سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 161640

اگر به‌طور ناگهانی به سمت خوردن شكلات و شیرینی كشیده می‌شوید، احتمال دارد بدن تان كم آب شده باشد.

سلامت نیوز: اگر به‌طور ناگهانی به سمت خوردن شكلات و شیرینی كشیده می‌شوید، احتمال دارد بدن تان كم آب شده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، حدود 65 درصد از وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد، بنابراین تامین آب مورد نیاز بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. دهیدراته شدن یا كم آبی بدن به سلامتی آسیب جدی می‌زند.  گاهی با یك تست ساده می‌توانید تشخیص دهید كه پوست‌تان دهیدراته و خشك شده است. برای این كار پشت دست‌تان را حالتی شبیه نیشگون بگیرید و چند ثانیه صبر كنید، سپس پوست را رها كنید. اگر پوست به سرعت به وضعیت اول برگردد، مشكلی نیست. اما اگر پوست با فاصله زمانی بیش از پنج ثانیه صاف شود نشان می‌دهد كه دچار كم آبی شده اید.

اگر ضربان قلب تان نامنظم شده است، بیشتر مراقب باشید. كاهش آب و الكترولیت‌های بدن، توان قلب را برای پمپاژ خون كاهش می‌دهد، در نتیجه دچار ضربان نامنظم و تپش قلب می‌شوید. به عقیده متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مشكلات لازم است كه روزانه حدود دو لیتر یعنی هشت لیوان آب بنوشید.

 
این علایم نشان می دهند که بدن شما دهیدراته شده است:
 
بدبو شدن نفس

بوی بد دهان عوامل متعددی دارد. از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه گرفته تا مشكلات گوارشی و عفونت سینوس‌ها باعث بدبو شدن دهان می‌شوند. علاوه بر این عوامل كمبود بزاق نیز باعث بروز این مشكل می‌شود. به این ترتیب كه با ترشح نشدن بزاق كافی، فعالیت باكتری‌ها در دهان بیشتر شده و عاملی برای بوی بدن دهان می‌شود. كمبود آب بدن باعث کاهش ترشح بزاق می‌شود.

 
گرفتگی عضلات

با کمبود آب و الکترولیت ها، میزان سدیم و پتاسیم بدن دچار اختلال شده و این مساله نیز روی عضلات تاثیر منفی می‌گذارد و منجر به گرفتگی و كرامپ‌های عضلانی می‌شود.

 
یبوست

آب برای عملکرد سیستم گوارش لازم و ضروری است. اگر به میزان كافی آب ننوشید، حرکات روده دچار اختلال شده، جذب آب از مدفوع افزایش می یابد و در نهایت دچار یبوست می شوید.

 
میل زیاد به مصرف قند

اگر به‌طور ناگهانی به سمت خوردن شكلات و شیرینی كشیده می‌شوید، احتمال دارد بدن تان كم آب شده باشد. زمانی كه بدن با كمبود آب مواجه می‌شود، كبد نمی‌تواند از ذخیره انرژی خود به میزان كافی گلیكوژن آزاد كند. در نتیجه مغز علائمی نشان می‌دهد تا بر شرایط مسلط شود. زمانی كه دچار چنین وضعیتی می‌شوید بهتر است میان وعده‌های سرشار از آب مانند میوه و سبزیجات را در برنامه روزانه تان بگنجانید.

 
ضعف بدن

اگر به میزان كافی آب بدن را تامین نكنید، میزان مایعات در بافت ها و اندام ها كاهش پیدا خواهد كرد. این كاهش مایعات نیز عملكرد ارگان‌های بدن را با اختلال مواجه می‌كند. در نتیجه احساس ضعف تمام وجودتان را فرا می‌گیرد.

 
خشک شدن چشم ها

چشم‌ها از اعضای حساس و آسیب پذیر بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند دهیدراته شدن بدن تاثیر مستقیمی روی آنها دارد. اگر به اندازه كافی مایعات مصرف نكنید، چشم‌ها نیز دچار خشکی می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha