معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی بیمه گفت: یکی از ضعفهای نظام سلامت ایران تعرفه گذاری خدمات مورد به مورد است و باید گلوبال شود، اگر نظام پرستاری اصرار به تعرفه گذاری خدمات پرستاران دارد مستندات علمی و تجارب جهانی آن را ارائه کند.

سلامت نیوز: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی بیمه گفت: یکی از ضعفهای نظام سلامت ایران تعرفه گذاری خدمات مورد به مورد است و باید گلوبال شود، اگر نظام پرستاری اصرار به تعرفه گذاری خدمات پرستاران دارد مستندات علمی و تجارب جهانی آن را ارائه کند.

دکتر احمد میدری در گفت و گو با نظام پرستاری در پاسخ به چگونگی روند بررسی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که اخیرا از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال شده است، گفت: بحث تعرفه های خدمات پرستاری در منزل چندی پیش در این شورا بررسی و مصوب شد اما به هر دلیل از جمله عدم تمایل سازمان نظام پرستاری، گویا هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

وی افزود: در جلسه ای هم که به این منظور در مجلس با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان نظام پرستاری برگزار شد، دکتر هاشمی اعلام داشت که اگر دو کشور در سطح دنیا پیدا شد که خدمات پرستاری در آنها دارای تعرفه باشد و بر اساس k محاسبه شود، ما نیز این کار را انجام می دهیم.

دبیر شورای عالی بیمه ادامه داد: لذا مقرر شد سازمان نظام پرستاری مستنداتی دال بر تجربه کشورها و نمونه هایی از روند اجرای چنین قانونی در دنیا برای شورای عالی بیمه ارسال کند.

وی افزود: آنچه در قانون مصوب مجلس لحاظ شده این است که پرداخت به پرستاران براساس عملکرد باشد نه اینکه مورد به مورد محاسبه شود و به ازای هر خدمتی از جمله سرم یا تزریق، پانسمان و یا خدمات دیگر تعرفه ای لحاظ شود به ویژه اینکه ما در خدمات پزشکی نیز در صدد هستیم که هر چه بیشتر به سمت گلوبال شدن پرداخت پیش برویم زیرا هم اکنون یکی از ضعف های نظام پرداخت در بیمه های ایران این است که هزینه ها به صورت موردی پرداخت می شود در حالی که این سیستم در بسیاری از کشورها منسوخ شده است.

میدری یادآور شد: به عنوان مثال برای جراحی قلب نمی توان محاسبات را به این سمت ببریم که مثلا چه تعداد سرم وصل شده است یا چه تعداد عکسبرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: باید از جامعه پزشکی و پرستاری درخواست کرد که همانند سایر کشورها کمک کنند تا به سمت گلوبال شدن پرداختها برویم. چرا باید مردم هزینه های خدمات را مورد به مورد بپردازند.

دبیر شورای عالی بیمه سرانه خدماتی نظیر MRI، آزمایشگاه و دارو را در ایران بالا دانست و گفت: این مشکل را در خدمات پزشکی داریم حالا دیگر نباید خدمات پرستاری را نیز به آن اضافه کنیم.

وی با اشاره به شکایت نظام پرستاری به دیوان عدالت اداری و تشکیل پرونده ای در این خصوص گفت: من فکر می کنم باید هم منافع پرستاران را دید و هم منافع مردم را لحاظ کرد و در کنار آن به تجربیات جهانی نیز توجه داشت اما متاسفانه کشور ما به سمت چانه زنی گروه های مختلف پیش می رود که این در نهایت به ضرر همه تمام خواهد شد.

دبیر شورای عالی بیمه افزود: ما باید همانند سایر کشورها به سمت نظام های پرداختی که تجربیات موفق را به دنبال داشته است برویم و تجربیات جهانی را نیز مد نظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به هر حال منتظر ارائه مستندات علمی سازمان نظام پرستاری مبنی بر تجربیات جهانی در خصوص اجرای تعرفه های خدمات پرستاری هستیم و اگر سازمان نظام پرستاری معتقد است این حرکت علمی است باید این مستندات را برای شورای عالی بیمه ارسال کند. در صورتی که این مستندات به ما ارائه شود ما نیز بر این اساس تعرفه های پرستاری را اجرا می کنیم.

میدری در پاسخ به این سوال که به هر حال تعرفه گذاری خدمات پرستاری قانون مصوب مجلس است و حاصل بررسی و کار کارشناسی افراد در دوران بررسی و تصویب در مجلس است، گفت: سهم ما از قانون این بود که پرداخت ها به صورت عملکردی صورت گیرد و حال اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید برویم ببینیم چکار می توان کرد.

وی همچنین در واکنش به تأکید سازمان نظام پرستاری بر تعریف بسته های خدمتی برای تعرفه های خدمات پرستاری گفت: من نمی دانم که بسته  خدمتی در بحث خدمات پرستاری یعنی چه؟ زیرا خدمات پرستاری بخشی از یک خدمت است، چطور می توان برای چنین موضوعی بسته خدمتی تعریف کرد؟ به عبارتی فردی به دلیل یک بیماری مشخص بستری می شود و برای بیمار خدمات متعدد از جمله رادیولوژی، آزمایشگاه و پرستاری صورت می گیرد و ما معتقدیم کل خدمات به این بیمار می شود یک بسته خدمتی که به ازای آن پرداخت صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی بیمه افزود: جامعه پرستاری باید منافع عمومی را در نظر داشته باشد به ویژه اینکه پرستاران یکی از خدوم ترین اقشار این جامعه محسوب می شوند. سازمان نظام پرستاری نیز باید به گونه ای کمک کند که منافع پرستاران دیده شود زیرا ما نیز نسبت به دریافتی کم پرستاران باور داریم و معتقدیم باید پرداختی پرستاران بهبود یابد.

وی افزود: در کشور سالانه نزدیک به 10 میلیون بستری داریم و در خدمات سرپایی این آمار به حدود 200 میلیون مراجعه می رسد اگر بخواهیم در این میان تعرفه های خدمات پرستاری را هم لحاظ کنیم ببینید به چه عددی در بررسی اسناد می رسیم.

میدری تصریح کرد: البته من نمی گویم مشکل فقط بررسی اسناد است بلکه تأکید ما بر این است ببینیم دنیا در این میان چه کرده است ما نیز همان تجربیات موفق را پیگیری کنیم البته وزارت بهداشت اعلام کرده که در بحث تعرفه های پرستاری هیچ تجربه جهانی را نمی توان سراغ گرفت و منتظریم ببینیم استدلال سازمان نظام پرستاری در این خصوص چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    نخود سیاه....