رئیس كل سازمان نظام پزشكی در دیدار اعضای این سازمان با حداد عادل گفت: نگرانی جامعه پزشكی از افت كیفیت خدمات پزشكی و فشار بیشتر هزینه‌های سلامت به مردم در سال 86 جدی است.

دکتر صدر: نگرانی از كمبود اعتبارات سلامت در سال 86 جدی است
شهاب الدین صدر، امروز در جلسه دیدار اعضای شورای عالی نظام پزشكی و روسای هیئت مدیره های این سازمان از سراسر كشور با غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سالن مشروطه مجلس افزود: سازمان نظام پزشكی پس از تصویب قانون جدید این سازمان از دو سال پیش اقدامات مختلفی را برای ساماندهی مسائل جامعه پزشكی انجام داده است.
وی اضافه كرد: از دو سال پیش تاكنون با فعالیت داوطلبانه 5 هزار نفر از اعضای جامعه 180 هزار نفره پزشكی كشور، هیئتهای بدوی رسیدگی به شكایات پزشكی و دادسراهای نظام پزشكی فعال‌تر شده‌اند و هیئتهای تجدید نظر در 33 شهر كشور تشكیل شده است.
وی گفت: متاسفانه در طول این مدت شاهد تلاش دولت در تحدید حق قانونی نظام پزشكی در تعیین تعرفه بخش خصوصی بودیم و چالشها و امواج زیادی از این طریق به جامعه پزشكی وارد شده است كه علت آن را تمرین نكردن دولت در واگذاری امور مدیریتی به بخش خصوصی می‌دانیم.
وی افزود: هنوز یاد نگرفته‌ایم وظایف مدیریتی را به نهادهای صنفی و مردمی واگذار كنیم و وقتی با یك جامعه فرهیخته و تحصیلكرده مانند پزشكان چنین برخورد می‌شود، واگذاری مسئولیتهای دیگر به بخش غیر دولتی بر اساس اصل 44 قانون اساسی كه اجرای آن را مقام معظم رهبری بارها تاكید كرده‌اند، چگونه توسط دولت انجام خواهد شد.
صدر گفت: سازمان نظام پزشكی در اجرای وظایف جدید خود مانند صدور پروانه مطب پزشكان، رسیدگی به شكایات پزشكی و مجازات قانونی متخلفان به خوبی و بدون بروز چالش و موجی در جامعه عمل كرده است اما در زمینه حق تعرفه گذاری خدمات پزشكی در بخش خصوصی شاهد تنظیم لایحه سلب این حق از سوی دولت هستیم.
رئیس كل سازمان نظام پزشكی همچنین به كمبود سرانه درمان و بودجه های بهداشت و درمان كشور در سال آینده و كاهش آن نسبت به امسال اشاره كرد و گفت: این نگرانی برای جامعه پزشكی كه با این بودجه ها كیفیت خدمات سلامت در سال آینده افت می‌كند و فشار این هزینه‌ها به اقشار كم درآمد بیشتر می‌شود واقعا جدی است.
غلامعلی حداد عادل نیز در این مراسم گفت: من برای جامعه پزشكی كه هم از نظر كمی زیاد هستند و هم تك تك شان انسانهای با كیفیتی هستند احترام زیادی قائلم و ما در مجلس مایلیم كه مسائل جامعه پزشكی توسط خود اعضای این جامعه حل شود.
وی افزود:‌ مجلس واسط بین دولت و مردم است، یك پنجره مجلس به روی مردم باز می‌شود و یك پنجره دیگر رو به دولت و ما از یك منظر نماینده مردم هستیم و از منظر دیگر با دولت ارتباط داریم در مورد اختلاف بین وزارت بهداشت و نظام پزشكی در مورد تعرفه‌ها هم حرف وزارت بهداشت را قبول داریم و هم منطق نظام پزشكی را قبول داریم اما شما باید تضمین كنید كه تعیین تعرفه توسط نظام پزشكی به معنای كیسه دوختن برای جیب مردم نیست.
وی گفت: سیاست ما این است كه وزارت بهداشت و جامعه پزشكی با تفاهم این مسئله را حل كنند.
وی افزود: تذكرهای مكرر نمایندگان مردم در مجلس در مورد مسائل بهداشت و درمان مردم نشانه اهمیت این موضوع برای نمایندگان و گلایه های زیاد مردم است، خود من در مراجعه‌ای كه به یكی از بیمارستانها برای عیادت یكی از بستگانم داشتم شاهد بودم كه انبوه مردم دور مرا می‌گرفتند و تقاضا داشتند و چون توان پاسخگویی به آنها را نداشتم دیگر به بیمارستان برای عیادت بیمارمان نرفتم.
وی همچنین افزود: نگرانی مردم از گران بودن دارو به خصوص داروهای جدید خیلی زیاد است، این داروها به خصوص داروی بیماران ام اس و سرطانی ها با قیمتهای بالا مثلا یك قرص 50 هزار تومان الان در اختیار بیماران است و برخی از مردم مجبورند همه سرمایه شان را بفروشند تا با مصرف این داروها مثلا دو سال به عمرشان اضافه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha