یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 16216

اگر در تلاش برای یافتن روشی سریع و یا قابل اجرا برای کاهش وزن هستید ، حتما تبلیغات مربوط به انوع چای های رژیمی را نیز دیده اید و بسیاری از مشاوران تغذیه و رژیم درمانی نیز این نوع تولیدات را قبول دارند و برای شما تجویز می کنند. آیا براستی چشیدن این نوشیدنی ها می تواند این قدر موثر باشد و یا هر آنچه در مورد خاصیت منحصر به فرد آنها گفته می شود تنها تبلیغ است و دیگر هیچ؟!

چای های رژیمی چگونه عمل می کنند؟
چای رژیمی چیست؟
چای های رژیمی ، نوشیدنی های گیاهی هستند که به شما قول می دهند با کاهش اشتها ، افزایش سرعت متابولیسم و یا فوران اب اضافی از سیستم باعث کاهش وزن می شوند. این محصولات با انواع طعم ها و ویژگی های خاص تولید می شوند. بعضی از انواع این چای ها با عنوان "پاک کننده روده" تولید می شوند و مصرف اغلب آنها در ترکیب با رعایت  دستور العمل های ویژه غذایی و تمرینات ورزشی تواما توصیه می شوند.
عملکرد انواع چای های رژیمی
 دو نوع کلی از انواع چای های رژیمی وجود دارد. چای های محرک و چای های مسهل یا ملین. چای های محرک حاوی موادی از قبیل افدرا، ماهونگ و .. می باشند که باعث افزایش تپش قلب و افزایش فشار خون می باشند. انها همچنین سرعت متابولیسم را نیز افزایش می دهند ، در حالی که باعث کاهش اشتها نیز می باشند. این نتایج نهایتا باعث کاهش کالری مصرفی و افزایش سرعت سوخت و ساز می شود.
چای های مسهل یا ملین نیز باعث افزایش حرکت دستگاه گوارش می شود و همچنین خاصیت ادرار آور دارد. کاهش وزن سریع در نتیجه مصرف این نوع چای ها اغلب باعث کم آبی بدن می شود. همچنین باید به خاطر داشته باشید که این نوع ترکیبات اگر چه باعث کاهش وزن می شوند ام هر نوع از دست رفتن وزن آب بدن ، بعد از رهایی از رژیم و شروع تغذیه نرمال مجددا به حالت اول باز می گردد.
عوارض جانبی چای رژیمی و روش رهایی از آن
بعضی از مصرف کنندگان چای های رژیمی در مورد عوارض جانبی احتمالی این ترکیبات نگران هستند. هر نوع افراط در مصرف این ترکیبات می تواند خطرناک و آسیب رسان باشد و درعوض احتیاط و میانه روی در مصرف شمارابه نتیجه دلخواه هدایت می کند. اگر در حال مصرف چای های محرک هستید ، مرتب میزان فعالیت قلب و فشار خون را کنترل نموده و از انجام فعالیت های بدنی پر تنش و شدید اجتناب کنید. زیرا می تواند باعث تشدیدضربان قلب و رسیدن به فاز خطر شود. برای اجتناب از وابستگی به ترکیبات هر دو نوع چای های رژیمی هر چند روز یک بار در مصرف آن وقفه ایجاد کنید. و اگر در نتیجه مصرف این نوع چای ها دچار درد و یا تهوع می شوید ، مصرف چای را متوقف کنید.
احتمال تداخل این دسته از چای ها و ترکیبات موجود در آن با سایر خوراکی ها به درستی توصیف نشده و بعلاوه میزان مصرف ایده آل نیز توسط سازمان غذا و دارو مشخص  نشده است بنابراین ، منطقی است که شروع مصرف را با دقت انجام دهید و سعی کنید با در نظر گرفتن میزان قدرت و تاثیر ان بر مکانیسم بدنتان ، مقدار و توالی مصرف را برآورد کنید.
از تکیه کردن به این نوع چای ها به عنوان تنها روش برای کاهش وزن به شدت اجتناب کنید. معمولا مصرف این نوع چای ها باید همزمان با رعایت در رژیم غذایی و داشتن تمرین بدنی منظم همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha