داروهای كودكان اغلب حاوی افزودنی هایی هستند كه معمولا مصرف آنها در مواد غذایی و نوشیدنی های كودكان زیر سه سال منع شده است.

نگرانی درباره مواد افزودنی به داروهای كودكان

به گزارش بی بی سی ، در یك بررسی انجام شده بر روی 41 داروی مخصوص كودكان زیر سه سال رنگ های آزو در پنج مورد و شیرین كننده های مصنوعی و نگهدارنده ها در بسیاری از محصولات یافت شدند.
این درحالی است كه استفاده از شیرین كننده ها ، رنگ ها و بسیاری از نگهدارنده ها در غذا ها و نوشیدنی های مخصوص كودكان منع شده است.
تنها استفاده از افزودنی هایی كه كاملا ضروری هستند و مشخص شده كه سلامت كودكان را به خطر نمی اندازند مجاز است.
بنا بر مطالعه انجام شده چهار رنگ گروه آزو ، هشت نگهدارنده از تركیبات بنزوات و دو تركیب سولفیدی و شش ماده شیرین كننده در داروهای مورد بررسی وجود داشت. نگهدارنده ها در همه محصولات بجز 10 مورد و شیرین كننده ها نیز به غیر از چهار مورد در سایر محصولات دارویی یافت شدند.

اثرات جانبی

محققان اخطار می دهند كه برخی داروها حاوی افزودنی هایی هستند كه اثرات جانبی مضری را در پی دارند. از این اثرات جانبی می توان به التهاب پوست و چشم ، ناراحتی معده و اسهال اشاره كرد.
البته بعضی از كودكان برای مصرف این داروها مشكل خاصی ندارند اما برخی به واكنش های آلرژیك ناشی از افزودنی ها دچار می شوند بنابراین محققان به تولید كنندگان دارو توصیه می كنند هر گونه تركیب افزودنی غیر ضروری را از داروها ی كودكان حذف كنند و حتی در مورد نگهدارنده ها ضرورت مصرف آنها را نیز مورد سوال قرار داده اند البته استفاده از شیرین كننده ها ، مواد رنگی و نگهدارنده ها در داروها با مواد غذایی متفاوت است و برخی داروها به علل مختلف از جمله طعم بد نیازمند این تركیبات هستند و درصورتی كه تشخیص داده شود دارویی حاوی افزودنی غیر ضروری است حذف آن نیازمند فرمولاسیون مجدد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha