سلامت نیوز: عضو هیات علمی دوزادهمین کنگره بین المللی ام اس عضو هیات علمی دوزادهمین کنگره بین المللی ام اس با اعلام اینكه بین 60 تا 70 هزار نفر در ایران به بیماری ام اس مبتلا هستند، اظهار كرد: این بیماری در تمام نژادها و قومیت های ایرانی وجود دارد اما در برخی مناطق كشور مانند مناطق غربی، شمالی و مركزی شیوع بیشتری دارد اما در نقاط شرق و جنوب شرق كمتر دیده می شود.
دكتر سیدمسعود نبوی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس یكی از علل شیوع بیشتر ام اس در این مناطق را نژاد و قومیت دانست و گفت: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نوع قومیت این منطقه ابتلا به این بیماری كمتر است اما در آذربایجان، كردستان، كرمانشاه یا استان های مركزی بیشتر است.
وی علت دیگر را عوامل محیطی موجود در این مناطق عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال در سال های جنگ تحمیلی در مناطق غربی كشور سال های سال استرس های طولانی و شدید وجود داشت كه احتمال داده می شود در كنار عواملی مانند سموم و بمب های شیمیایی باقی مانده از جنگ در شیوع بیشتر ام اس در این مناطق تاثیر داشته باشند.
دبیر كنگره ام اس گفت: بیماری ام اس در سایر كشورهای دنیا نیز شایع است به طوری كه بیش از 2 و نیم میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.
وی با بیان اینكه این بیماری در برخی كشورها شایع تر و در برخی كشورها از شیوع كمتری برخوردار و نادر است، ادامه داد: شیوع ام اس در زنان حدود سه برابر بیشتر از مردان است.
نبوی در مورد سن شیوع این بیماری گفت: سن شیوع این بیماری بین 20 تا 40 سالگی است البته در كودكان و بزرگسالان نیز دیده می شود اما به طور كلی بیشتر در این محدوده سنی خود را نشان می دهد.
وی خاطر نشان كرد: بیماری ام اس دو نوع عودكننده و پیشرونده دارد كه عموما فرم شایع این بیماری، فرم عودكننده آن است.

فوق تخصص مغز و اعصاب در خصوص علل این بیماری نیز اظهار داشت: این بیماری هم علت ژنتیكی و هم علت محیطی دارد و از نوع بیماری های خود ایمنی است كه در اثر تغییراتی كه در ژن ها به وجود می آید و تاثیراتی كه عوامل محیطی بر این ژن ها اعمال می كنند، ایجاد می شود.
نبوی توضیح داد: در اثر این عوامل در واقع سیستم ایمنی بدن بخشی از مغز و نخاع را تحت تهاجم خود قرار می دهد و در نتیجه بیمای ام اس ظهور می یابد.
عضو هیات علمی دوزادهمین کنگره بین المللی ام اس درخصوص عوامل ژنتیكی گفت: ژنتیك تاحدی در بروز ام اس نقش دارد یعنی اگر فردی در بستگان درجه یك خود این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلای او بیشتر می شود اما این به معنای ابتلای صددرصدی نیست و برحسب اینكه چقدر ژنتیك مشترك با فرد مبتلا داشته باشد، خطر ابتلا به این بیماری تغییر می كند.
نبوی با ذكر این مطلب كه به طور كلی خطر ابتلا به ام اس در اثر عوامل ژنتیكی چندان بالا نیست، افزود: به عنوان مثال اگر مادری ام اس داشته باشد، احتمال اینكه فرزندی با بیماری ام اس به دنیا بیاورد تنها در حدود 5 تا 6 درصد است.
وی در خصوص عواملی محیطی نیز گفت: برخی عوامل محیطی مانند ویروس ها، سموم، آلودگی های مختلف زیست محیطی، كمبود ویتامین دی و نور آفتاب در بروز این بیماری نقش دارند.
نبوی تاكید كرد: بین دو و نیم تا 40 درصد می توان عوامل ژنتیكی را در بروز بیماری و برحسب اینكه چقدر ارتباط ژنتیكی بین نزدیكان مبتلا و افراد سالم وجود دارد، دخیل دانست. در واقع  حدود 15 تا 20 درصد افرادی كه مبتلا به ام اس هستند، یكی از بستگان نزدیك آنها به این بیماری مبتلا هستند.
وی خاطرنشان كرد: این به آن معناست كه نقش ژنتیك در بروز این بیماری وجود دارد اما چندان قوی نیست و عوامل محیطی نیز باید وجود داشته باشند تا فردی كه ژن های مستعد ابتلا به ام اس را دارد، به این بیماری مبتلا شود.
دوازدهمین كنگره بین المللی ام اس با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از 21 تا 22 آبان ماه سال جاری در سالن ساری برگزار می شود.                                                                                   

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با تلفن 01133044800 تماس و یا به سایت www.ms.mazums.ac.ir  مراجعه نمایند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha