونه‌ای که اهالی این مرکز به جای شیرآبه می‌گویند زهرآبه.

 

آمار بالای بیماری‌های ناشناخته در گیلان گواه بحرانی زیست محیطی و بهداشتی است

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: هر تن زباله حدود 600 لیتر شیرآبه وارد محیط می‌کند که اثرات بسیار خطرناکی دارد؛ این شیرآبه‌‌ها به رودخانه سیاه رود پیوسته و از طریق گوهررود به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و از طریق ماهیان و پرندگان به ما بازمی‌گردد که آمار بالای سرطان و بیماری‌های ناشناخته مثل ام.اس در استان گیلان گواه یک بحران زیست محیطی و بهداشتی است.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم، یادآور شد: علاوه بر آلودگی سفره‌های زیرزمینی، در آزمایشات چاه‌های منطقه فسفر، جیوه و آهن آلوده مشاهده شده است؛ با توجه به وجود مرکز دفن 10هکتار زباله در منطقه، انباشت گاز تبدیل به یک بمب ساعتی شده است به گونه‌ای که هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: ساماندهی و اخذ مجوزهای لازم برای نصب دستگاه زباله سوز باید در استان گیلان چند برابر شود چراکه درحقیقت استان گیلان میزبان میلیون‌ها مسافر است که باید محیط زیست اعتبار ویژه‌ای را برای پسماندهای این استان اختصاص دهد.

 

1700 متر مکعب فاضلاب‌های عفونی بیمارستان‌های گیلان روزانه وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود

وی با یادآوری پسماندهای پزشکی، فاضلاب بیمارستانی، خانگی و صنعتی در استان گیلان، تاکید کرد:‌ این استان دارای 34 بیمارستان است که حدود سی و نیم تن پسماند عفونی تولید می‌کنند که برخی از بیمارستان‌ها دارای سیستم امحا هستند و در مجموع 40 درصد توسط دو واحد امحا کننده پسماند، مدیریت می‌شود و مابقی توسط شهرداری جمع‌آوری و در مرکز دفن پسماند همراه با پسماند عادی دفع می‌شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره فاضلاب‌های بیمارستانی استان گیلان، افزود: از بین 31 بیمارستان فعال در استان گیلان تنها 8 بیمارستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و 1700 متر مکعب فاضلاب دیگر مراکز درمانی  که بسیار خطرناک و عفونی هستند روزانه وارد رودخانه‌ها شده که در نهایت وارد تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود.

 

82 و نیم درصد فاضلاب انسانی در استان وارد اکوسیستم‌های آبی می‌شود

نماینده مردم رشت در مجلس نهم، با یادآوری فاضلاب‌های خانگی تاکید کرد: با توجه به جمعیت 2 میلیون و 300 هزار نفری حدود 82 و نیم درصد فاضلاب انسانی وارد اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود و تنها حدود 17.7 درصد وارد سیستم تصفیه فاضلاب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره فاضلاب‌های صنعتی، تاکید کرد: شهر صنعتی رشت با بیش از 40 سال قدمت فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است و روزانه 24 هزار و 800 متر مکعب فاضلاب صنعتی وارد رودخانه گوهر رود و تالاب انزلی می‌شود و از 29 شهرک صنعتی گیلان تنها 7 شهرک دارای سیستم تصفیه است و مابقی فاضلاب‌ها وارد محیط می‌شود.



در زمان بارندگی‌ها حدود 17 لیتر در ثانیه شیرآبه وارد سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه شرایط زیست محیطی در استان‌های شمالی به ویژه استان گیلان فاجعه‌آمیز است، گفت: اگر سازمان محیط زیست به کمک این استان‌های شمالی نرسد بزرگترین فاجعه انسانی بشری در این مناطق شکل خواهد گرفت؛ در زمان بارندگی‌ها حدود 17 لیتر در ثانیه شیرآبه وارد سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود و مردم مناطق سراوان و حومه آن دچار بیماری‌های پوستی و سرطانی هستند و چند سالی است که تنها وعده و وعید داده شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت حال امیدواریم اقدامات اثربخشی در این زمینه صورت گیرد./


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha