چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 16116

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر و خاص وزارت بهداشت گفت: طی 20 سال اخیر با افزودن یُد به مواد غذایی بیش از 60 میلیون واحد به ضریب هوشی ایرانیان اضافه شد.

حسین آقاجانی در اولین جشنواره تیروئید كشور كه همزمان با هفته جهانی تیروئید در تالار حركت برگزار شد،اظهار داشت: امروز با كنترل بیماری‌های واگیر در جهان مشكل اصلی كشورها مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر است كه باید گفت این مبارزه بسیار سخت است و سیاستگذاران مردم و نظام سلامت در كشور باید هماهنگی لازم برای كنترل این بیماری‌ها را داشته باشند.

وی با اشاره به اینكه بیماری‌های تیروئید در دنیا و كشور شیوع زیادی دارند، افزود: در كشور ما شیوع كم‌كاری تیروئید و گواتر میزان بالایی بود به عنوان مثال در شهریار بیش از 90 درصد مردم مبتلا به گواتر بودند كه با توزیع نمك یُددار میزان شیوع گواتر در كشور به
حدود 5 درصد رسید.

وی با اشاره به اینكه در سال 64 تنها 16 فوق‌تخصص غدد در كشور وجود داشت، تصریح كرد: این میزان در حال حاضر به 160 فوق تخصص غدد رسیده است كه این گروه همكاری زیادی در جهت كاهش بیماری‌های تیروئید كه كاری مستمر و مداوم است با وزارت بهداشت داشته‌اند.

آقاجانی با بیان اینكه همكاری بیماران و استفاده صحیح از دارو بر درمان سریع بیماری‌های تیروئیدی تأثیرگذار است، یادآور شد: كم‌كاری تیروئید در دوران بارداری شكل می‌گیرد كه بر مغز تأثیر منفی دارد و موجب كاهش رشد ذهنی نوزاد می‌شود.

وی اضافه كرد: با توجه به اینكه تشخیص كم‌كاری تیروئید در دوران نوزادی درمان اثربخشی را به دنبال دارد، تصریح كرد: از سال 84 برنامه غربالگری نوزادان كشور از روز سوم تولد از نظر كم‌كاری تیروئید بررسی شد كه در صورتی كه نمونه نوزادی مثبت باشد آن نوزاد با تشخیص و درمان به موقع، از آسیب‌های بعدی مصون می‌ماند.

آقاجانی افزود: این تجربه موفق الگویی برای غربالگری دیگر بیماری‌های متابولیكی شایع كشور شده است كه از آموزش مادران قبل از تولد شروع شده و تا درمان نوزاد مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی ادامه خواهد داشت.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و خاص وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: از سال 84، دو میلیون و 869 هزار و 951 نفر تحت غربالگری كم‌كاری تیروئید قرار گرفتند كه 49 درصد دختر و 51 درصد آنها پسران بودند و تنها 4 درصد این تعداد برای تست غربالگری دوم فرا خوانده شدند.

وی افزود: از این 4 درصد، 6 هزار و 267 بیمار مبتلا به كم‌كاری تیروئید بودند و به طور كلی 90درصد متولدان سال 84 به بعد را پوشش دادیم.

آقاجانی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای انجام غربالگری، درمان و پیشگیری از بیماریهای تیروئیدی اظهار داشت: تحت پوشش قرار دادن آزمون غربالگری در سراسر كشور، تأمین كامل هزینه‌های غربالگری، اجباری كردن آزمون غربالگری نوزادان سراسر كشور، انجام غربالگری همزمان با ارائه دیگر خدمات بهداشتی و افزایش مراكز نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha