یك دندانپزشك در یزد گفت: بوی بد دهان و دندان یكی از معضلات و مشكلات بهداشتی سلامتی و اجتماعی محسوب می شود به طوری كه از نظر اجتماعی سبب گوشه گیر شدن افراد شده و روابطشان را دچار مشكل می‌كند و در كودكان و نوجوانان در روابط اجتماعی آینده و موقعیت‌های شغل آنها تاثیر می‌گذارد.

مسواك زدن سطح زبان از بوی بد دهان پیشگیری می‌كند
دكتر احمد حائریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: این عارضه علل متنوعی دارد كه تعدادی از آن مربوط به حفره دهان است، به طوری كه در پوسیدگی‌های دندانی مواد میكروبی و غذایی جمع شده و به راحتی قبال تمیز كردن نیست كه این مواد، از خود گازهایی تولید می‌كنند كه ایجاد بود می‌كند.

وی ادامه داد: تجمع غذا در لابه‌لای دندانها باعث تغییراتی در غذا شده و با وجود میكروب‌هایی كه در پلاك دندانی در اطراف دندانها ایجاد شده ایجاد بو می‌كند.

این دندانپزشك با بیان این كه عفونت‌های دندانی هم می‌تواند سبب بوی بد دهان شود، گفت: از آنجایی كه بین لثه و دندان شیاری وجود دارد و این شیار 2 تا 5/1 میلیمتر عمق دارد كه این عمق با مسواك زدن عادی قابل تمیز كردن است، ولی با عفونت لثه، لثه از دندان جدا شده و عمق این شیار به 5 تا 10 میلیمتر می‌رسد و با تجمع غذا در آن، مسواك قادر به تمیز كردن آن نیست و كانون عفونت شده به طوری كه با فشار دادن فرد قطعه چركی از آن خارج می‌شود و این قطعا ایجاد بو می‌كند.

وی یكی از راه‌های درمان بوی بد دهان كه ناشی از داخل حفره دهان است را مسواك زدن سطح زبان ذكر كرد و گفت: مواد غذایی و میكروبی می تواند در پرزها و شیارهای سطح زبان تجمع كرده كه مسواك زدن سطح زبان برای رفع بوی بد دهان توصیه می‌شود.

حائریان گفت:‌ گاهی علت بوی بد دهان لوزه‌ها هستند به عبارتی خود فرد با قورت دادن آب دهان، احساس درد می‌كند كه ناشی از عفونت لوزه‌هاست و برای رفع آن باید لوزه درمان شود.

وی افزود: همچنین سینوزیت هم سبب بوی بد در دهان می‌شوند، گاهی بو از بازدم بینی و دهان استشمام می شود كه بوی دهان كه ناشی از عفونت سینوسها باشد فقط از بازدم دهان استشمام می‌گردد.

این دانشیار دانشكده دندان پزشكی یزد تصریح كرد: چنانچه كودك جسم خارجی را وارد مدخل بینی نماید و با فشار انگشت یا مداد آن را به طرف بالا بفرستد، آن جسم داخل شاخك حفره‌های بینی گیر كرده و دور آن ترشحاتی ایجاد می‌شود كه می تواند محل تجمع عفونت و بوی بد دهان گردد، بنابراین بوی بد دهان در كودكان ناشی از جسم خارجی می باشد.

وی اضافه كرد: در موارد نادری بوی بد دهان به مشكلات گوارشی بر می‌گردد بدین معنا كه بوی بعضی از مواد غذایی مانند سیر با توجه به ورود مواد به خون، از ریه‌ها به خون منتقل شده و ایجاد بو می‌كند.

حائریان گفت: گاهی بوی دهان خیالی و ناشی از وسواس فرد است یعنی مواردی مشاهده شده است كه شخص خود خیال می‌كند دهانش بو می‌دهد در حالیكه دیگران باید بوی دهان او را تایید كنند.

وی افزود: نوع دیگر بوی دهان بوی فیزیولوژیك می‌ باشد، یعنی افراد صبح قبل از شستن دهان، بویی را احساس می‌كنند كه این امر طبیعی است و علت آن، كم شدن فعالیت بزاق‌، لب، دهان و گونه‌ها در شب می‌باشد كه میكروب‌ها در این زمان فعالیت بیشتری داشته، محصولاتشان انباشته شده و تولید بو نموده است.

این دندانپزشك خاطر نشان كرد: شكل دیگر بوی فیزیولوژیك دهان، ناشی از گرسنگی است كه این هم به علت كاهش فعالیت بزاق و دهان و بیشتر شدن فعالیت میكروبهاست.

دانشیار دانشكده دندانپزشكی یزد در پایان یادآور شد: اگر بوی دهان، پوسیدگی دندانی، بیماری لثه، لوزه یا سینوزیت است باید این بیماریها درمان شوند ضمن این كه مسواك زدن سطح زبان هم توصیه می‌شود به طوری كه با مسواك زدن مرتب روزی دوبار می‌توان از این عارضه پیشگیری نمود و خمیر دندان فلوراید دار نیز از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha