دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 160881

آیا می‌شود روند پیری را به تعویق انداخت؟ می‌توان با اقداماتی پوست را که اصلی‌ترین ارگان نشان‌دهنده سن افراد است تا سال‌ها جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای نگه داشت‌؟شکی وجود ندارد که ژنتیک در داشتن پوستی زیبا و شفاف نقش مهمی دارد، اما مقابله با روند پیری پوست و به تعویق انداختن آن نیز با بهره‌گیری از اصول و روش‌هایی که مبتنی بر اصلاح روش زندگی است، ممکن است. خیلی‌ها تصور می‌کنند استفاده از روش‌های نوینی که طی سال‌های اخیر با هدف جوان‌سازی پوست ارائه و بشدت تبلیغ می‌شود، بهترین و موثرترین راهکارهایی است که می‌تواند برای سالم و جوان نگه‌داشتن پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

روش‌هایی برای جوان‌سازی پوست

سلامت نیوز: آیا می‌شود روند پیری را به تعویق انداخت؟ می‌توان با اقداماتی پوست را که اصلی‌ترین ارگان نشان‌دهنده سن افراد است تا سال‌ها جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای نگه داشت‌؟شکی وجود ندارد که ژنتیک در داشتن پوستی زیبا و شفاف نقش مهمی دارد، اما مقابله با روند پیری پوست و به تعویق انداختن آن نیز با بهره‌گیری از اصول و روش‌هایی که مبتنی بر اصلاح روش زندگی است، ممکن است. خیلی‌ها تصور می‌کنند استفاده از روش‌های نوینی که طی سال‌های اخیر با هدف جوان‌سازی پوست ارائه و بشدت تبلیغ می‌شود، بهترین و موثرترین راهکارهایی است که می‌تواند برای سالم و جوان نگه‌داشتن پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو و دبیر انجمن متخصصان پوست ایران در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم با تاکید بر این که متخصصان پوست در مواردی و بسته به ضرورت، بهره‌گیری از روش‌های نوین جوان‌سازی پوست را به افراد بالای 30 سال پیشنهاد می‌کنند، می‌گوید: مهم‌ترین اصول برای به تعویق انداختن روند پیری پوست، شامل تغذیه مناسب، ورزش، خواب و استراحت کافی، اجتناب از آفتاب شدید، استفاده درست از ضدآفتاب و خودداری از مصرف دخانیات است.

روش‌هایی برای جوان‌سازی پوست؟

جوان‌سازی اقداماتی است که باعث بهبود سلامت و ظاهر پوست می‌شود که پرطرفدارترین روش‌های آن به گفته این متخصص پوست و مو شامل استفاده از کرم‌های لایه‌بردار، پیلینگ شیمیایی، لیزرهای تخریبی و غیرتخریبی، امواج رادیو فرکانسی (نوعی لیزر که به جای این که روی تمام سطح پوست اثر کند فقط روی نقاط کوچکی از پوست اثر می‌کند)، امواج اولتراسوند که می‌تواند عضله زیر پوستی را بکشد و سفت کند و در نهایت جراحی‌ها می‌شود.دبیر انجمن متخصصان پوست ایران تاکید می‌کند: تاثیر و ماندگاری هر یک از روش‌های ذکر شده بسته به نوع کاربرد آنها متفاوت است.

پیلینگ، موثر بر پوست روشن

از دیگر روش‌های جوان‌سازی پیلینگ‌ها هستند که به انواع سطحی و عمقی متوسط و عمیق تقسیم می‌شوند که طبیعتا با افزایش عمق، تاثیر و عوارض نیز بیشتر می‌شود.

دکتر گلشنی درباره این روش جوان‌سازی توضیح می‌دهد: پیلینگ‌های سطحی اغلب بدون عارضه هستند، ولی برای تداوم تاثیر، به استمرار و تکرار نیاز دارند. پیلینگ‌های متوسط و عمیق برای جلوگیری از عوارض، حتما باید در افرادی که پوست روشن دارند انجام شود. همچنین برای ایجاد تاثیر مطلوب باید با مراقبت شدید بیمار در دوره نقاهت همراه باشد.

بوتاکس، برای جوان‌سازی نیست

برخلاف تصور بسیاری از افراد، بوتاکس یا بوتیلینیم توکسین یک روش جوان‌سازی نیست و در واقع باعث فلج عضلانی در منطقه تزریق شده می‌شود. به این ترتیب، عملکرد عضله مختل می‌شود و چین و چروک که بر اثر انقباض عضله ایجاد می‌شود با کاربرد بوتاکس بهبود می‌یابد.

عوارض لیزرها را نادیده نگیرید

معمولا لیزرها در درمان چروک و از بین بردن جای جوش و زخم موثرند‌. اما باید توجه داشت که لیزرها هم نقاط ضعفی دارند یعنی علاوه بر داشتن عوارض جانبی چون قرمزی، تورم و زخم که یک یا دو هفته طول می‌کشد، زمان بهبود و مشاهده اثرات آن در جوان‌سازی پوست نیز به استفاده طولانی‌مدت از این روش نیاز دارد.

این متخصص پوست با اشاره به مطالب فوق درباره عوارض احتمالی لیزرهای جوان کننده پوست می‌گوید: از عوارض احتمالی این لیزرها می‌توان به تغییر رنگ در محل لیزر به صورت کمرنگ یا پررنگ‌تر شدن پوست ناحیه اشاره کرد. سایر عوارض نیز شامل عفونت در محل، عود تبخال (در کسانی که مستعد ابتلا به تبخال هستند)، گذاشتن جای زخم و دست نیافتن به نتیجه مطلوب درمانی می‌شود. البته بیشتر این عوارض با به کاربردن روش مناسب در فرد مناسب از سوی متخصص قابل پیشگیری است.

جوان کردن پوست ، ممنوع

به خاطر داشته باشید ممنوعیت مطلق استفاده از روش‌های جوان کننده پوست به داشتن انتظارات غیرواقعی و اختلال روانی خود زشت‌پنداری باز‌می‌گردد.به گفته دکتر گلشنی، معمولا افرادی که دچار چنین اختلالات روحی هستند اغلب متحمل عمل‌ها و روش‌های جوان‌سازی مختلف می‌شوند، ولی از انجام هیچ یک از این روش‌ها احساس رضایت نمی‌کنند‌. دیگر ممنوعیت‌ها برای به‌کارگیری این روش‌ها نیز با صلاحدید پزشک، متفاوت است.

دیرتر پیر شوید

با وجود آن که روش‌های جوان‌سازی بسته به ضرورت در تمام افراد بالای 30 سال قابل استفاده است، اما نباید از خاطر برد این روش‌ها در کنار تغذیه مناسب، ورزش و استفاده از ضدآفتاب می‌توانند روند پیری را به تاخیر بیندازند. به بیان دیگر داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار کافی ویتامین و پروتئین و در واقع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی (میوه و سبزیجات تازه) باشد در جلوگیری از پیری پوست نقش مهمی دارد. از سوی دیگر نباید از خاطر برد که موثر‌ترین و مهم‌ترین ترکیب ضدچروک برای همه افراد و در تمام سنین، ضدآفتاب است. یعنی با حفاظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش خورشید و خودداری از مصرف سیگار و دخانیات، روند پیری پوست به تعویق می‌افتد. همچنین حفظ رطوبت طبیعی پوست با مصرف آب کافی و استفاده روزانه از یک مرطوب‌کننده متناسب با پوست می‌تواند از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی جلوگیری کند. فراموش نکنید هر نوع فعالیت بدنی اعم از پیاده‌روی سریع یا هر نوع تمرین بدنی دیگر نیز برای پوست مفید است‌.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha