معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم قرار داریم، گفت: سعی داریم برنامه ششم توسعه را با توجه و بر اساس برنامه‌های سوم،‌ چهارم و پنجم توسعه و در مقایسه با آنها تدوین کنیم.

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم قرار داریم، گفت: سعی داریم برنامه ششم توسعه را با توجه و بر اساس برنامه‌های سوم،‌ چهارم و پنجم توسعه و در مقایسه با آنها تدوین کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مرضیه گرد در مراسم افتتاحیه گردهمایی مشاوران امور زنان وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خانواده آموزش و پرورش یک خانواده پرجمعیت است افزود: کمک یک میلیارد یا دو میلیارد تومانی برای این خانواده پرجمعیت کافی نیست. آموزش و پرورش از امن ترین و مهمترین مکان‌هایی است که بانوان علاقه مند به حضور و فعالیت در آن هستند.

وی با بیان اینکه ورود زنان به آموزش و پرورش امکان تحصیل دختران را در مناطق محروم فراهم کرده است گفت:‌ 2200 دختر به دلیل اینکه معلم مرد داشتند از تحصیل بازمانده بودند، به واسطه حضور معلمان زن توانستند به تحصیل برگردند. در سیستان و بلوچستان و چهار محال و بختیاری اجازه تحصیل به کودکان دختر را نمی‌دادند و با ورود زنان به عرصه معلمی و آموزش و پرورش این دختران توانستند به آغوش تعلیم و تربیت برگردند. طی دو سال گذشته سعی در بالا بردن نرخ پوششی دانش آموزان دختر به خصوص در مناطق محروم داشته‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت توانمندسازی معلمان زن اظهار کرد: در راستای توانمندسازی معلمان، ارائه آموزش‌های مختلف مثل آموزش علوم ارتباطات، فناوری و مهارت‌های جدید امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند ساز و کارهای قانونی برای افزایش سهم زنان در آموزش و پرورش و توانمندسازی آنها هستیم گفت: مشکلات خاصی نیز در خوابگاه‌های دخترانه در شهرستان‌ها وجود دارد. همچنین ورزش کارکنان زن دستگاه‌ها مدتهاست که مغفول مانده در حالی که می‌توانیم همکاران زن را وارد این حیطه بکنیم.

نقش مشاوران امور زنان در شناسایی استعدادها در مدارس

فاضل، مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین سازمان دولتی کشور است افزود: بیش از نیمی ازمدیران اثرگذار کشور در این حوزه قرار دارند.

وی با بیان اینکه مشاوران امور زنان در آموزش و پرورش می‌توانند با مشاوره‌های فنی به مدیران استان‌ها نقش آفرینی کنند ادامه داد: مشاوران امور زنان در آموزش و پرورش سراسر کشور نقش مهم دیگری نیز بر عهده دارند؛ شناسایی و کسب استعدادهای کشور در بخش‌های مختلف از جمله در مدارس بر عهده این افراد است. از آنجا که مدیران آینده کشور از میان این دختران مدارس انتخاب خواهند شد، مشاوران امور زنان باید در زمینه پروراندن این کشفیات و افراد مستعد نیز فعالیت داشته باشد.

مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی موانع فکری و فرهنگی در زمینه فعالیت و مدیریت زنان اظهار کرد: در کشور به تفکر نابی که به وسیله آن جامعه بتواند به سمت سعادت حرکت کند و افراد بتوانند به میزان توانمندی‌هایشان عهده دار مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها شوند، نیاز داریم. این نگاه در کشور ما هنوز حاکم نیست. باید به شرایطی برسیم که انسان‌ها فارغ از جنسیت، قومیت و شرایط فردی‌شان در جایگاه مناسب قرار بگیرند.

فاضل با اشاره به وجود بانوان توانمند در کشور در حوزه‌های مختلف گفت: باید از توانمندی‌های موجود بانوان برای توسعه کشور استفاده کنیم. بخشی از این توانمندی‌ها به خاطر تنگ نظری‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی نگاه تنگ نظرانه نسبت به زنان افزود: در دولت یازدهم و در وزارت آموزش و پرورش در میان مسئولان رده بالا تفکر فارغ از جنسیت وجود دارد ولی این تفکر باید به سایر بخش‌ها نیز تسری یابد. این در حالیست که در دولت گذشته جایگاه سازمانی بانوان افول کرده و اگر اصلاحی در همین دوره اتفاق افتد باعث نزدیک شدن به آرمان‌های مورد نظر همگان خواهد شد.

بهترین خواستگاه برای تغییر و اصلاح در حوزه زنان، مدارس است

احمدی، مدیر کل دفتر امور زنان نیز همچنین با اشاره به نبود ساختارهای مناسب در حوزه زنان و خانواده و عدم تخصیص اعتبارات معین برای نیروهای مشغول به خدمت در استان‌ها گفت:‌ هنوز نگاه درست و عمیق به حوزه زنان و خانواده وجود ندارد. مشاوران ما در استان‌ها مورد بی مهری قرار می‌گیرند و برنامه و ساختار جایگاهی ندارد. امروزه ضرورت ایجاب می‌کند حوزه‌ای به نام حوزه زنان وجود داشته باشد تا زوایای پنهان این حوزه را بررسی کنند بنابراین لازم است حمایت‌های ساختاری، برنامه‌ای و اعتباری از حوزه زنان بشود تا مشاوران استان‌ها با قدرت بیشتری فعالیت کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه بهترین خواستگاه برای تغییر و اصلاح در حوزه زنان، مدارس است اظهار کرد: مهدکودک‌ها و مدارس نسل جوان و نوجوان در اختیار وزارت آموزش و پرورش است بنابراین این وزارتخانه می‌تواند بیشترین تغییرات را در حوزه زنان در نسل نوجوان و جوان ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور زنان با اشاره به تفاهم نامه‌ای که بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش امضا شده گفت: اگر اعتباراتی از سوی معاونت زنان و خانواده برای طرح‌هایی چون بشری و مشکات تخصیص یابد استانها نیز اعتبارات بیشتری را برای این پروژه‌ها جذب می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha