جشنواره فیلم سبز تنها جشنواره محیط زیستی خاورمیانه

سلامت نیوز: فرهاد توحیدی عضو هیات مدیره خانه سینما و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در نشست خبری اعلام فراخوان ملی و بین المللی و جزئیات پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: این جشنواره 24 تا 31 اردیبهشت 95 در تهران و مراکز استان ها برگزار می شود.

وی ضمن یادآوری احیاء جشنواره پس از یک دهه وقفه، یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره را تقویت انگیزش های فردی و اجتماعی افراد در راستای مسئولیت شهروندی برای حفظ محیط زیست دانست.

توحیدی افزود: هدف برگزاری یک جشنواره صرفا سینمایی با دغدغه های هنری نیست زیرا امروز بر همگان روشن شده است که محیط زیست با زندگی و سلامت آن ها پیوند خورده و حفظ آن از نان شب هم واجب تر است.

ده استان کشور تحت تاثیر مستقیم خشک شدن دریاچه ارومیه

وی تاکید کرد: تاثیر نابودی محیط زیست بر زندگی و سلامت انسان ها فراتر از تصور آن هاست به گونه ای که امروز مشخص شده است که خشک شدن دریاچه ارومیه به طور مستقیم بر 10 یا 11 استان کشور تاثیر خواهد گذاشت.

توحیدی با انتقاد از تخریب های صورت گرفته در محیط زیست کشور طی هشت سال دولت گذشته، گفت: غفلت از محیط زیست و تجملی خواندن آن منجر به واگذاری عرصه های منابع طبیعی و زیست گاه های حیات وحش و بسیاری از تخریب های دیگر در این حوزه شد.

عضو هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: خوشبختانه با آغاز به کار دولت یازدهم و شروع دوره جدید مدیریتی در سازمان حفاظت محیط زیست شاهد تغییر و اصلاح بسیاری از سوگیری های گذشته بودیم و از همین رو به طور مثال شاهد آنیم که با حذف بنزین آلوده شاهد افزایش تعداد روزهای سالم در تهران هستیم. 

حفظ محیط زیست جز از طریق ایجاد انگیزش های فردی و اجتماعی میسر نیست

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز این جشنواره را بهانه ای برای نشر دغدغه های زیست محیطی و یادآوری مسئولیت شهروندی در حفظ محیط زیست دانست و تاکید کرد: حفظ محیط زیست جز از طریق ایجاد انگیزش های فردی و اجتماعی میسر نیست و از این رو همین امر هدف اصلی برگزار کنندگان این جشنواره است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از ما نسبت به مسئولیت فردی خودمان در پاسداشت محیط زیست بی اعتنا هستیم و حتی در آلوده کردن محیط زیست نقش داریم. به طور نمونه بخشی از وضعیت نامناسب پسماند و زباله در شمال کشور ناشی از بی اعتنایی ما به محیط زیست و حفظ آن در قامت شهروند یا گردشگر است.

توحیدی ضمن تاکید بر نقش دولت ها در حفظ محیط زیست، تصریح کرد: اما دولت ها به ویژه در کشور ما با محدودیت های مختلفی به ویژه در بخش امکانات و اعتبارات مواجه هستند و به همین دلیل دولت ها تنها می توانند قوانین لازم یا زیرساخت های مناسب را ایجاد کنند.

عضو هیات مدیره خانه سینما خاطرنشان ساخت: وظیفه اصلی در حفاظت از محیط زیست بر عهده خود مردم است و همین موضوع یعنی نقش مردم در جلوگیری یا رفع بحران های زیست محیطی یکی از رویکرد های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز بحران آب است، با توجه به اینکه ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.

عضو هیات مدیره خانه سینما با مرور برخی از بحران های محیط زیستی ایران در شرایط کنونی، گفت: به طور مثال برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و مدیریت غلط منابع و مصارف آب به نقطه ای رسیده که بیش از 500 شهر کشور درگیر تنش آبی هستند و سفره های آب زیرزمینی آنچنان خالی شده اند که دشت های کشور را دچار فرونشست کرده اند.

وی گفت: برای گسترش فرهنگ محیط زیست جای چنین جشنواره هایی خالی بود که ابتکار با درک این ضرورت، جشنواره فیلم سبز را احیا کرد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم سبز اعلام کرد: شرکت کنندگان در این جشنواره در شش زمینه فیلم داستانی بلند بیش از 50 دقیقه، فیلم داستانی کوتاه کمتر از 30 دقیقه، مستند بلند 30 دقیقه ای، مستند کمتر از 30 دقیقه، همچنین آثار پویانمایی و انیمیشن و آثار مردمی به رقابت می پردازند.

وی افزود: مردم برای ارسال آثار خود به جشنواره می توانند با استفاده از وسایل رایج تصویربرداری از جمله موبایل در این جشنواره حضور پیدا کنند.

توحیدی اعلام کرد: فراخوان این جشنواره از امروز در سایت جشنواره به آدرس www.iigff.org قابل دسترسی است و 17 دی ماه سال 94 آخرین مهلت ارائه آثار به جشنواره است.

پیوستن پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز به باشگاه جشنواره های زیست محیطی دنیا

عضو هیات مدیره خانه سینما از عضویت این جشنواره در باشگاه جشنواره های زیست محیطی دنیا خبر داد و افزود: طبیعتا این باشگاه می تواند محلی برای تبادل فیلم ها و اطلاعات به منظور غنای بیشتر آثار شرکت کننده در جشنواره باشد.

وی در خصوص نحوه اطلاع رسانی نیز اظهار کرد: مطبوعات و فضای مجازی همچنین همکاری های صدا و سیما می تواند در معرفی این جشنواره به ما کمک کند، ضمن آنکه سعی می کنیم از تبلیغات محیطی نیز برای اطلاع رسانی به عموم مردم استفاده کنیم.

از بین رفتن بانک اطلاعاتی چهار دوره جشنواره فیلم سبز در دولت گذشته

توحیدی با ابراز تاسف از عدم دسترسی به اطلاعات کامل چهار دوره گذشته جشنواره به دلیل از بین رفتن بانک اطلاعاتی آن طی دوره هشت ساله دولت گذشته، گفت: به رغم این اتفاق ناخوشایند تلاش شد از طریق ایجاد ارتباط با دبیران و شرکت کنندگان دوره های گذشته بخشی از طالاعات مجدد گردآوری و در دسترس قرار گیرد که به زودی اطلاعات جمع آوری شده از جمله مقررات و آئین نامه های دوره های گذشته روی سایت جشنواره در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

جشنواره فیلم سبز تنها جشنواره محیط زیستی خاورمیانه

مهدی توحیدپور دبیر اجرای پنجمین جشنواره فیلم سبز نیز در ادامه با اعلام این خبر که ستاد استانی این جشنواره تا کنون در استان های گلستان، مازندارن، گیلان، جزیره قشم، سیستان و بلوچستان و اصفهان فعال شده است، گفت: در حال جذب اسپانسر برای برگزاری این جشنواره هستیم.

توحیدپور ایجاد موج فرهنگی برای فرهنگ سازی در کشور در خصوص محیط زیست را از اهداف این جشنواره عنوان کرد و افزود: از امروز تا پایان زمان برگزاری جشنواره با حضور هنرمندان (سفیر هنر و محیط زیست) فرهنگ سازی خود را آغاز می کنیم.

وی در خصوص بخش های جنبی جشنواره نیز به برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینارهای فرهنگی و هنری محیط زیستی اشاره کرد و افزود: قرار است فیلمسازان خارجی با حضور در این جشنواره تجربیات خود در این حوزه را در اختیار فیلمسازان ایرانی قرار دهند.

توحیدپور در ادامه از برگزاری کارگاه های تخصصی محیط زیست به ویژه در بخش هنرهای تجسمی شامل عکاسی، گرافیک، نقاشی، هنرهای مجسمه سازی با استفاده از موارد دور ریز و بازیافتی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم سبز تنها جشنواره محیط زیستی در خاورمیانه است و ما سعی می کنیم پذیرای مهمانان و بینندگان خارجی در این جشنواره باشیم.

توحیدپور تاکید کرد: این جشنواره به صورت کاملا مستقل و بدون بودجه دولتی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha