مدیرعامل سازمان انتقال خون با اعلام راه‌اندازی بانك خون بند ناف ملی تا نیمه دوم سال جاری، سازمان انتقال خون را سازمانی منحصر به فرد در زمینه خون و مشتقات خونی عنوان كرد و گفت: از آنجا كه بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بانك خون بند ناف ملی در سازمان انتقال خون فراهم است پیشنهاد می‌شود سرمایه‌های راه‌اندازی این مركز در ایران به سازمان انتقال خون داده شود.

راه‌اندازی بانك خون بندناف ملی موازی كاری با «رویان» نیست

دكتر ابوالقاسمی با اشاره به راه اندازی بانك خون بند ناف دولتی در سازمان انتقال خون تا نیمه دوم سال جاری، این اقدام سازمان انتقال خون را موازی كاری با موسسه رویان ندانست و گفت: جمع‌آوری خون بند ناف در موسسه رویان به شكل خصوصی آغاز شد و رویان اعلام كرد كه هر كسی تمایل دارد خون بند ناف خود را برای آینده خود ذخیره كند می‌تواند با پرداخت مبلغی این امر را انجام دهد. این در حالی است كه سازمان انتقال خون در نظر دارد بانك خون بند ناف ملی را ایجاد كند و برای آن شناسنامه در نظر بگیرد.

وی  در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در مجموع سازمان انتقال خون در نظر دارد بانك خون بند نافی ایجاد كند كه برای همه افراد جامعه قابل استفاده باشد. این امر نیاز به شناسنامه دار كردن خون‌ها دارد؛ كاری كه اكنون در موسسه رویان انجام نمی‌شود. در مجموع این اقدام سازمان انتقال خون موازی كاری با موسسه رویان نیست و البته در كشورهای مختلف دنیا بعضا چند مكان مختلف مسئول این امر هستند.

ابوالقاسمی، سازمان انتقال خون را در زمینه اهدای خون و مشتقات خونی سازمانی منحصر به فرد عنوان كرد و افزود: بنابراین از آنجا كه سلول‌های خونی بند ناف هم از مشتقات خونی هستند، بهتر بود سازمان انتقال خون مسئول این امر باشد. بر این اساس باید بودجه‌ای در دولت برای آن تعریف می‌شد. بنابراین پیشنهاد ما این است كه در ایران سرمایه این امر در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرد؛ چرا كه بسیاری از زیر ساخت‌های آن در سازمان فراهم است. در زمینه بانك خون بند ناف باید گفت شاید سازمان زودتر از اینها (حدود 10 سال پیش) باید به این امر وارد می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha