چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 163776

كشاورزی ارگانیك و استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی از جمله اهدافی است كه در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، اما استفاده بی‌رویه از سموم و كود‌های شیمیایی و تزریق هورمون به طیور و دام‌ها همچنان ادامه دارد و تحقق این هدف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پرداخت یارانه برای سرطان!

سلامت نیوز: كشاورزی ارگانیك و استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی از جمله اهدافی است كه در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، اما استفاده بی‌رویه از سموم و كود‌های شیمیایی و تزریق هورمون به طیور و دام‌ها همچنان ادامه دارد و تحقق این هدف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، كشاورزی غیر ارگانیك، بازدهی بالا و سریع را به همراه دارد و كشاورزان با استفاده از مواد شیمیایی زود‌تر به نتیجه می‌رسند. همچنین دامپروران با تزریق هورمون به طیور و دام‌ها رشد وزنی آنها را تضمین می‌كنند. بیشتر این هورمون‌ها كه جنسی هستند روند رشد را تسریع می‌كنند و مرغداران برای اینكه هرچه زودتر جوجه را به كشتارگاه برسانند از این هورمون‌ها استفاده می‌كنند. اما این هورمون‌ها برای مصرف‌كننده خطراتی همچون سرطان، اختلالات هورمونی و... را به همراه دارد.


 افزایش تقاضا؛ بهانه كشاورزی غیر ارگانیك
بخش كشاورزی به‌طور مستقیم بر معیشت مردم تاثیرگذار است و امنیت غذایی جامعه به كمیت و كیفیت محصولات غذایی بستگی دارد. افزایش جمعیت، افزایش تقاضا در زمینه محصولات كشاورزی را به همراه دارد. كشاورزی غیر ارگانیك شاید بتواند تا حدودی پاسخگوی افزایش تقاضا باشد، اما این نوع كشاورزی كیفیت محصولات را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی خسارات جبران‌ناپذیری را برجای می‌گذارد. كشت محصولات غیر ارگانیك به‌ویژه سلامت افراد را به‌شدت تهدید می‌كند. بعضی از بیماری‌های ناشی از این تولیدات درمان‌ناپذیرند و درمان بسیاری از بیماری‌ها هزینه هنگفتی را می‌طلبد. همچنین استفاده از سموم و كود‌های شیمیایی در محصولات كشاورزی سلامت ایرانیان را به خطر انداخته است و دولت باید ممنوعیت استفاده از این كود‌ها و سموم شیمیایی را به مرحله اجرا درآورد، زیرا كه نیترات موجود در این كود‌ها انواع سرطان‌های گوارشی را در پی دارد. یكی از عوامل عمده شایع‌ترین سرطان موجود در ایرانیان كه سرطان معده است، استفاده از همین كود‌های نیترات‌دار است كه به‌ویژه در نواحی شمالی كشورمان بسیار رواج دارد.


 كود‌های یارانه‌ای
در بسیاری از كشور‌های توسعه‌یافته استفاده از كود‌های شیمیایی به دلیل سرطان‌زا بودنشان ممنوع است، اما در همین حال در كشور ما برای واردات این كود‌ها یارانه نیز پرداخت می‌شود كه این به‌معنای پرداخت یارانه برای شیوع سرطان تلقی می‌شود. استفاده از كود‌های شیمیایی و همچنین تزریق هورمون به طیور موجب بزرگ و سنگین شدن محصولات كشاورزی (سیب زمینی) و دامی می‌شود و سود بیشتری را برای كشاورزان و دامپروران در پی دارد. البته باید اشاره داشت به علت عدم آموزش صحیح، بسیاری از كشاورزان و دامپروران از سرطان‌زا بودن این مواد شیمیایی آگاهی ندارند، اما مسئولان به‌ویژه در وزارت جهاد كشاورزی باید هر چه زود‌تر تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ كنند. این در حالی است كه در برخورد با این پدیده به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. در حالی كه نهاد‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست همواره نسبت به كشاورزی و دامپروری غیر ارگانیك هشدار می‌دهند، برخی دیگر از نهاد‌ها كه می‌توانند در این زمینه سیاست‌های بازدارنده‌ای را اجرا كنند، یا سكوت كرده‌اند یا حتی از كشاورزی و دامپروری غیر ارگانیك حمایت می‌كنند. اوضاع آنقدر حاد شده است كه بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیگر در بازار كمتر محصول ارگانیك یافت می‌شود؛ پیدا كردن مرغ ارگانیك آنقدر سخت است كه این مساله به حربه‌ای تبلیغاتی تبدیل شده است؛ به گونه‌ای كه در ماه‌های اخیر برخی از فروشندگان با این ادعا كه مرغ ارگانیك می‌فروشند، محصولات خود را به قیمتی بالا، حتی تا دو برابر قیمت تعیین‌شده، به فروش گذاشته‌اند.


 تبلیغ سرطان
نكته جالب توجه این است كه مسئولان دولتی در تبلیغات خود مردم را به مصرف میوه و سبزی به علت خاصیت ضد سرطانی آن تشویق می‌كنند، اما باید گفت این سبزی‌ها و میوه‌ها خود منشأ سرطان هستند، زیرا كه ذرات موجود در كود‌های شیمیایی داخل میوه‌ها و سبزی‌ها راه پیدا می‌كنند و حتی با شست‌و‌شو و ضدعفونی كردن هم از بین نخواهند رفت. بسیاری از كارشناسان معتقدند رعایت نكردن اصول علمی در تولید محصولات كشاورزی در ایران به مرز هشدار رسیده است، اما با این حال مسئولان توجه خاصی به این امر ندارند.


 كمپین «نه به خرید مرغ»
رعایت نكردن اصول علمی صرفا به تولید محصولات كشاورزی منحصر باقی نمانده است، بلكه در سال‌های اخیر زمزمه‌های استفاده از هورمون در پرورش دام‌ها، به‌ویژه طیور بالا گرفته است. این امر تا جایی ادامه پیدا كرده است كه اخیرا در شبكه‌های اجتماعی شاهد راه‌اندازی كمپینی مبنی بر نخریدن گوشت مرغ بوده‌ایم. طراحان این كمپین معتقدند در فرآیند پرورش مرغ از هورمون‌هایی استفاده می‌شود تا آنها با سرعت بیشتری رشد كنند. به گفته طراحان كمپین، این هورمون‌ها باعث ایجاد مشكلات عدیده‌ای در بدن انسان و به‌ویژه زنان می‌شود. اما این كمپین با واكنش تند مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدكنندگان گوشت مواجه شده است، آنها با ارایه مستندات علمی معتقدند استفاده از هورمون در تولید مرغ خوراكی شایعه‌ای بیش نیست. همچنین وزیر بهداشت، سازمان دامپزشكی كشور را ملزم به شفاف‌سازی كرد كه در این باره رئیس دامپزشكی كشور استفاده از هرگونه هورمون در تولید مرغ را رد كرد و هرگونه گمانه‌زنی در این مورد را بی‌اساس خواند.


 الزام كشاورزی ارگانیك
وزارت جهاد كشاورزی باید كشت ارگانیك را الزام‌آور كند و كشاورزان را مجاب كند كه محصول خود را با استفاده از روش‌های ارگانیك به دست مصرف‌كننده برسانند. در حال حاضر كشت محصولات ارگانیك در بسیاری از كشور‌ها رونق دارد، اما در كشور ما فقط برخی از افراد به این نوع كشاورزی مشغول‌اند. در این زمینه دولت می‌تواند با آموزش صحیح و كمك‌های مالی به كشاورزان و دامپروران آنها را به كشاورزی ارگانیك تشویق كند. اتفاقی که اگر بیفتد و این سبک کشاورزی رایج شود، هم اقتصاد كشور رونق پیدا خواهد كرد و هم سلامت غذایی مردم تضمین خواهد شد و آنها با اطمینان بیشتری خوراك خود را تامین خواهند كرد.
 زیرساخت‌ها باید آماده شوند
 یك عضو كمیسیون كشاورزی مجلس در این زمینه می‌گوید: وزارت جهاد كشاورزی بر اساس سیاست‌های برنامه پنجم توسعه كشور موظف بود كه 35درصد از محصولات كشور را از طریق بخش‌های ارگانیك تولید كند. این امر به عنوان یك ضرورت و در راستای سلامت جامعه و بخش امنیت غذایی حائز اهمیت است. در همین زمینه بخش خصوصی با احداث كارخانجات پیرامون تولیدات كود ارگانیك یا كودهای عالی زیستی فعال شد و ضرورت دارد كه مورد حمایت وزارت جهاد كشاورزی هم قرار گیرد. حسین نیاز آذری ادامه می‌دهد: در درجه اول باید وزارت جهاد كشاورزی زیر ساخت‌های این بخش را آماده كند و بعد درباره این موضوع فرهنگ‌سازی كند تا ارزش‌های مرتبط با آن مشخص شود. مردم چندان در جریان موضوعات تولید در بخش‌های كشاورزی نیستند و این مسئولان هستند كه باید به این موضوع توجه نشان دهند و با آموزش‌های لازم، به ویژه در رسانه ملی، مزایای محصولات ارگانیك را معرفی كنند. در این صورت مردم هم رغبت می‌كنند تا از این محصولات استفاده كنند. به گفته او اگر نیازمندی‌های تولید شناخته شود، می‌توانیم به سمت تولید محصولات ارگانیك پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha