شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1625

رئیس كل سازمان نظام پزشكی گفت: در همه جای دنیا سلامت را به عنوان امری پایه‌ای و اولویت دار در نظر می‌گیرند اما در كشور ما هنوز مسئله سلامت مردم در اولویتهای 15 و 16 است.

سلامت اولویت پانزدهم كشور است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس شهاب‌الدین صدر در گردهمایی، روسای هیئت مدیره‌های نظام پزشكی سراسر كشور در تالار اجتماعات انستیتو پاستور ایران، افزود: رفتار دنیا در مورد سلامت تغییر كرده است و میزان سهم سلامت از درآمد ناخالص كشورها یك شاخص مهم اولویت دادن دولت به سلامت مردم است در حالی كه این میزان در بودجه سال 84 حدود 6/5 درصد بود كه سال 85 حدود دو دهم درصد كاهش یافت و سال 86 نیز كاهش بیشتری پیدا می‌كند.
وی ادامه داد: ردیف سرانه درمان در بودجه نشان می‌دهد كه این سرانه حدود 2 درصد كاهش پیدا كرده است در حالی كه 11 و 12 پارامتر مختلف در تعیین هزینه‌های سلامت نقش دارند به خصوص افزایش سالانه 20 درصدی قیمت دارو، علاوه بر آن با توجه به تورم سالانه و افزایش هزینه های آب و برق و ساختمان تمام قیمتها افزایش می‌باید بنابراین نمی‌شود ارزش خدمت پزشكان ثابت بماند.
وی گفت: اگر این افزایش هزینه خدمات پزشكی در سرانه دولتی خودش را نشان ندهد یا باید فشار بیشتری به مردم وارد شود یا جامعه پزشكی یارانه و مابه التفاوت آن را بپردازد كجای دنیا ارائه دهندگان یك خدمت یارانه خدمت را می‌پردازند.
صدر افزود: مسئله دیگر واگذاری حق تعرفه گذاری خدمات پزشكی بخش خصوصی به سازمان نظام پزشكی بر اساس قانون مصوب مجلس است كه در همان مسیر واگذاری تصدی دولت به مردم و نهادهای مردمی است كه دولت در بند« ك » تبصره 14 بودجه خواستار لغو این حق شده است.
وی گفت: اصل 44 قانون اساسی كه مقام معظم رهبری بعد از 27 سال از اجرا نشدن آن توسط مسئولان ناراضی هستند متن روشی دارد و محتوای آن حمایت از سرمایه گذاری و واگذاری مسئولیتها به مردم و نهادهای غیر دولتی است كه باعث شكوفایی اقتصادی كشور می‌شود، تقاضای ما برای اجرای این اصل این یك حرف بنیادی است و به هیچوجه جناحی نیست.
رئیس كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: ممكن است یك مسئول اجرایی خاص مثل من این كشش را نداشته باشد كه اهمیت این اصل قانونی را درك كند اما نمی‌شود هر كسی قانون اساسی را یك جور تفسیر كند، مسیر حركت نظام و قانون اساسی مشخص است و داشتن چنین قانونی از افتخارات ماست.
وی گفت: اگر دستگاهها در واگذاری امور به پزشكان كه جزء اقشار تحصیلكرده جامعه هستند و دغدغه نجات جان انسانها را دارند مسیر قانونی را طی نكند چطور می‌توانیم از واگذاری تصدی امور سرمایه گذاری اقتصادی خارجی كه محاسباتشان با ما فرق می‌كند حمایت كنیم.

* حق نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری خدمات بخش خصوصی در هر دو دولت لغو شد

صدر افزود: از سال 84 كه سازمان نظام پزشكی مطابق قانون تعرفه‌های بخش خصوصی را اعلام كرد در دولت گذشته و دولت فعلی مصوبات سازمان نظام پزشكی لغو شده است حتی در دولت جدید لایحه‌ای تنظیم شده كه این حق قانونی از نظام پزشكی گرفته شود كه با مذاكره‌ای كه ما با رئیس جمهوری داشتیم فعلا این لایحه متوقف شده است و قرار شد برای حل مسئله همان كمیته 5 جانبه كه در دولت گذشته فعال شده بود دوباره فعال شود.
رئیس كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد: هر قانونی كه در كشور تصویب شود در اوایل كار با مقاومتهایی مواجه می‌شود زیرا ما هنوز واگذاری امور به مردم را تمرین نكرده‌ایم و این مسائل طبیعی است.
وی گفت: قانونی كه هنوز دو سال از تصویب آن نگذشته و دستگاههای دولتی هنوز اجازه اجرا و تجربه آن را نداده‌اند بر خلاف سیاستهای كلان نظام و اصول قانون اساسی با آن مخالفت می‌شود.
صدر افزود: بند« ك » تبصره 14 قانون بودجه كه مشتمل بر لغو حق تعرفه گذاری نظام پزشكی بود در كمیسیونهای مختلف مجلس حذف شده است، كمیسیون تلفیق مجلس هم آن را رد كرده است اما اتفاق عجیبی كه افتاده این است كه دوباره در گزارش كمیسیون تلفیق به مجلس چاپ شده است كه قرار شده این اشتباه اصلاح شود.
وی افزود: در مورد سرانه درمان تعاریف مشخص است سال گذشته كارشناسان این حوزه در شورای عالی بیمه سرانه درمان را 7 هزار تومان تصویب كردند و دولت سرانه 3900 تومانی را تصویب كرد، امسال نیز كارشناسان این حوزه سرانه واقعی را 8500 تومان اعلام كردند اما دولت حتی سرانه درمان را از 3900 تومان هم در لایحه بودجه كاهش داد.
صدر گفت: در عین حال بدون افزایش سرانه و سهم دولت درآمد اختصاصی بیمارستانها حدود 30 درصد افزایش یافته است مفهوم آن این است كه مردم باید پول و سهم بیشتری از هزینه‌های خدمات را به صندوق بیمارستانها بریزند.

* یكسال فعالیت سازمان نظام پزشكی

شهاب الدین صدر همچنین در گزارشی از عملكرد یكساله سازمان نظام پزشكی گفت:‌ هیئت مدیره‌های نظام پزشكی اكنون در 180 شهر كشور مستقر هستند، در تمام این شهرها، دادسرای انتظامی و هیئتهای بدوی رسیدگی به شكایات تشكیل شده است و در 33 شهر كشور هیئتهای تجدید نظر هم مستقر شده‌اند.
وی اضافه كرد: 5 هزار نفر از 180 هزار عضو خانواده نظام پزشكی به صورت داوطلبانه در این مراكز بر اساس قانون جدید سازمان نظام پزشكی فعالیت می‌كنند و رویكرد كلی ما در این سازمان صیانت از این قانون مصوب مجلس است و با قدرت برای اجرای كامل این قانون ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم اجرای این قانون خدشه دار شود.
صدر افزود: یكی از اقداماتی كه امسال حجم زیادی از كارهای نظام پزشكی را به خود اختصاص داد صدور پروانه مطب پزشكان بود كه از اول تیرماه در 70 شهر كشور آغاز شد در حالی كه در گذشته این كار در 40 دانشگاه علوم پزشكی كشور انجام می‌شد و خوشبختانه این كار به سرعت در حال انجام است و هیچ مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس كل سازمان نظام پزشكی گفت:‌ اقدام دیگر فعال شدن دادسراها و هیئت‌های بدوی و تجدید نظر نظام پزشكی بود كه عملكرد این حوزه نیز كاملا قابل دفاع است، قضات باسابقه‌ای در هیئت‌های رسیدگی به شكایات فعالیت دارند و اگر كسی اعتراضی داشته باشد مسیر قانونی برای رسیدگی قضایی وجود دارد.
صدر افزود: اقدام دیگر ساماندهی تبلیغات پزشكی بود كه آیین نامه آن تابستان گذشته به صدا و سیما، وزارت كشور و وزارت ارشاد ابلاغ شد و به تدریج شاهد اجرای این آیین نامه توسط رسانه ها هستیم و تاكنون هزار آگهی پزشكی قبل از انتشار برای تایید به نطام پزشكی ارجاع شده است.
وی گفت: فعالیتهای نظام پزشكی در آموزش مداوم پزشكان نیز امسال توسعه یافت و تلاش ما این است كه اطلاعات پزشكان را در همه گروهها اعم از پزشكان عمومی و متخصص بروز نگه داریم.
صدر همچنین از استقرار چارت جدید سازمان نظام پزشكی در سال 85 و ایجاد معاونت پارلمانی این سازمان و نیز عقد قرارداد با بیمه تامین اجتماعی برای بیمه شدن همه اعضای سازمان نظام پزشكی خبر داد.
رئیس كل سازمان نظام پزشكی اضافه كرد:‌ یكی دیگر از اقدامات نظام پزشكی كه در سال 85 با همكاری پزشكی قانونی انجام شد تدوین فرم برائتنامه پزشكان بود كه پس از 6 ماه كار كارشناسی با همكاری قضات با سابقه و با دستور رئیس قوه قضائیه به همه بیمارستانهای كشور ابلاغ شد، اقدامی كه برای دفاع از حقوق بیماران بود اما متاسفانه برخی مسئولان اجرای این كار را اقدامی صنفی تلقی كردند و دستور جمع آوری این فرمها را دادند كه اقدامی غیر قانونی بود.
وی همچنین به لغو مجازات حبس برای پزشكان مقصر با دستور رئیس قوه قضائیه در كشور اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha