رئیس مركز پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 3300 نفر در ایران به نارسایی پیشرفته كلیه مبتلا می‌شوند و مصرف غذاهای شور مهمترین عامل بروز این بیماری است

مصرف غذاهای شور مهمترین عامل نارسایی پیشرفته كلیه است
میترا مهدوی در گفت و گو با  فارس، در آستانه 17 اسفند روز جهانی كلیه، افزود: تاكنون 25 هزار بیمار مبتلا به نارسایی پیشرفته كلیه در كشور شناسایی شده‌اند كه حدود 11 هزار نفر آنها پیوند كلیه شده‌اند اما با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مردم كه به سمت مواد شور، تنقلات و غذاهای آماده است پیش بینی می‌شود تعداد این بیماران طی 5 سال آینده دو برابر شود.
وی اضافه كرد: سالانه حدود 13 درصد به تعداد بیماران كلیوی شدید اضافه ‌می‌‌شود كه با توجه به عوارض جدی این بیماری و لطمه‌ای كه‌این بیماری به كیفیت زندگی مبتلایان می‌زند و بار هزینه‌ای بالای درمان آن باید بیش از هر كاری به آموزش و پیشگیری از بروز این بیماری اقدام كنیم.
رئیس مركز پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت گفت:‌ بیشترین افرادی كه در معرض خطر نارسایی پیشرفته كلیه هستند، افراد چاق، فشار خونی، سیگاری، دیابتی و افرادی هستند كه در فامیل درجه یك آنها فرد مبتلا به نارسایی پیشرفته كلیه وجود دارد كه این افراد باید در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنند و كلیه های خود را چك كنند و با دستور پزشك كنترل دوره‌ای داشته باشند.
وی افزود: مسئله‌ای كه در مورد بیماری كلیه نگران كننده است این است كه روند ایجاد اختلال و نارسایی كلیه بسیار كند و آهسته است و چندین سال طول می‌كشد تا فرد متوجه نارسایی پیشرفته كلیه خود شود و افت كاركردی كلیه ها نیز با تغییرات كاركردی كمی پس از ازمایش نمود پیدا می‌كند بنابراین پزشكان باید بیاموزند كه تغییرات اندك كاركرد كلیه را هم جدی بگیرند.
مهدوی گفت: افزایش اندك شاخصهای كاركردی كلیه به معنای كاهش 50 درصدی كاركرد كلیه در زمانهای اولیه است و اگر این نارسایی ها زود تشخیص داده شود درمان و كنترل آن امكانپذیر است اما در صورت پیشرفت نارسایی، درمان آن بسیار سخت می‌شود.
وی افزود: مهمترین اقدام برای پیشگیری از نارسایی كلیه اصلاح عادات غذایی به خصوص پرهیز از مصرف مواد غذایی شور است و البته بیماران دیابتی كه بیشترین مبتلایان به نارسایی كلیه هستند باید از مصرف مواد شیرین و چرب هم پرهیز كنند و تاكید این مسئله لازم است كه مصرف بیش از حد مواد شور مهمترین عامل پیدایش سنگ كلیه است.
وی گفت: شعار امسال روز جهانی كلیه این است كه" شما چقدر از عملكرد كلیه خود خبر دارید" بنابراین از همه مردم می‌خواهیم با پیشگیری و كنترل وضعیت خود از ابتلا به نارسایی های كلیه در آینده جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha