دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

قرار بود دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شرایط تحصیل صد تا ٢٧٠ هزار کودک افغان قانونی و غیرقانونی در ایران طی پنج روز ثبت‌نام اجرائی شود؛ اما این تصمیم بزرگ و تاریخی به ثبت‌نام حتی نیمی از این کودکان هم نینجامید. از طرفی هم‌زمانی اجرای این طرح با طرحی برای جمع‌آوری اتباع غیرمجاز افغان در برخی از استان‌ها ازجمله مشهد، آن‌قدر حاشیه ایجاد کرد که اصل دستور و نتایج آن دیده نشد و حالا در آستان شروع سال تحصیلی جدید، آمارهای جدیدی از وضعیت این کودکان منتشر می‌شود.

سلامت نیوز: قرار بود دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شرایط تحصیل صد تا ٢٧٠ هزار کودک افغان قانونی و غیرقانونی در ایران طی پنج روز ثبت‌نام اجرائی شود؛ اما این تصمیم بزرگ و تاریخی به ثبت‌نام حتی نیمی از این کودکان هم نینجامید. از طرفی هم‌زمانی اجرای این طرح با طرحی برای جمع‌آوری اتباع غیرمجاز افغان در برخی از استان‌ها ازجمله مشهد، آن‌قدر حاشیه ایجاد کرد که اصل دستور و نتایج آن دیده نشد و حالا در آستان شروع سال تحصیلی جدید، آمارهای جدیدی از وضعیت این کودکان منتشر می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، مدتی پس از اردیبهشت ٩٤ که دستور مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این دستور متوقف بود و اقدامی روی آن صورت نگرفت. چندی بعد مسئولان مربوطه در اراده کل اتباع و مهاجرین خارجی و آموزش‌وپرورش در چند روز و با مهلتی محدود و فراخوانی که بنا به گفته فعالان این حوزه، کمتر کسی از میان افغان‌ها آن را دیده بود، اجرای این دستور را شروع کردند. وزارت کشور هم مهلت پنج روزه‌ای (١٢ تا ١٦ مرداد) را برای ثبت‌نام فرزندان اتباع مجاز و غیرمجاز افغانستان اعلام کرد؛ اما مسئله اینجاست که مشمولان این دستور و برنامه‌ریزی اطلاع و فرصت کافی را نیافتند تا بتوانند از آن استفاده کنند. چنانکه براساس آمار وزارت کشور ایران در مجموع حدود ۵۰ هزار نفر از این کودکان در کل کشور در قالب این طرح ثبت‌نام کردند که ١٧ هزار نفر از آنها ساکن استان تهران هستند.


تخلف از کافی‌نت تا مدارس نمونه دولتی
در همان چند روز ثبت‌نام و قبل و بعد از آن، اخباری مبنی بر دریافت مبالغی از والدین کودکان افغان برای ثبت‌نام در این طرح و از سوی مدارس اعلام شد که اگرچه وزارت آموزش‌وپرورش آن را رد می‌کند اما بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی حاکی از صحت این ماجرا بود. در این میان کافی‌نت‌ها هم برای ثبت‌نام و ارائه خدماتی که مربوط به این طرح بود، پول‌هایی را از والدین کودکان افغان دریافت کردند که این موضوع در جریان طرح‌های قبلی هم وجود داشت و با توجه به دسترسی‌نداشتن بخش زیادی از افغان‌های حاضر در ایران به کامپیوتر و اینترنت، گویا این موضوع یکی از ابعاد اجتناب‌ناپذیر طرح‌های مربوط به افغان‌ها شده است.  معصومه آباد در جلسه علنی دو هفته قبل شورای شهر تهران به برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام کودکان افغان بدون اخذ هزینه اشاره کرد و گفت: بسیاری از این کودکان برای ثبت‌‌نام در مدارس ایران به اجبار باید هزینه‌هایی را پرداخت کنند و مسئله اینجاست که این خانواده‌ها چنین بضاعتی را ندارند و دقیقا به همین دلیل کودکانشان از تحصیل محروم می‌شوند.


در حال حاضر زمان زیادی به بازگشایی مجدد مدارس نمانده و همچنان سنگ‌اندازی‌ها برای ثبت‌‌نام دانش‌آموزان افغان ادامه دارد. احمد دنیامالی، عضو شورای شهر تهران و نماینده شورا در وزارت آموزش‌وپرورش هم در پاسخ به آباد تأکید کرد که بیش از ٣٢ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس تهران مشغول به تحصیل هستند و اقدامات لازم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی صورت گرفته است. دنیا‌مالی وقوع هر نوع تخلف و اخذ پول از والدین کودکان افغان را رد کرد و گفت: ثبت‌نام در مدارس دولتی بدون پرداخت وجه است و تنها در صورتی که آنها بخواهند در مدارس نمونه دولتی یا هیأت امنایی ثبت‌‌نام شوند باید مبالغی را بپردازند.


نسل جدید افغان‌ها در ایران را دریابیم
سه نسل از افغان‌ها در سی‌واندی سال گذشته پس از انقلاب اسلامی با سه نسل اخیر ما زندگی کرده و بزرگ شده‌اند و در این مدت آسیب‌های ما به آنها و آنها به ما کم نبوده است. مهم‌ترین چالش در مورد افغان‌های قانونی و غیرقانونی حاضر در ایران، بی‌سوادی بسیاری از آنهاست که مشکلات زیادی را از وقوع جرایم گرفته تا گرفتن حق و حقوقشان از کارفرمایان ایرانی و در نهایت تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها، به‌وجود آورده است و درست به همین دلیل آموزش و داشتن امکان تحصیل برابر با کودکان ایرانی می‌تواند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های این گروه را در ایران کم کند.


بدون شک نتایج این طرح و میزان استقبال اتباع مجاز و غیرمجاز برای حضور در آن می‌تواند زمینه‌ای برای اجرای جدی‌تر این طرح باشد تا از یک آسیب جدی در داخل کشور جلوگیری شود. اگرچه به دلایل زیادی بخشی از خانواده‌های کودکان افغان برنامه‌ای برای تحصیل در مدارس ایران ندارند و ترجیح می‌دهند کودکانشان نیروی کار باقی بمانند اما بنابر آمار رسمی بین ١٠٠ تا ٢٧٠ هزار کودک افغان فاقد مدرک در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها می‌توانند شرایط تحصیل رایگان در مدارس را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha