عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در ارتباط با حفاظت از محیط زیست در فرآیند توسعه پایدار گفت: هیچکدام از اهداف زیست محیطی مندرج در برنامه پنجم توسعه عملی نشده‌است.

سلامت نیوز: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در ارتباط با حفاظت از محیط زیست در فرآیند توسعه پایدار گفت: هیچکدام از اهداف زیست محیطی مندرج در برنامه پنجم توسعه عملی نشده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،موید حسینی‌صدر  در ارتباط با سخنان رئیس جمهور در اجلاس توسعه پایدار مبنی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست در فرآیند توسعه پایدار گفت: صحبت‌های رئیس جمهور در این اجلاس، امیدوار کننده بود و پیام خوبی را از ایران به جهان ارائه داد، من به نوبه خودم از رئیس جمهور بابت این سخنرانی تقدیر می‌کنم.


وی با بیان اینکه یکی از محور‌های اصلی توسعه پایدار و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده توجه به محیط زیست و حفظ محیط زیست است، ادامه داد: برای توسعه پایدار اهداف زیادی در نظر گرفته شده است که می‌شود گفت؛ یک سوم آن‌ها در حوزه محیط زیست اعم از حفاظت از منابع طبیعی، حفظ جنگل‌ها، دریا‌ها و عدم ایجاد اختلال در محیط زیست است که در تمام اجلاس‌های بین المللی نیز بر آن تاکید شده، بحث روز دنیا و وظیفه انسانی و اجتماعی بشراست.


این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در ارتباط با اینکه آیا تاکنون حفاظت از محیط زیست در فرآیند توسعه کشور مورد توجه بوده‌است، اظهار کرد: در برنامه ۵ ساله توسعه که امسال آخرین سال اجرای آن است، اهداف زیادی برای حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده بود که متاسفانه هیچ کدام از این اهداف به دست نیامد؛ در مواد ۱۸۷ تا ۱۹۳ برنامه پنجم توسعه تکالیفی بر عهده دولت گذاشته شده بود که عملی نشده است، بنابراین وضعیت محیط زیست نگران کننده به نظر می‌رسد.


وی با بیان اینکه آلودگی آب‌های زیرزمینی، بحران آلودگی هوا و خشک شدن دریاچه‌ها نیز از جمله مشکلات زیست محیطی به وجودآمده در کشور است، گفت: در سالیان گذشته در کشور، غفلت‌های زیادی در زمینه حفاظت محیط زیست پیش آمده که نتیجه آن در خشک شدن تالاب‌ها، مورد تعدی قرار گرفتن جنگل‌ها و تصرف آن‌ها، خشک شدن پارک‌ها، وضعیت بد امنیت شغلی محیط بانان، در معرض خطر قرار گرفتن برخی گونه‌های گیاهی و جانوری و... دیده می‌شود. بنابراین بعد از این باید توجه بیشتری به محیط زیست شود.


این نماینده مجلس افزود: در کشور ما برای حفاظت از محیط زیست در فرآیند توسعه کمتر اقدام عملی صورت گرفته‌است. رتبه ایران در حفاظت محیط زیست صدو بیست و پنجمین کشور جهان است و معلوم است که سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌هایی در این زمینه رخ داده است، بنابراین صحبت‌ها و اظهار نظر‌هایی که در این خصوص می‌شود، هرچند که بسیار خوب است اما باید اجرایی شود.


حسینی صدر توضیح داد: زمانی که در کشور ما صنایع آلاینده وجود دارد، خودرو‌های ما دوبرابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند و ده‌ها هزار دستگاه خودرو سنگینی که بیش از ۲۵ سال عمر دارند هنوز در چرخه کار هستند و مصرف گارزوئیل آن‌ها گاهی حتی به ۶۰ لیتر در ۱۰۰ کیلو‌تر می‌رسد (در حالی که در دنیا ۲۵ الی ۳۰ لیتر است) نشان می‌دهد که هنوز فاصله زیادی با حل شدن نگرانی‌های زیست محیطی داریم، اما همه باید توجه کنیم که محیط زیست تجدید ناپذیر است و زمانی که آسیب ببیند به راحتی قابل جبران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha